Zmiany w tym zakresie zakłada projekt nowelizacji ustawy o urzędach i izbach skarbowych, nad którym obecnie pracuje resort finansów. Głównym celem projektowanych zmian jest poprawa jakości zarządzania zasobami kadrowymi w administracji podatkowej, optymalizacja poziomu dobrowolnego wypełniania obowiązków podatkowych oraz poprawa jakości obsługi podatników w warunkach jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego. Rozwiązania zaproponowane nowelizacją mają wejść w życie od 1 stycznia 2015 r.
Portal Podatkowy - innowacyjny system MF
reklama
reklama
Poprawa funkcjonowania administracji podatkowej
Jak wskazuje Ministerstwo Finansów, obecnie istniejąca struktura organizacyjna administracji podatkowej, składająca się z 16 izb skarbowych i 400 urzędów skarbowych, uniemożliwia dokonanie bardziej efektywnego podziału oraz delegacji zadań pomiędzy nimi. Znaczna liczba lokalnych jednostek prowadzących własną gospodarkę majątkową, finansową i kadrową i obciążenie zadaniami obsługowymi, niezwiązanymi bezpośrednio z procesem poboru podatków i obsługi podatnika jest jedną z głównych przyczyn słabości obecnego systemu. Usprawnienie i poprawa funkcjonowania jednostek administracji podatkowej, stworzenie lepszych warunków do realizacji zadań podstawowych w zakresie poboru podatków, egzekucji i kontroli, a przede wszystkim poprawa jakości obsługi podatników i podniesienie jej do poziomu zgodnego z oczekiwaniem społecznym, wymaga w pierwszej kolejności wewnętrznego wzmocnienia organizacyjnego administracji podatkowej m.in. poprzez konsolidację niektórych procesów na poziomie wojewódzkim oraz wyeliminowanie dublowania zadań przez jednostki organizacyjne administracji podatkowej.
Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania w 2015 r.
Optymalizacja struktur i wsparcie podatnika
Resort finansów planuje rozwiązania, do których należą:
1. Optymalizacja struktur organizacyjnych jednostek administracji podatkowej, m.in. poprzez konsolidację procesów pomocniczych w administracji podatkowej i dostosowanie struktur do przyjęcia produktów Programu e-Podatki;
2. Stworzenie systemu obsługi i wsparcia podatnika realizowanego poprzez wdrożenie nowych lub usprawnienie istniejących rozwiązań w trzech obszarach:
- informacja podatkowa (zarządzanie wiedzą podatkową),
- standardy pracy administracji podatkowej w świadczeniu usług podatnikom (organizacja front office),
- wsparcie podatnika w indywidualnej sprawie (obsługa indywidualnej sprawy) - a przez to wzmacnianie wiedzy i świadomości podatkowej społeczeństwa oraz zwiększanie stopnia dobrowolności w wypełnianiu obowiązków podatkowych przy jednoczesnym wsparciu podatnika w indywidualnej sprawie.
Podyskutuj o tym na naszym FORUM