REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot podatku po upływie terminu przedawnienia

REKLAMA

Rozmowa z Włodzimierzem Kubiakiem, sędzią Naczelnego Sądu Administracyjnego
Po wygaśnięciu zobowiązania podatkowego na skutek zapłaty, przedawnienie nie może biec, gdyż brak jest zobowiązania podatkowego, którego ono dotyczy.
■ Zobowiązanie podatkowe wygasa w wyniku zapłaty podatku, a także upływu odpowiednio długiego okresu przedawnienia. Jaka jest zatem relacja między zapłatą podatku a przedawnieniem zobowiązania podatkowego?

– W Ordynacji podatkowej wśród przyczyn wygaśnięcia zobowiązań podatkowych wymienia się m.in. ich zapłatę oraz przedawnienie. Ustawodawca traktuje obie te przyczyny jako równorzędne i żadnej z nich nie uprzywilejowuje. Jeżeli więc podatnik zapłaci podatek na podstawie decyzji organu pierwszej instancji, jeszcze nieostateczną, to uznać należy, że zobowiązanie podatkowe wygasło. W takim przypadku powstaje problem, w razie wniesienia odwołania, czy organ odwoławczy powinien je merytorycznie rozpatrzyć czy też umorzyć sprawę jako bezprzedmiotową – wówczas gdy wydaje decyzję już po upływie terminu przedawnienia. W orzecznictwie sądowym przeważa obecnie pogląd, że taka sytuacja nie pozbawia podatnika prawa do kontroli decyzji organu pierwszej instancji. Żaden bowiem przepis ustawy nie pozbawia podatnika prawa do kontroli dwuinstancyjnej.

Autopromocja

W związku z tym, nawet gdy decyzja organu drugiej instancji jest wydawana po formalnym upływie terminu przedawnienia, to moim zdaniem nie ma to wpływu na merytoryczne rozpatrzenie odwołania. Wynika to też i z tego, że po wygaśnięciu zobowiązania podatkowego na skutek zapłaty, przedawnienie biec nie może, gdyż brak jest już zobowiązania podatkowego, którego ono dotyczy. Zobowiązanie podatkowe dwukrotnie wygasnąć nie może, raz na skutek zapłaty, a drugi raz w wyniku upływu terminu przedawnienia. W omawianym przypadku wynikiem rozpatrzenia odwołania oczywiście nie może być podwyższenie wymiaru podatku, bo stanowiłoby to naruszenie zasady zakazu wydawania przez organ odwoławczy decyzji na niekorzyść odwołującego się. Jest natomiast możliwe np. obniżenie wymiaru podatku.

■ Czy to oznacza, że podatnik może w takiej sytuacji dochodzić zwrotu zapłaconego podatku?

– Moim zdaniem, jeżeli organ drugiej instancji uzna, że podatek był zawyżony i nie odpowiadał prawu, istnieje podstawa do jego zwrotu jako nadpłaconego lub też nawet nienależnego. Ale zastanówmy się, czemu ma służyć kontrola dwuinstancyjna? Oczywiście sprawdzeniu, czy wymiar dokonany przez organ pierwszej instancji był prawidłowy. Taka kontrola nie może być bezprzedmiotowa i nie może prowadzić do sytuacji, w której przyznaje się, że podatek był nieprawidłowy, ale odmawia się zwrotu ewentualnej nadpłaty. To kolidowałoby z tym, o czym mówiłem wcześniej.

■ Powiedzmy jeszcze kilka słów o tym, kiedy bieg terminu przedawnienia zostaje zawieszony, a kiedy przerwany. Jaka jest podstawowa różnica i czemu mają służyć te dwie instytucje?

– Obie instytucje uregulowane są szczegółowo w przepisach Ordynacji podatkowej (art. 68 i następne). Przykładowo należy podać, że bieg przedawnienia zawiesza się, jeżeli wydanie decyzji jest uzależnione od rozstrzygnięcia zagadnienia wstępnego przez inny organ lub sąd. Taka sytuacja występuje też z chwilą wydania decyzji w przedmiocie odroczenia terminu płatności lub rozłożenia na raty podatku lub zaległości podatkowej albo też decyzji o odroczeniu innych terminów przewidzianych w prawie podatkowym. Bieg terminu przedawnienia zawiesza się również z dniem wszczęcia postępowania karnego lub postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, a nadto z dniem wniesienia skargi do sądu administracyjnego.

Natomiast bieg terminu przedawnienia zostaje przerwany wskutek zastosowania środka egzekucyjnego, o którym podatnik został powiadomiony. Obie instytucje różnią się skutkami, jakie wywołują w odniesieniu do biegu terminu przedawnienia. I tak w razie zawieszenia biegu przedawnienia ulega on wstrzymaniu i po zakończeniu stosownych postępowań biegnie dalej. Przerwanie biegu przedawnienia oznacza natomiast, że będzie ono liczone na nowo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
■ Czy egzekucja należności, której podstawą jest decyzja organu pierwszej instancji, przerywa bieg przedawnienia przy założeniu, że od decyzji zostało wniesione odwołanie?

– Jeżeli egzekucja spełnia wymogi określone w art. 70 par. 4 Ordynacji podatkowej, to oczywiście tak. W przypadku zaś gdy egzekucja nie doprowadzi do pełnego zrealizowania ciążącego na podatniku obowiązku, to kolejne wszczęcie postępowania egzekucyjnego nie spowoduje przerwania biegu terminu przedawnienia.

Rozmawiała  Aleksandra Tarka
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Tabela kursów średnich NBP z 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]

    Tabela kursów średnich waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona przez NBP 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]. Jaki dzisiaj kurs euro? Jakie zmiany w kursach walut?

    Dostęp hurtowy do sieci zbudowanej ze środków KPO/FERC

    Rok 2023 upłynął pod znakiem śledzenia działań Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej jako „CPPC”), planowaniem zasięgów sieci możliwych do zrealizowania w ramach dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, wzmożoną pracą nad przygotowaniem wniosków o dofinansowanie, cierpliwym oczekiwaniem na ogłoszenie wyników naboru, żeby w końcu – dotrwać do etapu podpisania umowy o dofinansowanie i rozpocząć budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Dla wielu operatorów emocje towarzyszące tym wydarzeniom, jak również powodzenie inwestycji nadal spędzają sen z powiek. Natomiast przed operatorami, którzy sami nie stawali w blokach startowych do konkursu o środki na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej, pojawia się pytanie jak będzie wyglądać wspólne funkcjonowanie obu grup w przyszłości.

    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    REKLAMA