| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Na zerową stawkę nie pozwala dyrektywa

Na zerową stawkę nie pozwala dyrektywa

Obniżenie stawki VAT na inwestycje związane z budową dróg to - zdaniem PSL - jedyna szansa na lepsze, szybsze i pełniejsze wykorzystanie unijnych pieniędzy. Ministerstwo Finansów jednak odpowiada, że wprowadzenie zerowej stawki jest niemożliwe, bo zabraniają tego przepisy UE.

Polskie Stronnictwo Ludowe opracowało raport dotyczący inwestycji drogowych w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii podatkowych. W ocenie PSL, jedną z głównych przyczyn zastoju w inwestycjach drogowych w Polsce jest za wysoka stawka VAT. Szansą zaś na poprawę dróg w Polsce są środki Unii Europejskiej, które mogą znacznie przyspieszyć program budowy dróg i przyczynić się do istotnego zniwelowania opóźnień.

Jak wyjaśnił „GP” wiceprezes PSL Janusz Piechociński, wysoki 22-proc. VAT powoduje, że udział krajowy w finansowaniu inwestycji drogowych jest podwyższany. A ponieważ z reguły są to pieniądze „pożyczane”, to niestety wyższy udział krajowy przekłada się na większą kwotę pożyczanych pieniędzy.

Jak zauważa J. Piechociński, dotyka to nie tylko rządu, ale i samorządów. Dlatego PSL postuluje obniżenie stawki VAT na inwestycje finansowane z UE do 0 proc. Chodzi o to, aby pozwalała ona odliczać VAT, lecz nie podnosiła kosztów kwalifikowanych. Jak zastrzega wiceprezes PSL, niższa stawka nie wykreuje dodatkowego kosztu, a sprawi, że bezpośredni udział w finansowaniu inwestycji z pieniędzy unijnych znacznie wrośnie. W tym celu wystarczy tylko rozporządzenie ministra finansów, bo to on decyduje o wyłączeniach z VAT.

Jednocześnie J. Piechociński przyznaje, że PSL nie zgłaszał takiego projektu, między innymi z uwagi na koniec kadencji Sejmu. Ale stronnictwo chce zwrócić uwagę na problem bilansowania wydatków sztywnych budżetu i wykorzystanie pieniędzy z UE jeszcze przed ogłoszeniem projektów zmian w podatkach.

Jak się okazuje, Ministerstwo Finansów nie rozważa jednak takiej obniżki. W odpowiedzi na pytanie „GP” resort wyjaśnił, że obecnie możliwe jest zastosowanie obniżonej stawki 7 proc. w odniesieniu do infrastruktury drogowej towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Ponadto istnieje podstawa do stosowania 0 stawki w oparciu o par. 6 ust. 1 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT (Dz.U. nr 97, poz. 970 z późn. zm.). W innych przypadkach obniżenie stawki na budowę i remonty dróg jest niemożliwe, bo byłoby to niezgodne z VI Dyrektywą, która nie przewiduje możliwości wprowadzenia staw-ki 0 proc. na budowę i remonty dróg.

Ponadto, zdaniem MF, wysokość stawki nie powinna mieć wpływu na wydłużenie procedur i ograniczenie możliwości wykorzystania środków UE, ponie- waż w przypadku inwestycji finansowanych z UE w większości przypadków dla ich beneficjentów VAT stanowi koszt kwalifikowany.

Aleksandra Tarka


 
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Premium English

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »