| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Jak odzyskać dług w postępowaniu sądowym

Jak odzyskać dług w postępowaniu sądowym

Jeśli negocjacje z naszym kontrahentem o zwrot długu nie odniosą skutku - pozostaje nam wszcząć postępowanie sądowe. Gdy posiadamy wszystkie niezbędne dokumenty - najlepiej zwrócić się do sądu o wydanie nakazu zapłaty, który będzie od razu tytułem zabezpieczenia wierzytelności. Dodatkowym atutem tego postępowania jest tylko 1/4 wpisu sądowego

ZBIERZ DOKUMENTY, PRZYGOTUJ POZEW, SPRECYZUJ ŻĄDANIE
ETAP 1
Przypomnij o długu
Zanim udamy się do sądu, należy jeszcze raz przypomnieć o istniejącym długu, kierując do dłużnika ostateczne przedsądowe wezwanie do zapłaty. Należy to zrobić w formie listu poleconego lub za potwierdzeniem odbioru. W wezwaniu wyznaczamy termin, do którego musi on uregulować należności. Jednocześnie informujemy dłużnika, że jeśli nie zapłaci należności, sprawa trafi do sądu.
ETAP 2
Przygotuj pozew
Jeżeli nasz dłużnik nie zareaguje na nasze wezwanie do zapłaty, musimy napisać pozew i skierować go do sądu. Pozew, jak każde pismo procesowe, musi odpowiadać ogólnym warunkom przewidzianym w art. 126 kodeksu postępowania cywilnego (dalej k.p.c.). Zgodnie z nim, każde pismo procesowe powinno zawierać:
• oznaczenie sądu, do którego jest skierowane, imię i nazwisko lub nazwę stron, ich przedstawicieli ustawowych i pełnomocników;
• oznaczenie rodzaju pisma,
• osnowę wniosku lub oświadczenia oraz dowody na poparcie przytoczonych okoliczności;
• podpis strony albo jej przedstawiciela ustawowego lub pełnomocnika;
• wymienienie załączników.
Jeżeli pismo procesowe jest pierwszym pismem w sprawie, powinno ponadto zawierać oznaczenie zawodu i miejsca zamieszkania lub siedziby stron, ich przedstawicieli ustawowych i pełnomocników oraz przedmiotu sporu, dalsze pisma – sygnaturę akt. Jeżeli pozew wnosi pełnomocnik do pozwu należy dołączyć pełnomocnictwo.
KIEDY WNOSIMY POZEW NA FORMULARZU
Od 1 października 2000 roku ustawodawca wprowadził nową formę wnoszenia pism procesowych, czyli urzędowe formularze. Jest ona obowiązkowa – poza postępowaniem uproszczonym – w przypadkach, dla których ją przewidziano w art. 1871 k.p.c., tj. dla roszczeń wynikających z umów o:
• świadczenia usług pocztowych i telekomunikacyjnych,
• przewóz osób i bagażu w komunikacji masowej,
• dostarczanie energii elektrycznej, gazu i oleju opałowego,
• dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków,
• wywóz nieczystości,
• dostarczanie energii cieplnej.
Postępowanie uproszczone (art. 5051 – 50513 k.p.c.) stosujemy do roszczeń wynikających z umów o wartości przedmiotu sprawy do 10 tys. zł przy roszczeniach z rękojmi i gwarancji przy wartości umowy do 10 tys. zł, i przy zapłacie czynszu najmu lokalu mieszkalnego i opłat obciążających najemcę oraz opłat z tytułu korzystania z lokalu mieszkalnego w spółdzielni mieszkaniowej, bez względu na wartość przedmiotu sprawy.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Adam Głos

Od stycznia 2013 roku pełni funkcję Prezesa Tax Care. Wcześniej, przez blisko trzy lata, pracował na stanowiskach: Dyrektora Sprzedaży oraz Wiceprezesa Zarządu.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »