| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Jak rozliczać podatek

Jak rozliczać podatek

Przekazywanie drukowanych materiałów reklamowych, informacyjnych, próbek i prezentów o małej wartości nie podlega VAT. Podatnik ma jednocześnie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ostatnia nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług wprowadziła zmiany w zakresie opodatkowania przekazywanych przez podatnika prezentów o małej wartości i próbek, a także drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych.
Nowe definicje
Po pierwsze, zmieniono definicje. Aktualnie przez prezenty o małej wartości rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
• o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób,
• których przekazania nie ujęto w ww. ewidencji, jeżeli jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5 zł.
Nie podlega zatem opodatkowaniu przekazanie prezentów w związku z promocją lub reklamą – jeżeli jednorazowa wartość tego przekazania nie przekracza 100 zł, pod warunkiem jednak, że podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości osób obdarowanych. Brak spełnienia powyższego warunku oznacza dla podatnika opodatkowanie przekazania towarów – chyba że jednostkowy koszt nabycia lub wytworzenia prezentu nie przekracza 5 zł. Zatem w przypadku prezentów o małej wartości – w kwocie pomiędzy 5 zł a 100 zł – zaniechanie prowadzenia przez podatnika ewidencji powoduje obowiązek opodatkowania przekazania. Zaznaczyć należy, że ustawodawca nie sprecyzował wymagań w zakresie danych, jakie muszą się znajdować w wymaganej ewidencji, wskazując jedynie, że dane te powinny pozwalać na ustalenie tożsamości tych osób.
Materiały reklamowe i informacyjne
Wyłączono z opodatkowania przekazywane drukowane materiały reklamowe i informacyjne, jeżeli ich przekazanie związane było z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. W zakresie przekazywanych materiałów reklamowych i informacyjnych należy zwrócić uwagę na dokładne sformułowanie ustawodawcy – wskazujące, że chodzi tu o materiały drukowane (np. ulotki, katalogi). Nasuwa się pytanie, co z materiałami reklamowymi i informacyjnymi przekazywanymi nie w formie papierowej, tylko elektronicznej (np. prezentacje/katalogi produktów na nośnikach informacji, takich jak płyty CD/DVD, dyskietki itd.).
Podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, od przekazywanych materiałów reklamowych, informacyjnych, próbek i prezentów o małej wartości. Jeżeli bowiem wymienione czynności są związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, nie są odpłatną dostawą towarów, która podlega opodatkowaniu. Natomiast – na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) – podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Podatnicy wykonujący czynności nieopodatkowane muszą pamiętać także, że przysługuje im to prawo jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

SŁOWNICZEK
PRÓBKA – niewielka ilość towaru reprezentująca określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

Anna Szafarczyk-Kasicka
Autorka jest właścicielką Kancelarii Finansowo-Księgowo-Podatkowej


reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

StukPuk.pl

Jesteśmy grupą młodych ludzi zdrowo stukniętych na punkcie materiałów budowlanych, którzy pewnego dnia wpadli na pomysł, aby pasję i doświadczenie przekuć w sukces.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »