Sprawa dotyczyła jednego z zakładów pracy chronionej (dalej ZPChr), któremu organy podatkowe odmówiły zwrotu nadpłaty podatku dochodowego od osób prawnych za 2001 r.
Firma uzyskała decyzję o nadaniu statusu zakładu pracy chronionej na kolejne trzy lata. Zaczęła korzystać z ulg w podatkach. W międzyczasie zmieniły się przepisy, które pozbawiły ją prawa do zwolnień.
Sprawą w 2002 r. zajął się Trybunał Konstytucyjny. Przyznał rację, że nowelizacja naruszała zasadę praw nabytych i interesy tych zakładów, którym uprawnienia przyznano na trzy lata i które zaczęły inwestycje. Szybko jednak okazało się, że organy podatkowe nie uznały wyroku TK za podstawę do zwrotu nadpłaty w podatku. Twierdziły, że ustawodawca nie wydał żadnych przepisów, które wskazywałyby sposób zwrotu nadpłaty, więc pieniędzy oddać nie mogą. Takie samo stanowisko zajmowały sądy administracyjne.
Wczoraj NSA uwzględnił skargę kasacyjną zakładu. Wyrok ten może być nadzieją dla wszystkich tych ZPChr, które dotknął problem złej legislacji. Zdaniem sądu podstawą do stwierdzenia nadpłaty jest art. 190 ust. 4 Konstytucji RP, natomiast przepisami określającymi zasady i tryb postępowania są przepisy Ordynacji podatkowej regulujące instytucję nadpłaty. Sąd zwrócił też uwagę, że warunkiem uwzględnienia wniosku jest sprawdzenie, czy inwestycja była zaplanowana, kontynuowana i jaki przyniosła efekt. Jeżeli podatnik inwestycję zaczął, kontynuował i zrealizował, nie ma podstaw do odmowy zwrotu nadpłaty podatku (tak samo CIT jak i VAT). Wyrok jest prawomocny.
Sygn. akt FSK2395/04.
Aleksandra Tarka