| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Kłopotliwy import usług

Kłopotliwy import usług

Z sygnałów docierających do redakcji wynika, że wielu podatników ma w dalszym ciągu problemy z rozliczaniem importu usług, w sytuacji gdy wartość usługi została wliczona do podstawy opodatkowania w nabyciu wewnątrzwspólnotowym. Jak kwestię tę regulują przepisy ustawy o podatku od towarów i usług?

Prof. dr hab. Witold Modzelewski, prezes Instytutu Studiów Podatkowych

Od 1 czerwca tego roku obowiązują nowe unormowania wprowadzone przez nowelizację ustawy o VAT. Regulacje te znajdują się w art. 29 ust. 17 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Według tych przepisów, podstawą opodatkowania w imporcie usług jest kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić, z wyjątkiem gdy wartość usługi została wliczona do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zgodnie z art. 31 ust. 2 pkt 2 albo wartość usługi – na podstawie odrębnych przepisów – zwiększa wartość celną importowanego towaru, albo w przypadku gdy podatek został rozliczony przez usługodawcę.

Niekiedy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury

Wyjaśnijmy teraz problemy z importem usług w sytuacji, gdy wartość usługi była wliczona do podstawy opodatkowania w nabyciu wewnątrzwspólnotowym. Otóż od początku czerwca tego roku usług, które są doliczone do ceny towaru, nie trzeba jeszcze raz fakturować jako importu usług. Chodzi m.in. o transport. Tę nową regulację trzeba traktować jako uściślającą.

Warto jednocześnie pamiętać, że od 1 maja ub.r. do końca maja br. obowiązywały niejasne regulacje, które sprawiały podatnikom wiele trudności. Nowelizacja unaoczniła niedostatki poprzednich unormowań ustawy o VAT związanych z określaniem podstawy opodatkowania w imporcie.

Wielu podatników w dalszym ciągu zgłasza problemy z rozliczaniem importu usług, a szczególnie z ich fakturowaniem. W takich sytuacjach należy wystawiać faktury wewnętrzne. Z sygnałów czytelników wynika, że nie wszyscy wiedzą, kiedy podatnik powinien wystawiać taką fakturę. Wyjaśnijmy więc, że generalnie podatnicy wychodzą z założenia, że przepisy o obowiązku podatkowym stosuje się co do zasady odpowiednio również do importu usług. Przepisy regulujące tę kwestię zawarte są w art. 19 ust. 19 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Zgodnie z tymi przepisami, do importu usług stosuje się odpowiednio przepisy zawarte w art. 19 ust. 1, 4, 5, 11, 13 pkt 1 lit. b) i c), pkt 2, 4 i 7-9 oraz ust. 14-16. Zgodnie ze wspomnianym art. 19 ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi (z określonymi zastrzeżeniami). Z kolei art. 19 ust. 4 stanowi, że jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, to obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury. Nie może to być jednak później niż w siódmym dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (lub siedem dni po każdej zaliczce). Zasady wystawiania faktur wewnętrznych z tytułu importu usług muszą być interpretowane analogicznie jak w przypadku wystawiania faktur VAT.


Notował  Krzysztof Tomaszewski

Prof. dr hab. Witold Modzelewski jest przewodniczącym Krajowej Rady Doradców Podatkowych
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Bernatowicz, Komorniczak, Mazur Radcy Prawni i Doradcy Podatkowi

spółka partnerska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »