| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Przede wszystkim potrzebny jest dobry harmonogram

Przede wszystkim potrzebny jest dobry harmonogram

Proces inwentaryzacji można podzielić na trzy główne etapy: przygotowawczy, spisowy i rozliczeniowy. Każdy z tych etapów składa się z elementarnych czynności uwzględniających procedurę prawną i zwyczajową. Najważniejsza jest dobra organizacja prac.

Arkusze spisowe

Na arkuszach spisowych należy dokonać niezbędnych obliczeń rachunkowych oraz sporządzić zestawienie wszystkich arkuszy. Ten etap inwentaryzacji kończy się sporządzeniem wstępnego wyliczenia i protokołu z zakończenia inwentaryzacji oraz przekazaniem kompletu dokumentów do sprawdzenia i wtórnej wyceny. Trzeba dołączyć dowody ostatnich operacji przychodowo-rozchodowych. Do komisji należy sprawdzenie dokumentów z inwentaryzacji i dowodów operacyjnych pod względem formalnym, merytorycznym i rachunkowym oraz dokonanie ewentualnej wtórnej wyceny składników rzeczowych. Następnie pozostaje kwestia sporządzenia ostatecznego rozliczenia ilościowo-wartościowego z uwzględnieniem ubytków naturalnych, kompensat itp.
Kolejny istotny etap to zestawienie i rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych i wyjaśnienie przyczyn ich powstania oraz podjęcie decyzji co do sposobu ich zaksięgowania. Ujawnione różnice między stanem rzeczywistym a wykazanym w księgach rachunkowych należy wyjaśnić i rozliczyć w księgach tego roku obrotowego, na który przypadł termin inwentaryzacji. Wówczas pozostaje już tylko podsumowanie inwentaryzacji z wnioskami i decyzjami w protokole pokontrolnym.

Wiesława Moczydłowska

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

SmartConsulting S.K.A.

SmartConsulting S.K.A. jest częścią SmartGoup Division, grupy firm powiązanych personalnie i kapitałowo.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »