| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Przede wszystkim potrzebny jest dobry harmonogram

Przede wszystkim potrzebny jest dobry harmonogram

Proces inwentaryzacji można podzielić na trzy główne etapy: przygotowawczy, spisowy i rozliczeniowy. Każdy z tych etapów składa się z elementarnych czynności uwzględniających procedurę prawną i zwyczajową. Najważniejsza jest dobra organizacja prac.

Zakres prac może się znacznie różnić, w zależności od przedmiotu oraz rozmiaru działalności jednostki. Początkowym etapem prac inwentaryzacyjnych jest wydanie zarządzenia o inwentaryzacji. W zależności od rozmiarów jednostki zakres szczegółowości takiego dokumentu będzie różny. W jednostkach, które posiadają jedynie niewielki asortyment przedmiotów podlegających spisowi, wystarczy wydanie przez kierownika jednostki decyzji na piśmie, określającej przedmiot i datę spisu, czas jego przeprowadzenia oraz nazwiska osób dokonujących tych prac.

WARTO WIEDZIEĆ
Kierownik jednostki powinien wydać zarządzenie, w którym określi skład zespołów spisowych oraz powoła komisję inwentaryzacyjną.

Zakładowa komisja

W jednostkach dysponujących większym asortymentem przedmiotów konieczne jest powołanie zakładowej komisji inwentaryzacyjnej albo komisarza spisowego oraz opracowanie tzw. instrukcji wewnętrznej. Należy poinstruować i przeszkolić pracowników materialnie odpowiedzialnych, wyznaczonych do udziału w spisie oraz pobrać od nich niezbędne oświadczenia. Wówczas można przystąpić do opracowania i zatwierdzenia planu inwentaryzacji. Trzeba zaopatrzyć się w przepisy, druki, arkusze i formularze do inwentaryzacji, wycen i rozliczeń. Kierownik jednostki powinien wydać zarządzenie, w którym określi skład zespołów spisowych oraz powoła komisję inwentaryzacyjną.

Czynności zabezpieczające

Członkowie komisji oraz zespołów spisowych muszą być poinformowani o metodach, formach i technikach spisu oraz zapoznani z instrukcją. Następnie można już przeprowadzić czynności zabezpieczające. Najpierw należy dokonać przeglądu składników majątkowych pieniężnych i rzeczowych oraz przygotować składniki do spisu. Następny krok to podział inwentaryzowanego obiektu na pola spisowe. Należy sprawdzić przyrządy pomiarowe pod względem ich użyteczności i legalności oraz odpowiedniego stanu technicznego, co zapewni wiarygodność pomiarów. Następnie można już przystąpić do konkretnych czynności spisowych. Na początku powinien być sporządzony protokół inwentaryzacji kasy. Spisowi podlegają zarówno stan gotówki w kasie, jak też czeki i inne papiery wartościowe znajdujące się w kasie. Rzeczowe składniki majątku należy spisać poprzez liczenie, ważenie, mierzenie, stosując zasadę podwójnego sprawdzianu. Faktyczne dane powinny być wpisane do arkuszy spisowych i wstępnie wycenione. Powinno się też dokonać podziału spisywanych składników według kryteriów użyteczności, przydatności, wartości rynkowej itp. Inwentaryzacji podlegają również składniki majątkowe będące własnością innych obcych jednostek.

reklama

Źródło:

GP

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Jurczyk

Pasjonat motoryzacji

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »