REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzeczne przepisy mogą być kosztowne

REKLAMA

Polska ustawa o VAT zawiera wiele rozwiązań, sprzecznych z unijną VI dyrektywą. Dla Polski może to oznaczać sankcje finansowe ze strony Unii Europejskiej. Dla podatników oznacza to możliwość stosowania wprost przepisów wspólnotowych z pominięciem regulacji krajowych.
Ustawa o podatku od towarów i usług obowiązuje od 1 maja 2004 r. Od momentu wejścia w życie jest krytykowana. Główne zarzuty to niezrozumiały język, zbyt dużo wyjątków od zasad ogólnych, a także niezgodność polskich regulacji z przepisami unijnymi.

– Liczne rozwiązania w polskiej ustawie o VAT są sprzeczne z unijną VI dyrektywą. Zastrzeżenia można mieć np. do ograniczenia prawa do rozliczenia podatku naliczonego po przekroczeniu limitu wydatków na reprezentację i reklamę, wyłączenia prawa do rozliczenia podatku przy zakupie niektórych samochodów i paliwa do nich czy uzależnienia prawa do zaliczkowego zwrotu podatku naliczonego przed rozpoczęciem sprzedaży od spełnienia pewnych warunków – argumentował Grzegorz Maślanko, radca prawny, tax partner w Departamencie Doradztwa Podatkowego HLB Frąckowiak i Wspólnicy.

Przyczyny różnic

Dlaczego ustawa o VAT jest taka zła? Czy polski ustawodawca nie potrafi stworzyć regulacji analogicznych, jakie obowiązują w Unii Europejskiej? 15 dni - upłynęło od złożonej na naszych łamach przez Teresę Lubińską, minister finansów, zapowiedzi poprawienia ustawy o VAT. 
– Przepisy ustawy o VAT są w pewnym zakresie niezgodne z VI dyrektywą UE. W niektórych przypadkach jest to efekt niedokładnego tłumaczenia przepisów na język polski. Nie zawsze jednak różnice w treści pomiędzy polską ustawą a aktem wspólnotowym powodują niekorzystne skutki dla podatników. W wielu przypadkach ustawa o VAT zapewnia więcej praw niż wynika to z aktu, na którym jest wzorowana – przekonywał Paweł Jabłonowski, prawnik z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.

Skutki dla Polski...

Zdaniem Andrzeja Żegoty, doradcy podatkowego, odpowiednie organy Wspólnoty Europejskiej mogą zastosować różne środki w celu przymuszenia kraju członkowskiego do dostosowania przepisów wewnętrznych (krajowych) do prawa unijnego. Podobnego zdania jest Antoni Dąbrowski, ekspert z P. Kacprzyk Kancelaria Prawna Mazars Polska.
 – Konsekwencje niedostosowania polskich przepisów do postanowień VI dyrektywy mogą być dla Polski kosztowne. Istnieje groźba nałożenia przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości na wniosek Komisji Europejskiej sankcji finansowych oraz zagrożenie, że Polska będzie musiała wypłacać odszkodowania na rzecz osób, które poniosły szkodę z powodu braku w terminie implementacji VI dyrektywy – dodał Antoni Dąbrowski.

...i dla podatników

Dyrektywa unijna jest aktem prawnym wyższego rzędu i w przypadku kolizji z prawem krajowym, można stosować wprost jej przepisy z pominięciem przepisów krajowych.
– Jeśli przepis dyrektywy nie został prawidłowo wdrożony do polskich przepisów, a jest precyzyjny i bezwarunkowy, podatnik może się na niego bezpośrednio powołać w sporze z organami skarbowymi i jego racje winny być uwzględnione, czego pierwsze potwierdzenie można już znaleźć w orzecznictwie sądów administracyjnych – uważa Grzegorz Maślanko z HLB Frąckowiak i Wspólnicy.
– W przypadku rozbieżności między prawem unijnym a krajowym, polscy podatnicy mogą jedynie skorzystać. Jak wynika z orzecznictwa ETS, organy podatkowe nie mogą bezpośrednio stosować przepisów VI dyrektywy, jeżeli prowadzi to do pogorszenia sytuacji podatników – przekonywał Paweł Jabłonowski, prawnik z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.

Zmiany są konieczne

Niezgodności polskiej ustawy z normami unijnymi są w wielu przypadkach ewidentne.
– Należy dołożyć wszelkich starań, aby je jak najszybciej usunąć. Podatnicy mają w takich przypadkach wiele kłopotów z dochodzeniem swoich praw przede wszystkim dlatego, że polskie organy podatkowe nie przyjmują wyjaśnień, iż w przypadku niewłaściwej implementacji przepisów dyrektywy do porządku prawa krajowego podatnik ma prawo zastosować się wprost – twierdzi Michał Zdyb, tax consultant, Moore Stephens Smoczyński i Partnerzy.
Podkreślił, że Polska jest w Unii już od ponad roku. Dlatego najwyższy czas, aby organy podatkowe zaczęły rozpatrywać sprawy nie tylko na podstawie polskich przepisów, ale także dorobku prawnego UE oraz orzecznictwa ETS. Jego zdaniem niepokojące jest to, że polscy podatnicy chcący dochodzić swoich praw na podstawie przepisów UE muszą się liczyć z długim, kosztownym oraz czasochłonnym postępowaniem podatkowym.

Przepisy ustawy o VAT niezgodne z VI dyrektywą Eksperci wskazali przepisy ustawy niezgodne z unijną dyrektywą. Znalazły się wśród nich:
• art. 28 ust. 8 określający termin 30 dni na wywóz towarów z Polski;
• generalny zakaz odliczania podatku naliczonego od wydatków, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów; • przepisy o wyłączeniu z opodatkowania podatników działających na podstawie umów zlecenia;
• przepisy o zaliczkowym zwrocie VAT od inwestycji;
• art. 86 dotyczący zasad odliczania VAT od samochodów, który rozszerza zakres wyłączeń od prawa do odliczenia VAT w stosunku do zasad obowiązujących do 1 maja 2004 r.;
• art. 88 ust. 1 pkt 2 określający, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego;
• art. 88 ust. 4, zgodnie z którym tylko zarejestrowani podatnicy VAT czynni mogą skorzystać z prawa do odliczenia (wyjątkiem są podatnicy dokonujący wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu – art. 86 ust. 20 ustawy o VAT).

Ewa Matyszewska, Łukasz Zalewski
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

Laptopy otrzymane przez uczniów i nauczycieli zwolnione z PIT - rozporządzenie MF

Laptopy oraz bony na laptopy, otrzymane w 2023 r. przez uczniów i nauczycieli, są zwolnione z PIT – wynika z rozporządzenia MF, które weszło w życie we wtorek 23 kwietnia 2024 r.

Kontyngent możliwym lekarstwem na cła

Każdy towar o statusie celnym nieunijnym w momencie wjazdu na terytorium UE obciążony jest długiem celnym. Dług ten wynika z unijnych przepisów prawa. Uzależniony jest od kodu taryfy celnej, wartości celnej towaru, pochodzenia oraz zastosowanej waluty dla danej transakcji. Unia Europejska stoi na straży konkurencyjności swoich rodzimych przedsiębiorstw, a to oznacza, że ma wielorakie narzędzia do swojej dyspozycji, aby zapewnić bezpieczne funkcjonowanie naszym przedsiębiorcom. Jednym z takich narzędzi jest cło ochronne (odwetowe), którego celem jest ochrona produkcji unijnej przed konkurencją z krajów trzecich. Często cło to występuje z cłem antydumpingowym, którego z kolei celem jest wyrównanie cen rynkowych towaru sprowadzanego z krajów trzecich z towarem produkowanym w UE.

Rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 rok - termin w 2024 roku, zasady [komunikat ZUS]. Jak wypełnić i do kiedy złożyć ZUS DRA lub ZUS RCA?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że część płatników składek - osób prowadzących pozarolniczą działalność - musi przekazać do ZUS roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za rok 2023. W dniu 20 maja 2024 r. mija termin na złożenie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2024 r., w którym uwzględnione będzie to rozliczenie.

Nowe zwolnienia z PIT za 2023 r. Jeszcze tydzień na złożenie zeznania albo korekty [Rzut na taśmę rządu]

Skorzystają osoby, które otrzymały możliwość kupna laptopów na preferencyjnych warunkach. Przede wszystkim nauczyciele. Nie muszą płacić podatku od bonu 2500 zł na komputer. Podobnie rodzice uczniów IV klas, którzy otrzymali darmowe komputery dla swoich dzieci. 

Transformacja ESG w polskich firmach. Jak sfinansować?

Większość firm deklaruje, że zrównoważony rozwój jest dla nich ważny a nawet kluczowy. Ale jedynie 65% z nich jest gotowych inwestować w działania z nim związane. Największym wyzwaniem dla firm pozostaje pozyskanie finansowania na inwestycje zrównoważone - określonego przez większość firm jako główne wyzwanie w procesie transformacji ESG. Przedsiębiorstwa w Polsce, pomimo, że korzystają z części dostępnych narzędzi wsparcia, to jednak nie wykorzystują w pełni ich potencjału. Tak wynika z najnowszego raportu Ayming Polska. W związku z wejściem w życie dyrektywy CSRD, autorzy raportu postanowili zapytać organizacje 250+ m.in. o to, jak przygotowują się na zmiany, jakie wyzwania w związku z nimi identyfikują oraz w jaki sposób zamierzają finansować transformację ESG.

Bon energetyczny - czy trzeba będzie zapłacić podatek od jego wartości?

W uwagach do projektu ustawy o bonie energetycznym Ministerstwo Finansów sugeruje, aby beneficjentów bonu energetycznego zwolnić z podatku, inaczej będą musieli zapłacić PIT.

Legalna praca w Niemczech - rozliczenie podatkowe. Średni zwrot podatku z Niemiec to ok. 4 tys. zł. Czy trzeba złożyć PIT-a w Polsce?

Na złożenie deklaracji podatkowej w Polsce został zaledwie tydzień. Termin mija 30 kwietnia 2024 r. Jeśli więc w 2023 roku pracowałeś w Niemczech i wciąż zastanawiasz się czy masz obowiązek złożyć zeznanie podatkowe w Polsce i wykazać dochód zarobiony u naszego zachodniego sąsiada, to ten artykuł jest dla Ciebie. 

Fundacja rodzinna wynajmuje mieszkania - kwestie podatkowe

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą jedynie w ustalonym ustawowo zakresie. Na podstawie art. 5 ustawy o fundacjach rodzinnych – fundacja rodzinna może prowadzić działalność z zakresu najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie. Co za tym, idzie może np. wynajmować lokale mieszkalne.

REKLAMA