| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Ulga remontowa i ulgi mieszkaniowe

Ulga remontowa i ulgi mieszkaniowe

Rok 2004 nie jest ostatnim, w którym można odliczyć od podatku wydatki poniesione na remont i modernizację. Mimo likwidacji tej ulgi, ustawodawca zdecydował, iż będzie można z niej korzystać do 2005 r. włącznie. Przepis art. 12 uchwalonej 12 listopada 2003 r. nowelizacji ustawy o PIT przewiduje, że mimo skreślenia dotyczących ulgi remontowo-modernizacyjnej przepisów, z ulgi tej nadal będzie można korzystać, aż do 2005 r. Odbywać się to będzie na takich warunkach, jakie obowiązują obecnie. Dotyczy to zarówno warunków, jakie trzeba spełnić, by nabyć prawo do ulgi, jak i limitów odliczenia. Oznacza to, że jeszcze tylko w tym i w przyszłym roku będzie można korzystać z ulgi remontowej. Warto o tym pamiętać, bo odliczyć w związku z remontem mieszkania można nawet 4725 zł. Aby taką kwotę zaoszczędzić, na remont trzeba jednak przeznaczyć prawie 25 000 zł. Zysk dla remontujących domy może być jeszcze wyższy i wynieść 5670 zł, po zainwestowaniu nieco poniżej 30 000 zł.

4. Zsumuj odliczenia. Ostatnim krokiem jest wypełnienie pozycji 87, w której należy wpisać sumę odliczeń mieszkaniowych, czyli sumę kwot z pozycji 77, 85 i 86 zeznania, a więc wydatków mieszkaniowych na remont i modernizację oraz tych z lat poprzednich, które nie znalazły pokrycia w podatku w latach ubiegłych.
EM
WARTO WIEDZIEĆ
Ulga remontowa wbrew swojej nazwie wcale nie polega na odliczaniu tylko takich wydatków, które mają na celu naprawę lub odświeżenie domu lub mieszkania. Ulga ta jest również ulgą, w ramach której można odliczyć wydatki modernizacyjne, a więc takie, które podnoszą standard domu lub mieszkania lub też zwiększają ich funkcjonalność.
Jak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Finansów zawartych w piśmie z 5 grudnia 2001 r. (nr PB5/KD-033-179-2339/01) dowód wpłaty należy rozumieć dość szeroko. Za dowód wpłaty na fundusz remontowy należy uznać – zdaniem ministerstwa – zarówno przelew bankowy, przekaz pocztowy, jak również dokument wpłaty w kasie spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej. Ministerstwo zauważyło też, że wpłat na fundusz remontowy podatnicy z reguły dokonują w ogólnej kwocie, łącznie z pozostałymi składnikami opłaty czynszowej (zaliczki na poczet utrzymania nieruchomości) i innych należności wobec spółdzielni mieszkaniowych lub wspólnot mieszkaniowych, dlatego też w wielu przypadkach posiadają jeden dowód wpłaty dokonanej z tych tytułów. W takiej sytuacji z dowodu wpłaty niekiedy nie sposób jednoznacznie wywnioskować wysokości wniesionych przez podatnika wpłat na przedmiotowy fundusz. I tu, o dziwo, mając te właśnie okoliczności na uwadze, resort finansów stwierdził, że nie pozbawia to podatnika prawa do dokonania odliczeń od podatku. W takim przypadku, w celu dowodowym, wystarczające jest – czytamy w omawianym piśmie – posiadanie przez podatnika, obok dowodu wpłaty, dokumentu zawierającego wyszczególnione składniki czynszu (zaliczki na poczet utrzymania nieruchomości) z wyodrębnioną pozycją funduszu remontowego.
Marek Kutarba
Remont trzeba faktycznie wykonać
Przepis art. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w wersji obowiązującej w 1994 r. nie uzależnia prawa do odliczenia wydatku na remont mieszkania od faktycznego wykonania remontu w tym roku podatkowym, lecz od faktycznego poniesienia wydatku na ten cel. Do odliczenia wystarczy zatem zakup materiałów budowlanych wykorzystanych do przeprowadzenia remontu – wyrok NSA z 10 stycznia 2001 r., SA/Sz 1910/99; niepublikowany
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kadry dla Każdego

Strona poświęcona aktualnościom kadrowo-płacowym.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »