| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Inwentaryzacja w księgach rachunkowych

Inwentaryzacja w księgach rachunkowych

Jednym z podstawowych warunków wiernego przedstawienia obrazu firmy w sprawozdaniu finansowym jest prawidłowo przeprowadzona inwentaryzacja składników majątkowych i ich wycena. Ważne zatem, aby przed jej rozpoczęciem zapoznać się ze wskazówkami, jak, kiedy i w jaki sposób uporać się z tym obowiązkiem. Warto też zwrócić uwagę, jakie korzyści danej firmie przynosi ten obowiązek.

Często spotykanym błędem jest rozdźwięk między faktami a ewidencją. Wbrew obiegowym opiniom rozbieżności między danymi ewidencji a tym, co jest w naturze, tylko w niewielkim stopniu są spowodowane wadami ewidencji. Ich przyczyny w ogromnej większości przypadków powstają lub tkwią poza księgowością; m.in. są efektem błędów pomiaru składników przy zakupie i przyjmowaniu, przy wydawaniu do produkcji czy zużyciu na inne cele, przy wykonywaniu zabiegów konserwujących, przy dokonywaniu spisu z natury, itp., a więc powstają w czasie obrotu, magazynowania, produkcji, inwentaryzacji oraz innych operacji.
Przedstawiciele służb techniczno-produkcyjnych, handlowych, magazynowych itp. zamiast pytać księgowych, dlaczego różni się to, co jest w produkcji, magazynie itp., od tego, co wykazuje ewidencja księgowa, powinni starać się te rozbieżności ograniczyć przez właściwe wykonywanie odbioru ilościowego i jakościowego rzeczowych składników od dostawców, przez rzetelne ustalanie norm zużycia, a także właściwy pomiar składników pobieranych do produkcji oraz inwentaryzowanych. Wspomnieć tu należy o występowaniu (a czasami również tolerowaniu) popełnianych w czasie inwentaryzacji różnych nadużyć i fałszerstw, polegających m.in. na:
• stosowaniu – dla ukrycia trwających od wielu miesięcy niedoborów – zasady przyjmowania do sklepu lub magazynu towarów przed dniem inwentaryzacji i ujmowania ich w raporcie (a następnie w ewidencji księgowej) z datą po terminie inwentaryzacji,
• dopasowywaniu spisów z natury do stanów wynikających z ksiąg przez wystawianie fikcyjnych, antydatowanych dowodów wydawania lub przyjęcia składników.
Jednostki, w których występują tego typu nieprawidłowości, z reguły nie osiągają celów inwentaryzacji, którymi są m.in. doprowadzenie do zgodności stanów ewidencyjnych ze stanami występującymi w rzeczywistości, ocena przydatności posiadanych składników majątkowych, rozliczenie, a także ocena solidności i przydatności osób odpowiedzialnych materialnie.
Błędy, których należy unikać
Jakich błędów i nieprawidłowości popełnianych w trakcie przygotowania oraz przeprowadzania inwentaryzacji jednostki powinny starać się unikać?
Błędy te na ogół wynikają z niekompetencji osób biorących udział w inwentaryzacji, w tym członków zespołów spisowych i osób odpowiedzialnych materialnie, z niedbalstwa, niefrasobliwości lub opieszałości. Zdarzają się też, na szczęście niezbyt często, nadużycia i fałszerstwa popełniane z premedytacją, z chęci zysku. Bywa tak przeważnie w sytuacji, gdy system kontroli wewnętrznej jest niedoskonały i szwankuje, a więc działa nieskutecznie.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Andrzej Szczerbowski

Prawnik, ekspert prawa cywilnego, podatkowego i handlowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »