| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Inwentaryzacja w księgach rachunkowych

Inwentaryzacja w księgach rachunkowych

Jednym z podstawowych warunków wiernego przedstawienia obrazu firmy w sprawozdaniu finansowym jest prawidłowo przeprowadzona inwentaryzacja składników majątkowych i ich wycena. Ważne zatem, aby przed jej rozpoczęciem zapoznać się ze wskazówkami, jak, kiedy i w jaki sposób uporać się z tym obowiązkiem. Warto też zwrócić uwagę, jakie korzyści danej firmie przynosi ten obowiązek.

Często spotykanym błędem jest rozdźwięk między faktami a ewidencją. Wbrew obiegowym opiniom rozbieżności między danymi ewidencji a tym, co jest w naturze, tylko w niewielkim stopniu są spowodowane wadami ewidencji. Ich przyczyny w ogromnej większości przypadków powstają lub tkwią poza księgowością; m.in. są efektem błędów pomiaru składników przy zakupie i przyjmowaniu, przy wydawaniu do produkcji czy zużyciu na inne cele, przy wykonywaniu zabiegów konserwujących, przy dokonywaniu spisu z natury, itp., a więc powstają w czasie obrotu, magazynowania, produkcji, inwentaryzacji oraz innych operacji.
Przedstawiciele służb techniczno-produkcyjnych, handlowych, magazynowych itp. zamiast pytać księgowych, dlaczego różni się to, co jest w produkcji, magazynie itp., od tego, co wykazuje ewidencja księgowa, powinni starać się te rozbieżności ograniczyć przez właściwe wykonywanie odbioru ilościowego i jakościowego rzeczowych składników od dostawców, przez rzetelne ustalanie norm zużycia, a także właściwy pomiar składników pobieranych do produkcji oraz inwentaryzowanych. Wspomnieć tu należy o występowaniu (a czasami również tolerowaniu) popełnianych w czasie inwentaryzacji różnych nadużyć i fałszerstw, polegających m.in. na:
• stosowaniu – dla ukrycia trwających od wielu miesięcy niedoborów – zasady przyjmowania do sklepu lub magazynu towarów przed dniem inwentaryzacji i ujmowania ich w raporcie (a następnie w ewidencji księgowej) z datą po terminie inwentaryzacji,
• dopasowywaniu spisów z natury do stanów wynikających z ksiąg przez wystawianie fikcyjnych, antydatowanych dowodów wydawania lub przyjęcia składników.
Jednostki, w których występują tego typu nieprawidłowości, z reguły nie osiągają celów inwentaryzacji, którymi są m.in. doprowadzenie do zgodności stanów ewidencyjnych ze stanami występującymi w rzeczywistości, ocena przydatności posiadanych składników majątkowych, rozliczenie, a także ocena solidności i przydatności osób odpowiedzialnych materialnie.
Błędy, których należy unikać
Jakich błędów i nieprawidłowości popełnianych w trakcie przygotowania oraz przeprowadzania inwentaryzacji jednostki powinny starać się unikać?
Błędy te na ogół wynikają z niekompetencji osób biorących udział w inwentaryzacji, w tym członków zespołów spisowych i osób odpowiedzialnych materialnie, z niedbalstwa, niefrasobliwości lub opieszałości. Zdarzają się też, na szczęście niezbyt często, nadużycia i fałszerstwa popełniane z premedytacją, z chęci zysku. Bywa tak przeważnie w sytuacji, gdy system kontroli wewnętrznej jest niedoskonały i szwankuje, a więc działa nieskutecznie.
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Małgorzata Słomka

Doradca podatkowy nr wpisu 09900, prawnik, zatrudniona w Instytucie Studiów Podatkowych na stanowisku konsultanta podatkowego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK