| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Inwentaryzacja w księgach rachunkowych

Inwentaryzacja w księgach rachunkowych

Jednym z podstawowych warunków wiernego przedstawienia obrazu firmy w sprawozdaniu finansowym jest prawidłowo przeprowadzona inwentaryzacja składników majątkowych i ich wycena. Ważne zatem, aby przed jej rozpoczęciem zapoznać się ze wskazówkami, jak, kiedy i w jaki sposób uporać się z tym obowiązkiem. Warto też zwrócić uwagę, jakie korzyści danej firmie przynosi ten obowiązek.

Błędy i nieprawidłowości inwentaryzacyjne, polegające m.in. na niewłaściwym ustaleniu ilości lub wartości inwentaryzowanych aktywów i pasywów albo na niewłaściwym wyprowadzeniu ujawnionych różnic inwentaryzacyjnych (niedoborów, szkód lub nadwyżek), spowodowanym np. wykazywaniem niewłaściwych danych w ewidencji inwentaryzowanych składników, mogą być wywołane wieloma różnymi przyczynami. Można tu wymienić m.in.:
• wadliwą ewidencję inwentaryzowanych składników (prowadzenie ksiąg rachunkowych w sposób sprzeczny z wymaganiami ustawy o rachunkowości),
• brak uzgodnień ewidencji księgowej z ewidencją rzeczową (z reguły ilościową) prowadzoną przez osoby odpowiedzialne materialnie za inwentaryzowane składniki,
• wady systemu emisji, przyjmowania, kontroli i obiegu dokumentacji (w tym dowodów księgowych) oraz brak lub wadliwe powiązanie z rachunkowością systemu kontroli wewnętrznej, który jest nieskuteczny, nieszczelny lub w ogóle nie działa,
• niedostateczne przygotowanie, wadliwe przeprowadzenie oraz niekonsekwentne rozliczanie inwentaryzacji.
Pierwsze trzy przyczyny nieosiągnięcia podstawowych celów inwentaryzacji mają charakter pośredni, co polega na tym, że jeśli tego typu nieprawidłowości występują w danej jednostce, nie można osiągnąć pełnych celów inwentaryzacji, nawet w przypadku najstaranniejszego jej przygotowania, najdokładniejszego przeprowadzenia oraz poprawnego rozliczenia.
Do najczęściej stwierdzanych błędów, niedociągnięć i innych nieprawidłowości występujących w zakresie wykonywania czynności inwentaryzacyjnych można zaliczyć m.in.: brak lub niedostosowanie do potrzeb jednostki wewnętrznych regulacji dotyczących inwentaryzacji (m.in. instrukcji inwentaryzacyjnej, zarządzeń wewnętrznych, aktów powołania organów dokonujących inwentaryzacji, planów i harmonogramów czynności inwentaryzacyjnych itp.), a także innych wewnętrznych aktów prawnych umożliwiających poprawne przeprowadzenie, a zwłaszcza rozliczenie inwentaryzacji. Ponadto częstym błędem jest powoływanie osób niekompetentnych do składu komisji inwentaryzacyjnych, zespołów spisowych, kontrolerów spisowych oraz rezygnacja (zwłaszcza w odniesieniu do inwentaryzacji rocznej) z odbycia instruktażowo-szkoleniowego spotkania przedinwentaryzacyjnego z zainteresowanymi osobami. Ponadto zdarza się też rezygnacja z powierzenia gotówki, surowców, materiałów, towarów, produktów oraz innych składników aktywów obrotowych odpowiednim osobom odpowiedzialnym materialnie za rozliczenie się z nich lub ich zwrot, a aktywów trwałych i sprzętu wielokrotnego użytku (charakteryzujących się ogólnym dostępem w czasie użytkowania) – tzw. głównym użytkownikom. Negatywne swoje skutki ma też nieprecyzyjne określenie rejonów (pól) spisowych oraz niewłaściwe przygotowanie ich do inwentaryzacji (brak wywieszek identyfikacyjnych, nieuporządkowanie składowisk, niezgromadzenie tych samych pozycji składników w jednym miejscu, niespryzmowanie towarów masowych, brak odpowiednich narzędzi i urządzeń, sprzętu i odzieży umożliwiających prawidłowe dokonanie spisów itp.).
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Marta Bławicka

Konsultant

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »