| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Inwentaryzacja w księgach rachunkowych

Inwentaryzacja w księgach rachunkowych

Jednym z podstawowych warunków wiernego przedstawienia obrazu firmy w sprawozdaniu finansowym jest prawidłowo przeprowadzona inwentaryzacja składników majątkowych i ich wycena. Ważne zatem, aby przed jej rozpoczęciem zapoznać się ze wskazówkami, jak, kiedy i w jaki sposób uporać się z tym obowiązkiem. Warto też zwrócić uwagę, jakie korzyści danej firmie przynosi ten obowiązek.

Błędy i nieprawidłowości inwentaryzacyjne, polegające m.in. na niewłaściwym ustaleniu ilości lub wartości inwentaryzowanych aktywów i pasywów albo na niewłaściwym wyprowadzeniu ujawnionych różnic inwentaryzacyjnych (niedoborów, szkód lub nadwyżek), spowodowanym np. wykazywaniem niewłaściwych danych w ewidencji inwentaryzowanych składników, mogą być wywołane wieloma różnymi przyczynami. Można tu wymienić m.in.:
• wadliwą ewidencję inwentaryzowanych składników (prowadzenie ksiąg rachunkowych w sposób sprzeczny z wymaganiami ustawy o rachunkowości),
• brak uzgodnień ewidencji księgowej z ewidencją rzeczową (z reguły ilościową) prowadzoną przez osoby odpowiedzialne materialnie za inwentaryzowane składniki,
• wady systemu emisji, przyjmowania, kontroli i obiegu dokumentacji (w tym dowodów księgowych) oraz brak lub wadliwe powiązanie z rachunkowością systemu kontroli wewnętrznej, który jest nieskuteczny, nieszczelny lub w ogóle nie działa,
• niedostateczne przygotowanie, wadliwe przeprowadzenie oraz niekonsekwentne rozliczanie inwentaryzacji.
Pierwsze trzy przyczyny nieosiągnięcia podstawowych celów inwentaryzacji mają charakter pośredni, co polega na tym, że jeśli tego typu nieprawidłowości występują w danej jednostce, nie można osiągnąć pełnych celów inwentaryzacji, nawet w przypadku najstaranniejszego jej przygotowania, najdokładniejszego przeprowadzenia oraz poprawnego rozliczenia.
Do najczęściej stwierdzanych błędów, niedociągnięć i innych nieprawidłowości występujących w zakresie wykonywania czynności inwentaryzacyjnych można zaliczyć m.in.: brak lub niedostosowanie do potrzeb jednostki wewnętrznych regulacji dotyczących inwentaryzacji (m.in. instrukcji inwentaryzacyjnej, zarządzeń wewnętrznych, aktów powołania organów dokonujących inwentaryzacji, planów i harmonogramów czynności inwentaryzacyjnych itp.), a także innych wewnętrznych aktów prawnych umożliwiających poprawne przeprowadzenie, a zwłaszcza rozliczenie inwentaryzacji. Ponadto częstym błędem jest powoływanie osób niekompetentnych do składu komisji inwentaryzacyjnych, zespołów spisowych, kontrolerów spisowych oraz rezygnacja (zwłaszcza w odniesieniu do inwentaryzacji rocznej) z odbycia instruktażowo-szkoleniowego spotkania przedinwentaryzacyjnego z zainteresowanymi osobami. Ponadto zdarza się też rezygnacja z powierzenia gotówki, surowców, materiałów, towarów, produktów oraz innych składników aktywów obrotowych odpowiednim osobom odpowiedzialnym materialnie za rozliczenie się z nich lub ich zwrot, a aktywów trwałych i sprzętu wielokrotnego użytku (charakteryzujących się ogólnym dostępem w czasie użytkowania) – tzw. głównym użytkownikom. Negatywne swoje skutki ma też nieprecyzyjne określenie rejonów (pól) spisowych oraz niewłaściwe przygotowanie ich do inwentaryzacji (brak wywieszek identyfikacyjnych, nieuporządkowanie składowisk, niezgromadzenie tych samych pozycji składników w jednym miejscu, niespryzmowanie towarów masowych, brak odpowiednich narzędzi i urządzeń, sprzętu i odzieży umożliwiających prawidłowe dokonanie spisów itp.).
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Anna Ostaszewska

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »