| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Inwentaryzacja w księgach rachunkowych

Inwentaryzacja w księgach rachunkowych

Jednym z podstawowych warunków wiernego przedstawienia obrazu firmy w sprawozdaniu finansowym jest prawidłowo przeprowadzona inwentaryzacja składników majątkowych i ich wycena. Ważne zatem, aby przed jej rozpoczęciem zapoznać się ze wskazówkami, jak, kiedy i w jaki sposób uporać się z tym obowiązkiem. Warto też zwrócić uwagę, jakie korzyści danej firmie przynosi ten obowiązek.

Prawidłową inwentaryzację utrudnia, a nieraz wręcz uniemożliwia, dopuszczanie do nieograniczonego ruchu (przychodów i rozchodów) składników w czasie spisów. Kolejne błędy to:
• nieprzestrzeganie ustalonych terminów przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji uniemożliwiające ujęcie ich rezultatów w księgach roku obrotowego,
• niewłaściwe gospodarowanie formularzami dokumentów inwentaryzacyjnych, a zwłaszcza arkuszami spisów z natury, które każdy może wziąć bez numeracji i kwitowania w dowolnych ilościach,
• niekompletne i niewłaściwe sporządzanie arkuszy (kart) spisowych oraz poprawianie popełnionych w nich błędów i pomyłek,
• rezygnacja z ujmowania w oddzielnych arkuszach spisowych składników:
– będących własnością innych jednostek,
– niepełnowartościowych (uszkodzonych, zniszczonych, niemodnych), nadmiernych, zbędnych itp.,
• dopuszczenie do spisywania składników aktywów bez udziału osób odpowiedzialnych materialnie lub będących tzw. użytkownikami głównymi, których obecność przyczynia się z reguły do poprawy jakości i wiarygodności spisów. To oczywiście tylko przykładowe błędy i nieprawidłowości przeprowadzania inwentaryzacji.
Na co uważać przy rozliczaniu inwentaryzacji
Jakich nieprawidłowości jednostki powinny unikać w toku rozliczenia inwentaryzacji?
Częstym błędem jest aprobowanie dokonywania kompensat niedoborów i nadwyżek bez spełnienia warunków podobieństwa kompensowanych artykułów oraz faktu, że uzasadnione jest kompensowanie różnic inwentaryzacyjnych stwierdzonych: w tym samym polu spisowym, u tej samej osoby odpowiedzialnej materialnie, w tym samym terminie, a także, że zasadne jest kompensowanie mniejszej ilości po niższej cenie, jak również że powstałe po kompensacie różnice stanowią przedmiot odrębnego rozpatrzenia.
Dokonywanie niewłaściwej wyceny poszczególnych pozycji arkuszy spisowych oraz różnic inwentaryzacyjnych (w tym niedoborów zawinionych) to również często popełniany błąd. Negatywne zjawiska to także rezygnacja lub wadliwe dokonywanie weryfikacji stwierdzonych różnic inwentaryzacyjnych, bez uwzględnienia wyjaśnień osób odpowiedzialnych materialnie, opinii ekspertów itp. Ponadto spotykane są nieuzasadnione przypadki ujęcia skutków stwierdzonych różnic inwentaryzacyjnych dopiero w księgach lat następnych, zamiast w ewidencji roku obrotowego, na który przypadł termin inwentaryzacji.
Nierzadko przyczyną kłopotów dokumentacyjno-ewidencyjnych oraz rozliczeniowo-inwentaryzacyjnych jest niewłaściwy odbiór przez magazyn jednostki zakupionych surowców i materiałów oraz innych składników aktywów. Poza brakiem stosownych uregulowań tych problemów w wewnętrznych aktach prawnych, niedostatecznie działającej kontroli wewnętrznej, niemały udział mają czynniki zewnętrzne, na które jednostka i jej pracownicy mają niewielki wpływ. Często dostawca kieruje zamówiony materiał do kilku odbiorców, angażując do tego obcego przewoźnika, który z natury rzeczy nie ma czasu niezbędnego do właściwego ilościowego i jakościowego odbioru dostawy przez poszczególnych nabywców.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Blog Prawa Zamówień Publicznych

Opinie prawników specjalizujących się w prawie zamówień publicznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »