| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Inwentaryzacja w księgach rachunkowych

Inwentaryzacja w księgach rachunkowych

Jednym z podstawowych warunków wiernego przedstawienia obrazu firmy w sprawozdaniu finansowym jest prawidłowo przeprowadzona inwentaryzacja składników majątkowych i ich wycena. Ważne zatem, aby przed jej rozpoczęciem zapoznać się ze wskazówkami, jak, kiedy i w jaki sposób uporać się z tym obowiązkiem. Warto też zwrócić uwagę, jakie korzyści danej firmie przynosi ten obowiązek.

Rozliczając różnice inwentaryzacyjne, można zdecydować o kompensacie niedoborów z nadwyżkami. Decyzję taką podejmuje komisja inwentaryzacyjna. Taka decyzja jest jednak możliwa tylko w przypadku, gdy spełnione są łącznie trzy warunki:
• niedobór i nadwyżka wystąpiły w tym samym okresie i ujawnione zostały w tym samym spisie z natury,
• niedobór i nadwyżka dotyczą składników majątku powierzonych tej samej osobie materialnie odpowiedzialnej,
• niedobór i nadwyżka odnoszą się do podobnych składników majątku, co pozwoli sądzić, że np. nastąpiła pomyłka przy ich wydawaniu.
Ustalając wielkość kompensaty, należy się kierować zasadą mniejszej ilości i niższej ceny. Oznacza to, że w przypadku gdy niedobór i nadwyżka nie są identyczne, powinno się przyjąć ilość niedoboru albo nadwyżki, w zależności od tego, która ilość jest mniejsza. Pamiętać należy, że kompensacie nie podlegają środki trwałe. Ułatwieniem przy rozliczeniach różnic inwentaryzacyjnych będzie określenie kryteriów uznawania różnic za nieistotne. Kryteria te powinna określać w danej jednostce instrukcja inwentaryzacyjna.
Do niedoborów niezawinionych, czyli powstających z przyczyn niezależnych od osób materialnie odpowiedzialnych i innych osób, należą przede wszystkim:
• ubytki naturalne (będące konsekwencją cech lub procesów fizycznych i chemicznych),
• ubytki przekraczające normy niezawinione przez osobę materialnie odpowiedzialną,
• niedobory spowodowane błędami w dokumentacji, w pomiarze – wskutek niedokładności urządzenia pomiarowego mieszczące się w granicach normy;
• niedobory spowodowane pomyłkową zamianą podobnych składników;
• niedobory nadzwyczajne spowodowane zdarzeniami losowymi, np. pożar.
Ustalone i wyjaśnione różnice inwentaryzacyjne, po zaakceptowaniu przez kierownika jednostki i wydaniu decyzji, co do ostatecznego sposobu ich ujęcia, należy ująć w księgach rachunkowych roku obrotowego, na który przypada termin inwentaryzacji.
Inwentaryzacja na żądanie fiskusa
Czy w sytuacji kiedy w jednostce była przeprowadzona niedawno inwentaryzacja, urząd skarbowy ma prawo zażądać przeprowadzenia dodatkowej inwentaryzacji?
Niestety tak. Niezależnie bowiem od obligatoryjnych, wynikających z ustawy o rachunkowości, terminów sporządzania inwentaryzacji, w praktyce inwentaryzację trzeba jeszcze przeprowadzać w kilku innych przypadkach. Należą do nich przede wszystkim zmiana osoby materialnie odpowiedzialnej. Ponadto inwentaryzację trzeba przeprowadzić w sytuacji zdarzeń losowych, np. kradzież, pożar, powódź itp. Kolejnym przypadkiem jest właśnie żądanie właściwych organów, typu: urząd skarbowy, urząd kontroli skarbowej, prokuratura, sąd, policja itp. Podatnik niestety nie ma możliwości odmowy przeprowadzenia inwentaryzacji, w sytuacji kiedy jej przeprowadzenia zażąda urząd skarbowy.
Wiesława Moczydłowska


reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Marek Pasiński

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »