| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Inwentaryzacja w księgach rachunkowych

Inwentaryzacja w księgach rachunkowych

Jednym z podstawowych warunków wiernego przedstawienia obrazu firmy w sprawozdaniu finansowym jest prawidłowo przeprowadzona inwentaryzacja składników majątkowych i ich wycena. Ważne zatem, aby przed jej rozpoczęciem zapoznać się ze wskazówkami, jak, kiedy i w jaki sposób uporać się z tym obowiązkiem. Warto też zwrócić uwagę, jakie korzyści danej firmie przynosi ten obowiązek.

Na arkuszach spisowych należy dokonać niezbędnych obliczeń rachunkowych oraz sporządzić zestawienie wszystkich arkuszy. Ten etap inwentaryzacji kończy się sporządzeniem wstępnego wyliczenia i protokołu z zakończenia inwentaryzacji oraz przekazaniem kompletu dokumentów do sprawdzenia i wtórnej wyceny. Warto przypomnieć o dołączeniu dowodów ostatnich operacji przychodowo-rozchodowych jednostki. Do komisji należy sprawdzenie dokumentów z inwentaryzacji i dowodów operacyjnych pod względem formalnym, merytorycznym i rachunkowym oraz dokonanie wtórnej wyceny zinwentaryzowanych składników rzeczowych (jeżeli ich pierwotna wycena po sprawdzeniu okazała się niepełna lub nie spełniała kryteriów). Następnie pozostaje kwestia sporządzenia ostatecznego rozliczenia ilościowo-wartościowego z uwzględnieniem ubytków naturalnych, kompensat i innych elementów, w zależności od specyfiki firmy. Kolejny bardzo istotny etap to zestawienie różnic inwentaryzacyjnych i wyjaśnienie przyczyn ich powstania oraz podjęcie decyzji odnośnie do tych różnic i sposobu ich zaksięgowania. Ustawa o rachunkowości ujmuje ten obowiązek w ten sposób: ujawnione w toku inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym a stanem wykazanym w księgach rachunkowych należy wyjaśnić i rozliczyć w księgach rachunkowych tego roku obrotowego, na który przypadł termin inwentaryzacji. Następnie pozostaje już tylko podsumowanie inwentaryzacyjne z wnioskami i decyzjami w protokole pokontrolnym. Tak w skrócie powinien wyglądać przebieg procesu inwetaryzacyjnego w firmie.
Etapy przeprowadzania inwentaryzacji
1. Powołanie komisji inwentaryzacyjnej
2. Powołanie i przeszkolenie zespołów spisowych
3. Przygotowanie dokumentów inwentaryzacyjnych
4. Przygotowanie pola spisowego
5. Spis z natury
6. Wycena spisanych składników
7. Uzgodnienie sald
8. Porównanie z dokumentacją księgową
9. Wyjaśnienie przyczyn różnic inwentaryzacyjnych
10. Protokół rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych
11. Podjęcie decyzji w sprawie rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych
12. Ujęcie różnic inwentaryzacyjnych i ich rozliczenie w księgach rachunkowych
Dokumentacja przebiegu inwentaryzacji
Ten etap inwentaryzacji wymaga przede wszystkim: oświadczenia osób odpowiedzialnych materialnie, arkuszy spisu z natury, inwentaryzacyjnego protokółu kontroli kasy, protokółu z wyceny zapasów niepełnowartościowych, sprawozdania z kontroli spisu z natury, sprawozdania zespołu spisowego z przygotowania, przebiegu spisu z natury w danym polu spisowym.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Marzec Małgorzata

Specjalista ds. HR i PR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »