REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za dużo ulg, za mało dotacji

REKLAMA

W 2004 roku statystyczny pracujący Polak wsparł przedsiębiorców kwotą ponad 2188 zł. Większość pomocy pochodziła z dotacji i ulg podatkowych.

N
iedawno Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedstawił na posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki raport o pomocy publicznej udzielonej w 2004 r.

– Ogólna pomoc wyniosła 16,4 mld zł. W przeliczeniu na jednego pracującego w gospodarce wartość pomocy wyniosła 2188 zł, – mówił podczas posiedzenia Komisji Gospodarki prezes UOKiK Cezary Banasiński.
Znaczna część pomocy publicznej jest udzielana w postaci dotacji i ulg podatkowych – zwolnień podatkowych czy zaniechania poboru podatku, odroczenia terminu jego zapłaty, rozłożenia na raty podatku lub zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę oraz umorzenia zaległości podatkowej bądź odsetek za zwłokę lub opłaty prolongacyjnej. Ta forma stanowiła 74,9 proc. pomocy państwa przedsiębiorstwom (w 2002 r. – 64,8 proc., a w 2003 r. – 75,3 proc.). Wśród instytucji udzielających pomocy pierwszą pozycję zajmują organy skarbowe i celne – ich pomoc stanowi 36,3 proc. wsparcia publicznego. Co prawda pomoc udzielona przez nie w 2004 r. była dwukrotnie niższa niż przed rokiem, jednak w sumie subsydia podatkowe osiągnęły wysoką wartość 4,4 mld zł.
Prezes Banasiński zwraca uwagę na wysoki udział tzw. pasywnych form pomocy, kiedy państwo rezygnuje ze swoich przychodów. Przez to pomoc staje się mało przejrzysta. Do takich należą właśnie ulgi i zwolnienia podatkowe. Większość pomocy publicznej przeznaczana jest na restrukturyzację firm, ratowanie przedsiębiorców.

– Największe zagrożenie dla konkurencji powoduje pomoc sektorowa i pomoc na restrukturyzację. Pomoc ta jest udzielana indywidualnie z powodu trudności przedsiębiorcy, bez analizy przyczyn tych problemów. Często są nimi błędy w zarządzaniu lub niegospodarność – uważa prezes Banasiński.

Pomoc regionalna oraz dla małych i średnich przedsiębiorstw, która ma mały wpływ na konkurencję, koncentruje się w specjalnych strefach ekonomicznych i stanowi niewielki procent całości pomocy. W 2004 r. było to niecałe 10 proc., w tym większość, czyli 659 mln zł, przeznaczono na wspieranie nowych inwestycji.

– Jeżeli chcemy mieć konkurencyjną i dynamicznie rozwijająca się gospodarkę, musimy zmienić cele pomocy publicznej – mówi szef UOKiK.

Jego zdaniem najczęściej pomoc publiczna jest efektywna, gdyż jej warunkiem jest na przykład spójny plan restrukturyzacyjny. Prezes UOKiK uważa jednak, że powinien zostać stworzony mechanizm monitoringu efektywności pomocy publicznej. Dziś nie ma takiego obowiązku. Trudność może wiązać się z określeniem odpowiednich kryteriów ekonomicznych oceny.

– Poza tym skala problemu jest gigantyczna. Liczba przedsiębiorstw korzystających z pomocy publicznej, zwłaszcza z pomocy udzielanej przez izby skarbowe, jest bardzo duża – powiedział GP Cezary Banasiński.
Po roku, najwyżej trzech latach należałoby ponownie zwrócić się do przedsiębiorcy, który otrzymał pomoc, i rozpocząć u niego badanie.

W sumie w latach 2000-2004 r. pomoc publiczna dla przedsiębiorstw wyniosła 66,3 mld złotych (z wyłączeniem pomocy w transporcie), w tym pomoc związana z ulgami podatkowymi – 47,4 mld zł. Większość pomocy to wszelkiego rodzaju zwolnienia – 67,3 proc. Bezpośrednie wydatki stanowiły 37,7 proc.

Tymczasem według UOKiK należy odejść od stosowania ulg podatkowych na rzecz bezpośrednich dopłat. Dużo łatwej jest je kontrolować. Przyznawanie zwolnień podatkowych jest mniej przejrzyste.

– W państwach Piętnastki udziela się najczęściej dotacji. Ta wyjątkowo przejrzysta forma pomocy stanowi ok. 70 proc. U nas to ok. 24 proc. W porównaniu ze średnią nowych państw członkowskich wypadamy dobrze, ale nadal źle w porównaniu ze starymi krajami UE – ocenia prezes Banasiński.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marcin Musiał
marcin.musial@infor.pl


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

Obniżenie z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego - MF analizuje potencjalne skutki zmian

Ministerstwo Finansów analizuje skutki potencjalnego obniżenia z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT na niektóre kategorie usług transportu pasażerskiego - poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.

REKLAMA