| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Zakup leków z ulgą

Zakup leków z ulgą

Osoby, które posiadają orzeczenie o niepełnosprawności i czasowo muszą przyjmować leki, mogą odliczyć od dochodu wydatki poniesione na ich zakup.

Ulga na zakup leków to preferencja przysługująca w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Ulga ta jest przewidziana dla osób niepełnosprawnych oraz takich, na utrzymaniu których znajdują się określone osoby niepełnosprawne: współmałżonek, dzieci własne i przysposobione, dzieci obce przyjęte na wychowanie, pasierbowie, rodzice, rodzice współmałżonka, rodzeństwo, ojczym, macocha, zięciowie i synowe.



Aby móc pomniejszyć swój dochód o wydatki, które podatnik poniósł w 2005 roku, trzeba posiadać zaświadczenie od lekarza specjalisty, w którym zostaną zawarte zalecenia o konieczności stałego lub czasowego stosowania leków. Zaświadczenie musi być wystawione przez specjalistę, np. zaświadczenia o konieczności stosowania leków na chory kręgosłup nie może wypisać internista, musi to zrobić neurolog.



Ulga na zakup leków jest limitowana. Aby odliczyć wydatki na leki, kwota faktycznie wydatkowana na ten cel w danym miesiącu musi być wyższa niż 100 zł. Od dochodu odlicza się różnicę pomiędzy faktycznie poniesionymi wydatkami w danym miesiącu a kwotą 100 zł.



Dowodem potwierdzającym zakup lekarstw jest wydany przez aptekę rachunek lub faktura.



PRZYKŁAD


Pan Michał jest osobą niepełnosprawną. Przyjmuje stale leki na serce. Od stycznia do czerwca 2005 roku co miesiąc wydawał na leki po 120 zł. Od lipca do września po 200 zł, od października do listopada po 50 zł, a w grudniu leków nie kupował w ogóle. W sumie w całym roku wydał na leki 1420 zł. Jednak nie wszystkie wydatki będą mogły być odliczone od dochodu pana Michała. Odliczeniu podlega ta kwota, która w danym miesiącu przekracza 100 zł. Za okres od stycznia do czerwca będzie to 20 zł (120 zł – 100 zł = 20 zł). Za lipiec, sierpień i wrzesień kwota do odliczenia z każdego miesiąca wyniesie 100 zł (200 zł – 100 zł = 100 zł). Za październik i listopad odliczenia już nie będzie, gdyż kwota miesięcznego wydatku nie przekracza ustawowego minimum 100 zł. W sumie pan Michał w zeznaniu za 2005 rok będzie mógł odliczyć 420 zł (6 x 20 zł + 3 x 100 zł).



Ewa Matyszewska

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Mizera

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »