REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z podwyżkami nie trzeba się spieszyć

REKLAMA

Przed wyborami zapowiadano reformę podatkową, której konsekwencją miało być zmniejszenie obciążeń podatkowych i uproszczenie systemu podatkowego. Po wyborach jednak zaskakiwani jesteśmy co raz to nowymi podwyżkami podatku akcyzowego.

Wymóg unijny

Polska, przystępując w 2004 roku do Unii Europejskiej, zobowiązała się dostosować swoje przepisy dotyczące tzw. wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (papierosy, alkohol, paliwa) do unijnych dyrektyw. W wyniku negocjacji ustalono, że Polska dostosuje swoje przepisy do minimalnych stawek akcyzy na te wyroby do końca 2008 roku.
– Minimalne stawki akcyzy dla paliw określa Dyrektywa Rady UE z 27 października 2003 r., znowelizowana 29 kwietnia 2004 r. Zgodnie z tą dyrektywą, najniższa stawka akcyzy na benzynę bezołowiową wynosi 359 euro za 1000 litrów. Zgodnie z wynegocjowanym okresem przejściowym Polska ma osiągnąć ten poziom 1 stycznia 2009 r. Do tego czasu może stosować niższą stawkę, nie mniej jednak, niż 287 euro za 1000 litrów. Dla obliczenia stawki akcyzy przyjmuje się kurs euro z pierwszego dnia roboczego października ubiegłego roku – przypomina Krzysztof Flis, doradca podatkowy z MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy.
– Większość podwyżek akcyzy w Polsce odbywa się ze względu na prawo obowiązujące w Unii. Ale musimy pamiętać, że mamy tylko dwa lata na dojście do znacznie wyższych unijnych stawek i musimy to wykonać – potwierdził premier Kazimierz Marcinkiewicz w wywiadzie dla dziennika Parkiet.

Przekraczanie limitów

Jest w tym dużo racji, ale obowiązujące kwoty podatku akcyzowego na wyroby zharmonizowane bliskie są limitom unijnym, a w niektórych przypadkach je przekraczają. Na wypełnienie natomiast przedakcesyjnych zobowiązań mamy jeszcze ponad dwa lata i w ciągu tego czasu władze unijne nie będą w tej kwestii robić nacisków.
– Obecna stawka akcyzy na benzynę, po ostatnich obniżkach, wynosi 1315 zł za 1000 litrów. Nawet licząc po niekorzystnym dla złotego kursie, np. 4,2 zł, nasza akcyza na benzynę bezołowiową wynosiłaby 313 euro. To znacznie powyżej minimalnego poziomu obowiązującego w okresie przejściowym. Jeżeli weźmiemy kurs euro na poziomie 4 zł, okazałoby się, że poziom polskiej akcyzy na benzynę jest bliski minimum, które będziemy musieli spełnić w 2009 roku – twierdzi Krzysztof Flis, doradca podatkowy z MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy.
– Po zeszłorocznej obniżce akcyzy na benzynę znajdujemy się blisko minimalnej wynegocjonowanej przez nas stawki akcyzy. Jednak podwyżka akcyzy na benzynę prędzej czy później będzie musiała nastąpić, bowiem 31 grudnia 2008 r. skończy się okres przejściowy dla Polski, który pozwala stosować nam niższe stawki – potwierdza Tomasz Kassel, starszy menedżer w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers.

Zapowiedzi podwyżek

Pierwsze starcie z podatnikami rząd przegrał, kiedy to planował wprowadzenie wyższej stawki akcyzy na benzynę bezołowiową, zamierzając powrócić do poziomu sprzed września 2005 roku. Tłumaczono to koniecznością dostosowania do przepisów unijnych. Teraz ten pomysł powraca. Obecna stawka akcyzy na benzynę bezołowiową to 1315 zł za 1000 litrów. Gdyby dokonano podwyżki 25 gr na litrze, czyli powrócono by do poziomu 1565 zł za 1000 litrów (czyli 401 euro), oznaczałoby to przekroczenie limitu określonego dla tego rodzaju wyrobów. Minimalna stawka określona przez UE to 359 euro za 1000 litrów. Oznacza to, że przekroczylibyśmy minimalną stawkę akcyzy określoną przez przepisy unijne – i to przed czasem.
– Nie ma potrzeby podwyższać podatku, ponieważ mieścimy się w przyznanym okresem przejściowym limicie. Uzasadnienie podwyżek koniecznością dostosowania naszych stawek do stawek UE wydaje się nieco na wyrost – stwierdza Krzysztof Flis.
– Tłumaczenie, że konieczna jest podwyżka akcyzy na benzynę ze względu na przepisy unijne, nie jest do końca zasadne. Dyrektywa określa jedynie minimalny poziom akcyzy (359 euro/1000 l), a Polska wystąpiła o okres przejściowy, zgodnie z którym poziom ten ma zostać osiągnięty do 1 stycznia 2009 r. To, według jakiego harmonogramu dojdziemy do tego minimum, zależy od autonomicznej decyzji rządu. Mamy prawo osiągnąć unijne minimum wolniej – potwierdza Aleksandra Kalinowska, senior menedżer w Ernst & Young.
Podobna sytuacja jest w przypadku akcyzy na olej napędowy i gaz LPG stosowany np. do samochodów. W tym ostatnim przypadku nasza akcyza znacznie przekracza minimum unijne. Dodatkowo rząd już przygotował projekt rozporządzenia, które ma wprowadzić wyższą akcyzę na gaz do samochodów. W wyniku zapowiadanej od 1 września podwyżki, akcyza na gaz do napędu samochodów (LPG) ma wzrosnąć z 695 zł (czyli 178 euro) do 1000 zł (czyli 256 euro) za 1000 kg. Tymczasem minimalna stawka na gaz określona przez Unię wynosi tylko 125 euro za 1000 kg. Podwyżka ta w ogóle nie ma uzasadnienia w dostosowaniu naszej stawki akcyzy do unijnego minimum.
Bogdan Świąder, Marcin Musiał
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

Obniżenie z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego - MF analizuje potencjalne skutki zmian

Ministerstwo Finansów analizuje skutki potencjalnego obniżenia z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT na niektóre kategorie usług transportu pasażerskiego - poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.

"DGP": Zwiększa się liczba firm planujących redukcję zatrudnienia; firmy zwalniają nie tylko grupowo

Firmy zwalniają. Jakie są powody redukcji zatrudnienia? "Wzrost kosztów, spadek zamówień oraz cyfryzacja i nowe technologie to główne powody planowanych redukcji zatrudnienia" – donosi dzisiaj "Dziennik Gazeta Prawna".

REKLAMA