REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana jednego przepisu nie rozwiąże problemów zleceniobiorców

REKLAMA

Od przyszłego roku zostanie zmieniona definicja podatnika VAT i samodzielnej działalności gospodarczej. Pojęcia te zostaną doprecyzowane, choć nadal nie rozwieją wszystkich wątpliwości - oceniają specjaliści.

Artykuł 15 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług w obecnym brzmieniu jest najczęściej krytykowanym przepisem ustawy o VAT. Zarzuca mu się nielogiczność, błędną konstrukcję językową, a także sprzeczność z innymi aktami prawnymi, w tym przepisami unijnymi. Dlatego nie można się dziwić, że Ministerstwo Finansów w przygotowanym projekcie reformy systemu podatkowego zmienia brzmienie tego przepisu. Od przyszłego roku zostaną doprecyzowane pojęcia podatnika VAT oraz działalności gospodarczej wykonywanej samodzielnie. O ocenę projektu ministerstwa poprosiliśmy ekspertów podatkowych.

Wprowadzone zmiany...

Aneta Pożarowska, ekspert z kancelarii Podatkowo-Księ- gowej, podkreśliła, że planowana nowelizacja art. 15 ustawy o VAT idzie w dobrym kierunku. Zachowano zasadę, iż podatnikami VAT są jedynie podatnicy wykonujący działalność gospodarczą, co jest zgodne z VI dyrektywą. Zmieniono również język tego przepisu, usuwając zwroty niepotrzebne czy niezrozumiałe.
– Na uwagę zasługuje zmiana definicji działalności gospodarczej i, co najważniejsze, analizując jednocześnie projekty zmian w zakresie podatków dochodowych, jest szansa, żeby pojęcie działalności gospodarczej było jednolite dla obu podatków. Dziś mamy absurdalną sytuację – podatnik jest uznawany za prowadzącego działalność gospodarczą na gruncie VAT, jednocześnie nie będąc uważany za takiego w rozumieniu PIT lub, odwrotnie, jest przedsiębiorcą na gruncie PIT, ale już nie w rozumieniu VAT – argumentowała Aneta Pożarowska.
Jednocześnie wyjaśniła, że zgodnie z projektem za przedsiębiorcę uznawana ma być osoba, która prowadzi działalność gospodarczą na własny rachunek, a więc ponosi ryzyko gospodarcze. Tym samym podkreślono cechy działalności gospodarczej wzorując się na ustawie o swobodzie działalności gospodarczej takie jak samodzielność i niezależność, ale także odpowiedzialność. Nie powinno już być wątpliwości, że osoby, które wykonują jedynie polecenia podmiotów zlecających, bez obciążenia ich ryzykiem, nie ponosząc przy tym kosztów, nie byłyby traktowane jako osoby wykonujące działalność gospodarczą, a co za tym idzie, nie byłyby podatnikami VAT. Nie powinno już być wątpliwości, że sprzątaczka zatrudniona na umowę zlecenia np. w szpitalu nie jest podatnikiem VAT.
– Nowa definicja działalności gospodarczej stwarza jednak bezpośrednie zagrożenie dla osób pozostających w ramach tzw. samozatrudnienia, które nie będą uznawane za przedsiębiorców ani na gruncie VAT, ani na gruncie PIT. Oznacza to utratę możliwości rozliczania się przez te osoby podatkiem liniowym – ostrzegała Aneta Pożarowska.

...mogą być niewystarczające

Eksperci podatkowi oceniając projekt MF uznali, że zmiana art. 15 ustawy o VAT to krok w dobrym kierunku, choć zmiany zaproponowane przez resort mogą okazać się niewystarczające. Marek Wojda, doradca podatkowy z Baker & McKenzie Doradztwo Podatkowe, wyjaśnił, że propozycję dotyczącą zmiany definicji podatnika VAT trudno ocenić jednoznacznie. Brzmienie obecnych przepisów, nie dość, że wyjątkowo niejasne, pomija istotne kryteria wynikające z dyrektywy i wyroków ETS. Stąd krokiem w dobrym kierunku jest ich uwzględnienie w treści projektu (przede wszystkim kryterium ponoszenia ryzyka ekonomicznego w związku z prowadzoną działalnością).
– Pozytywne jest również odejście od elementów groteskowych, np. słynne „więzy prawne tworzące stosunek prawny” – stwierdził Marek Wojda. Jednocześnie dodał, że z drugiej strony, problem z nieprecyzyjnym zakresem definicji podatnika VAT w obecnych przepisach pojawiał się przede wszystkim w przypadku osób działających w ramach samozatrudnienia. Trudno oprzeć się wrażeniu, że czytając projekt nowelizacji, osoby te będą miały jeszcze większe wątpliwości niż obecnie.

Nowe definicje

Paweł Jabłonowski, prawnik w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy, uważa, że planowane zmiany są próbą wprowadzenia postulatów doktryny dotyczących rozumienia pojęcia samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej na gruncie ustawy o VAT. Obecne brzmienie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT rodzi szereg pytań o bardzo zawiłe sformułowanie „więzów prawnych” tworzących stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonywanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonywanie tych czynności wobec osób trzecich”.
– W projekcie wskazano, o jaką odpowiedzialność zlecającego chodzi, wskazano na trafną konieczność podległości organizacyjnej wykonującego zlecenie lub braku ryzyka gospodarczego, jeżeli ma on być wyłączonym z kręgu podatników VAT. Nie ma też innych nieprecyzyjnych zapisów, dlatego projekt należy ocenić pozytywnie – dodał nasz rozmówca.

PRZEPIS, KTÓRY BUDZI WĄTPLIWOŚCI
Artykuł 15 ustawy o VAT – obecnie obowiązujący
Ust. 1.
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Ust. 2.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne, oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Ust. 3.
Za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności:
1) z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.);
2) (uchylony);
3) z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.
(...)
Artykuł 15 ustawy o VAT według projektu Ministerstwa Finansów
Ust. 1.
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2.
Ust. 2.
Działalnością gospodarczą jest działalność:
1) wytwórcza,
2) rolnicza,
3) budowlana,
4) handlowa,
5) usługowa,
6) zawodowa,
7) polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
8) polegająca na wykorzystywaniu towarów oraz wartości niematerialnych i prawnych,
– zmierzająca do osiągania korzyści majątkowych, prowadzona bez względu na jej cel oraz rezultat, wykonywana niezależnie, we własnym imieniu, w sposób zorganizowany i ciągły.
Ust. 3.
Za działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli wszelką odpowiedzialność wobec osób trzecich – z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych – za ich wykonywanie ponosi zlecający wykonanie tych czynności oraz:
1) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności lub
2) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością, a w szczególności wszelkie istotne koszty związane z prowadzeniem działalności są ponoszone przez zlecającego czynności.
Ust. 3a zostaje uchylony.
(...)

Ewa Matyszewska
ewa.matyszewska@infor.pl


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA