| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Coraz więcej błędnych wniosków

Coraz więcej błędnych wniosków

Do urzędów skarbowych napływa coraz więcej wniosków o zwrot VAT za materiały budowlane. Rośnie też liczba popełnianych w nich błędów. Praktycznie każdy wniosek zawiera pomyłki.


Od początku roku podatnicy mogą składać w urzędach skarbowych wnioski o zwrot VAT na zakup materiałów budowlanych, na które po 30 kwietnia 2004 r. wzrosła stawka tego podatku z 7 do 22 proc. W marcu 2006 roku wniosków o zwrot VAT napływało z dnia na dzień coraz więcej. Jednak wtedy aż 90 proc. złożonych dokumentów zawierało błędy (więcej w GP nr 55 z 17 marca 2006 r.). Tendencja ta nadal się utrzymuje. Z sondy GP wynika, że wniosków napływa do urzędów skarbowych coraz więcej. Teraz jednak prawie każdy taki wniosek zawiera błędy.
– Za I kwartał 2006 r. do małopolskich urzędów skarbowych wpłynęło 14 745 wniosków na łączną kwotę do zwrotu 1 213 912 zł. W miarę upływu czasu podatnicy składają ich coraz więcej – poinformowała Magdalena Kobos z Izby Skarbowej w Krakowie. Jednocześnie dodała, że jakość składanych wniosków nie poprawiła się. Podobnie jest w innych województwach.
Kwoty zwrotu są zróżnicowane i zależą od indywidualnych wniosków. Średnia kwota zwrotu waha się między 20 a 1000 zł. Zdarza się jednak, że wnioski dotyczą znacznie większych kwot.
– W województwie świętokrzyskim w dotychczas złożonych wnioskach o zwrot VAT za materiały budowlane najwyższa kwota zwrotu wynosiła 18 834 zł, natomiast najniższa 30 zł – wynika z danych zebranych przez Marię Bojczuk z Izby Skarbowej w Kielcach.

Nieprawidłowe dane...
Monika Kopiecka z Izby Skarbowej w Gdańsku w rozmowie z nami stwierdziła, że pracownicy urzędów skarbowych w dalszym ciągu stwierdzają we wnioskach bardzo dużą liczbę błędów.
Magdalena Kobos dodała z kolei, że z informacji uzyskanych w urzędach skarbowych w Nowym Targu i w Nowym Sączu wynika, że praktycznie wszystkie wymagają przeprowadzenia czynności wyjaśniających. Okazuje się, że największym problemem jest tytuł prawny do nieruchomości. Podatnicy w jego miejsce przedstawiają nakaz płatniczy podatku od nieruchomości. Coraz lepiej radzą sobie jednak z odnajdowaniem zakupionych materiałów na liście ogłoszonej przez Ministra Transportu i Budownictwa. Niestety, zapominają wtedy na przykład o wyborze formy zwrotu podatku.
Agnieszka Pawlak z Izby Skarbowej w Łodzi podkreśliła, że najwięcej problemów przysparza urzędnikom ustalenie, co podatnik faktycznie nabył. Wielu dostawców i sprzedawców posługuje się symbolem towaru nie wskazując na fakturze jego nazwy ani symbolu PKWiU. Urzędy są zmuszone prowadzić w związku z tym postępowanie wyjaśniające z udziałem podatnika, które pozwoli zakwalifikować dany wydatek do zwrotu VAT czy też go odrzucić.
reklama

Źródło:

GP

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Aneta Juszczuk

Coach

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »