| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Będą kolejne umorzenia

Będą kolejne umorzenia

1 lipca musi wejść w życie nowe rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłat należności pieniężnych w sektorze budżetowym i samorządowym.

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów dotyczy umarzania, odraczania i rozkładania na raty spłat należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów Ordynacji podatkowej. Ma on więc zastosowanie w państwowych jednostkach budżetowych i ich gospodarstwach pomocniczych, zakładach budżetowych, funduszach celowych i jednostkach samorządu terytorialnego w zakresie realizacji zadań administracji rządowej oraz innych zadań zleconych tym jednostkom. Nie stosuje się go jednak do należności w jednostkach sektora finansów publicznych, ponieważ mają tu zastosowanie odrębne przepisy.



KTO MOŻE LICZYĆ NA UMORZENIE


Projekt nowego rozporządzenia dotyczy:


• państwowych jednostek budżetowych i ich gospodarstw pomocniczych,


• państwowych zakładów budżetowych,


• państwowych funduszy celowych,


• jednostek samorządu terytorialnego w zakresie zadań administracji rządowej oraz innych zadań zleconych.



Regulację wymusza nowa ustawa o finansach publicznych, która weszła w życie 1 stycznia 2005 r. (Dz.U. nr 249, poz. 2104, z późn. zm.). Artykuł 241 tej ustawy stanowi, że akty wykonawcze wydane na podstawie starej ustawy – z 1998 roku – zachowują moc do czasu wejścia w życie nowych przepisów, nie dłużej jednak niż do 30 czerwca 2006 r.



Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu, nowe przepisy w większości powtarzają regulacje z analogicznego rozporządzenia z 16 stycznia 2001 r.



W zakresie umarzania należności jednostek samorządu terytorialnego z tytułu realizacji zadań administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami, nowe rozporządzenie proponuje przyjęcie zasad, jakie obowiązują w państwowych jednostkach budżetowych, gospodarstwach pomocniczych i zakładach budżetowych.



Zgodnie z art. 35 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, przyjęto, że nie nalicza się odsetek za nieterminowe płatności w przypadku, gdy wynoszą one mniej niż trzykrotność opłaty dodatkowej pobieranej przez Pocztę Polską za polecenie przesyłki listowej.



Zmieniono natomiast termin przekazywania przez dysponentów części budżetowych informacji zbiorczych ministrowi finansów. Dotychczas można było przekazywać informacje do 31 marca następnego roku. Nowe rozporządzenie skraca termin do 15 marca. W załączniku do rozporządzenia przedstawiono również nowy wzór do przekazywania tych informacji.



Ewelina Zalewska

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Dorota Jaszczak

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »