| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Akcyza na sprowadzane do Polski używane samochody przed unijnym trybunałem

Akcyza na sprowadzane do Polski używane samochody przed unijnym trybunałem

Za kilka miesięcy Trybunał Sprawiedliwości UE w Luksemburgu zadecyduje, czy nakładanie podatku akcyzowego na używane samochody sprowadzane do Polski z innych państw UE jest zgodne z unijnym prawem. W czwartek odbyła się rozprawa w tej sprawie.

W Polsce stawki akcyzy  dla samochodów importowanych są  znacznie wyższe niż dla samochodw krajowych.


Tymczasem zgodnie z traktatem UE, Polska nie może na towary pochodzące z innych państw członkowskich UE nakładć podatków wewnętrznych innych niż te, które są nakładane na odpowiednie towary krajowe.


Maciej Brzeziński kupił w 2004roku w Niemczech używanego volkswagena golfa rocznik 1989 - w czerwcu przed pierwszą rejestracją  zapłacić akcyzę - 855 złotych; w lipcu zażądał zwrotu podatku, twierdząc, że jego pobranie było niezgodne z unijnym prawem.


Ponieważ odwołania do Izby Celnej w Warszawie nie przyniosły rezultatu Brzeziński zaskarżył decyzję do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Sąd zawiesił postępowanie i zwrócił się do unijnego trybunału o wyjaśnienie wątpliwości co do zgodności polskich przepisów z unijnymi.


Sąd chce wiedzieć, czy prawo unijne zezwala Polsce na nałożenie podatku akcyzowego na samochody używane, sprowadzane z innych państw członkowskich, przy jednoczesnym nieobciążaniu tym podatkiem sprzedaży samochodów używanych i zarejestrowanych już w Polsce.


Komisja Petycji Parlamentu Europejskiego, do której skarżyli się Polacy, już w ubiegłym roku wzywała polski rząd do zniesienia akcyzy na używane samochody.


Polski rząd odmawiał, zapowiadając w kwietniu 2005 r., że akcyza na samochody używane sprowadzane z zagranicy będzie pobierana w takiej wysokości jak obecnie do czasu wejścia w życie tzw. podatku ekologicznego. Podatek ekologiczny ma być uzależniony od wieku samochodu,  pojemności silnika pojazdu i emisji spalin . Intencją Ministerstwa Finansów jest by sprowadzanie starych i nie spełniających norm ekologicznych samochodów stało się nieoplacalne


W 2004 roku sprowadzono do Polski 828 tys., a w  2005 roku 870 tys.


Następnym etapem procedury przed unijnym trybunałem będzie wydanie opinii prwanej przez tzw. rzecznika generalnego. Może to nastąpić jeszcze w tym miesiącu, natomiast ogłoszenia ostatecznego wyroku Trybunał Sprawiedliwości UE można spodziewać się najwcześniej jesienią.

reklama

Źródło:

PAP

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Skrivanek Tłumaczenia i szkolenia językowe

Skrivanek jest agencją translatorską, która oferuje kompleksowe rozwiązania z zakresu tłumaczeń i szkoleń językowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »