| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Akcyza na sprowadzane do Polski używane samochody przed unijnym trybunałem

Akcyza na sprowadzane do Polski używane samochody przed unijnym trybunałem

Za kilka miesięcy Trybunał Sprawiedliwości UE w Luksemburgu zadecyduje, czy nakładanie podatku akcyzowego na używane samochody sprowadzane do Polski z innych państw UE jest zgodne z unijnym prawem. W czwartek odbyła się rozprawa w tej sprawie.

W Polsce stawki akcyzy  dla samochodów importowanych są  znacznie wyższe niż dla samochodw krajowych.


Tymczasem zgodnie z traktatem UE, Polska nie może na towary pochodzące z innych państw członkowskich UE nakładć podatków wewnętrznych innych niż te, które są nakładane na odpowiednie towary krajowe.


Maciej Brzeziński kupił w 2004roku w Niemczech używanego volkswagena golfa rocznik 1989 - w czerwcu przed pierwszą rejestracją  zapłacić akcyzę - 855 złotych; w lipcu zażądał zwrotu podatku, twierdząc, że jego pobranie było niezgodne z unijnym prawem.


Ponieważ odwołania do Izby Celnej w Warszawie nie przyniosły rezultatu Brzeziński zaskarżył decyzję do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Sąd zawiesił postępowanie i zwrócił się do unijnego trybunału o wyjaśnienie wątpliwości co do zgodności polskich przepisów z unijnymi.


Sąd chce wiedzieć, czy prawo unijne zezwala Polsce na nałożenie podatku akcyzowego na samochody używane, sprowadzane z innych państw członkowskich, przy jednoczesnym nieobciążaniu tym podatkiem sprzedaży samochodów używanych i zarejestrowanych już w Polsce.


Komisja Petycji Parlamentu Europejskiego, do której skarżyli się Polacy, już w ubiegłym roku wzywała polski rząd do zniesienia akcyzy na używane samochody.


Polski rząd odmawiał, zapowiadając w kwietniu 2005 r., że akcyza na samochody używane sprowadzane z zagranicy będzie pobierana w takiej wysokości jak obecnie do czasu wejścia w życie tzw. podatku ekologicznego. Podatek ekologiczny ma być uzależniony od wieku samochodu,  pojemności silnika pojazdu i emisji spalin . Intencją Ministerstwa Finansów jest by sprowadzanie starych i nie spełniających norm ekologicznych samochodów stało się nieoplacalne


W 2004 roku sprowadzono do Polski 828 tys., a w  2005 roku 870 tys.


Następnym etapem procedury przed unijnym trybunałem będzie wydanie opinii prwanej przez tzw. rzecznika generalnego. Może to nastąpić jeszcze w tym miesiącu, natomiast ogłoszenia ostatecznego wyroku Trybunał Sprawiedliwości UE można spodziewać się najwcześniej jesienią.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Rodzewicz Kudlicki & Rodzewicz

Kancelaria Adwokacka

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »