| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Na zorganizowanie loterii potrzebna zgoda fiskusa

Na zorganizowanie loterii potrzebna zgoda fiskusa

Firmy, które chcą urządzić loterię promocyjną, muszą uzyskać zezwolenie ministra finansów. Powinny również powołać wewnętrzną komisję nadzoru nad prawidłowością przeprowadzenia loterii.


Obowiązujące przepisy regulują zasady organizowania konkursów urządzanych m.in. przez supermarkety i inne podmioty pragnące przyciągnąć klientów, które w zamian za zakup określonego produktu oferują uczestnictwo w grze i możliwość zdobycia wygranej. Regulacje te zawarte są w ustawie z dnia 29 lipca 1992 r. o grach losowych i zakładach wzajemnych (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 4, poz. 27 z późn. zm., nazywanej dalej ustawą) oraz w rozporządzeniu ministra finansów z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie warunków urządzania gier i zakładów wzajemnych (Dz.U. nr 102, poz. 946).

Nie każda forma promocji pociąga za sobą konieczność spełnienia przez organizatorów pewnych ściśle określonych warunków. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy, w loterii promocyjnej uczestniczy się nieodpłatnie przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe. Przeprowadzenie tak zdefiniowanej gry losowej wymaga uzyskania zezwolenia ministra finansów lub izby skarbowej właściwej ze względu na terytorialny zasięg urządzania loterii. W razie wątpliwości co do charakteru gry należy pamiętać, że jedynie minister finansów może ostatecznie rozstrzygnąć, czy konkretna forma promocji jest grą losową (art. 2 ust. 3 ustawy).

Wniosek o udzielenie zezwolenia powinien zawierać określenie rodzaju loterii, dane podmiotu występującego z wnioskiem (nazwa, status prawny) oraz osób nim zarządzających (imiona, nazwiska, wiek, obywatelstwo, miejsce zamieszkania i cechy dokumentu tożsamości).

Wymagane są także informacje dotyczące przeprowadzenia loterii, tj. obszar, na którym będzie urządzana, i czas jej trwania. Ponadto należy przedstawić bankowe gwarancje wypłat nagród oraz projekt regulaminu loterii, który w szczególności powinien zawierać zasady postępowania reklamacyjnego.

Wniosek należy złożyć w Ministerstwie Finansów, jeżeli loteria promocyjna obejmuje obszar więcej niż jednego województwa. W przypadku loterii lokalnych, obejmujących obszar jednego województwa, na którym jednocześnie znajduje się miejsce losowania nagród, organem zezwalającym jest izba skarbowa właściwa ze względu na terytorialny zasięg działania gry. Termin rozpatrzenia wniosku o wydanie zezwolenia wynosi 2 miesiące od dnia jego złożenia (art. 34 ust. 2 ustawy).

Magdalena Majkowska

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Radosław Zarzeczny

PR & Account Executive

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »