REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audyt wewnętrzny. Międzynarodowe uprawnienia

REKLAMA

Zdobycie międzynarodowych uprawnień audytora wewnętrznego stanowi szansę na otrzymanie dobrego stanowiska w prywatnych firmach.

Osoby pracujące w komórkach audytu wewnętrznego wykazują coraz większe zainteresowanie zdobyciem zawodowego certyfikatu potwierdzającego międzynarodowe kwalifikacje (Certified Internal Auditor – CIA). Jak twierdzi dr Maria Zacharczuk-Kakietek, prezes polskiego oddziału Instytutu Audytu Wewnętrznego (The Institute of Internal Auditors – IIA), zdobycie tytułu certyfikowanego audytora największe znaczenie ma dla audytorów pracujących w prywatnych firmach i bankach. Szczególnie dotyczy to osób ubiegających się o wyższe stanowiska w komórkach audytu.

Wymagania pracodawców

– Pracodawcy często wymagają od kandydata na takie stanowisko posiadania międzynarodowego certyfikatu – dodaje nasza rozmówczyni.

Jej zdaniem przyczyną takiego stanu rzeczy jest fakt, że certyfikat stanowi poświadczenie wiedzy dotyczącej nie tylko audytowania wewnętrznego, ale i wielu innych dziedzin, takich jak rachunkowość zarządcza, budżetowanie, liczenie kosztów, teoria organizacji i zarządzania. Maria Zacharczuk-Kakietek cieszy się także z faktu, że ubieganie się o ten certyfikat staje się coraz bardziej istotne dla audytorów zatrudnionych w organizacjach sektora publicznego.

Aby jednak zdobyć międzynarodowy certyfikat, trzeba mieć dwuletnią praktykę w audycie wewnętrznym. Należy też zdać 4 egzaminy. Jak potwierdzają statystyki, są one dość trudne. Z 215 osób, które brały udział w ostatniej sesji egzaminacyjnej w maju tego roku, Certyfikat Audytora Wewnętrznego CIA otrzymało 30, czyli niecałe 14 proc.

Trzeba pamiętać jednak, że przystąpienie do egzaminu łączy się również z wydatkami. Kandydat ubiegający się o tytuł certyfikowanego audytora musi, po pierwsze, uiścić jednorazową opłatę rejestracyjną. W zależności, czy jest on członkiem IIA, czy studiuje w trybie dziennym, kształtuje się ona w granicach od 30 do 75 USD. Przystąpienie do każdego egzaminu wiąże się z wniesieniem opłaty w wysokości od 35 do 95 USD.

Audytor w sektorze finansów

Zdobycie uprawnień międzynarodowych nie daje jednak prawa do wykonania zawodu audytora wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych. Taką możliwość mają od 2005 roku wyłącznie posiadacze certyfikatu wydawanego przez Ministerstwo Finansów.

Jednak potwierdzona wiedza, nadawanym przez instytut tytułem, chętnie wykorzystywana jest przez prywatnych przedsiębiorców. Szczególnie duże firmy chętnie tworzą komórki audytu wewnętrznego, których zadaniem jest nie tylko pomoc w usprawnieniu działania firmy, ale również ustaleniu przyczyny zachodzących w niej niekorzystnych zjawisk. Audytor może też działać zapobiegawczo, wskazując potencjalne obszary ryzyka, na które narażone jest dane przedsiębiorstwo.

Agnieszka Pokojska
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rzut na taśmę rządu: Nowe zwolnienia z PIT za 2023 r. Jeszcze tydzień na złożenie zeznania albo korekty

Skorzystają osoby, które otrzymały możliwość kupna laptopów na preferencyjnych warunkach. Przede wszystkim nauczyciele. Nie muszą płacić podatku od bonu 2500 zł na komputer. Podobnie rodzice uczniów IV klas, którzy otrzymali darmowe komputery dla swoich dzieci. 

Transformacja ESG w polskich firmach. Jak sfinansować?

Większość firm deklaruje, że zrównoważony rozwój jest dla nich ważny a nawet kluczowy. Ale jedynie 65% z nich jest gotowych inwestować w działania z nim związane. Największym wyzwaniem dla firm pozostaje pozyskanie finansowania na inwestycje zrównoważone - określonego przez większość firm jako główne wyzwanie w procesie transformacji ESG. Przedsiębiorstwa w Polsce, pomimo, że korzystają z części dostępnych narzędzi wsparcia, to jednak nie wykorzystują w pełni ich potencjału. Tak wynika z najnowszego raportu Ayming Polska. W związku z wejściem w życie dyrektywy CSRD, autorzy raportu postanowili zapytać organizacje 250+ m.in. o to, jak przygotowują się na zmiany, jakie wyzwania w związku z nimi identyfikują oraz w jaki sposób zamierzają finansować transformację ESG.

Bon energetyczny - czy trzeba będzie zapłacić podatek od jego wartości?

W uwagach do projektu ustawy o bonie energetycznym Ministerstwo Finansów sugeruje, aby beneficjentów bonu energetycznego zwolnić z podatku, inaczej będą musieli zapłacić PIT.

Legalna praca w Niemczech - rozliczenie podatkowe. Średni zwrot podatku z Niemiec to ok. 4 tys. zł. Czy trzeba złożyć PIT-a w Polsce?

Na złożenie deklaracji podatkowej w Polsce został zaledwie tydzień. Termin mija 30 kwietnia 2024 r. Jeśli więc w 2023 roku pracowałeś w Niemczech i wciąż zastanawiasz się czy masz obowiązek złożyć zeznanie podatkowe w Polsce i wykazać dochód zarobiony u naszego zachodniego sąsiada, to ten artykuł jest dla Ciebie. 

Fundacja rodzinna wynajmuje mieszkania - kwestie podatkowe

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą jedynie w ustalonym ustawowo zakresie. Na podstawie art. 5 ustawy o fundacjach rodzinnych – fundacja rodzinna może prowadzić działalność z zakresu najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie. Co za tym, idzie może np. wynajmować lokale mieszkalne.

Jak przenieść aktywa telekomunikacyjne? [3 modele] Aspekty prawne i podatkowe

Jednoosobowa działalność gospodarcza pozostaje jedną z najpowszechniejszych form prowadzenia biznesu, a branża przedsiębiorców telekomunikacyjnych nie jest w tym zakresie wyjątkiem. Z czasem ten model może okazać się niewystarczający ze względów biznesowych lub nieefektywny z organizacyjnego, prawnego i podatkowego punktu widzenia. Wielu przedsiębiorców na pewnym etapie zaczyna dostrzegać potrzebę reorganizacji swojego biznesu, dywersyfikacji ryzyka, uporządkowania struktur i realizacji długofalowej polityki zarządzania firmą oraz majątkiem.

Z perspektywy operatorów kluczowym aktywem jest posiadana przez nich sieć. Szczególne znaczenie dla optymalizacji biznesu powinna mieć więc kwestia prawidłowego jej ulokowania. Realia gospodarcze pokazują niesłabnącą popularność spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. Ta forma prawna może okazać się korzystnym rozwiązaniem dla identyfikowanych powyżej potrzeb, dlatego niniejsze opracowanie skupi się na analizie wybranych metod wprowadzenia sieci telekomunikacyjnej do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Umowa ubezpieczenia na życie będzie mniej ryzykowna. Zmieni się stopień ochrony ubezpieczonych

Umowa ubezpieczenia na życie. Podniesienie stopnia ochrony ubezpieczonych na życie zakłada projekt rozporządzenia Ministra Finansów ws. szczególnych zasad związanych z lokowaniem przez zakład ubezpieczeń aktywów z umów ubezpieczenia na życie, w których ryzyko lokaty ponosi ubezpieczający.

Automatyczny zwrot podatku PIT w 2024 roku. Dla nadpłat do 10 tys. zł krócej niż w ciągu 45 dni

Z przepisów wynika zasada, że urzędy skarbowe mają obowiązek zwrócić nadpłatę podatku PIT w ciągu 45 dni od dnia złożenia zeznania podatkowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej (np. w usłudze Twój e-PIT) oraz 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego w tradycyjnej, papierowej formie. Ale w Krajowej Administracji Skarbowej funkcjonuje od 2 lat system AUTOZWROT, który pozwala na szybszy zwrot podatku.

Fiskus kontroluje mniej, ale za to skuteczniej. Kto może spodziewać się kontroli?

Ministerstwo Finansów podało, że w 2023 roku wszczęto prawie 29 proc. mniej kontroli podatkowych niż rok wcześniej. Jednak wciąż są one bardzo skuteczne, w 97,6 proc. stwierdzono nieprawidłowości. Czy w tym roku będzie podobnie? Na pewno w związku z tzw. dyrektywą DAC7, fiskus będzie sprawdzać, czy firmy korzystające z internetowych platform sprzedażowych nie uchylają się od płacenia podatków.

Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

REKLAMA