| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Jak amortyzować kupione przez przedsiębiorstwo znaki towarowe

Jak amortyzować kupione przez przedsiębiorstwo znaki towarowe

Kupione przez przedsiębiorców znaki towarowe podlegają amortyzacji pod warunkiem uwzględnienia przewidywanego okresu użytkowania znaków.

 
Znak towarowy można amortyzować. Jacek Kaczka, dyrektor Kancelarii Biegłego Rewidenta JK Revi-Consult zwraca uwagę, że zgodnie z wymogami ustawy o rachunkowości prawa do znaków towarowych zaliczane są do grupy wartości niematerialnych i prawnych.
– Warunkiem ujęcia w aktywach bilansu jest jednak spełnienie określonych kryteriów, w szczególności możliwość wiarygodnego ustalenia ceny nabycia – dodaje nasz rozmówca.
Z kolei Konrad Romanowski, biegły rewident, menedżer w dziale audytu TPA Horwath, Horodko Audit podkreśla, że znak towarowy musi spełnić kryterium uznania go za prawo majątkowe. Jego zdaniem, nie zalicza się do wartości niematerialnych i prawnych np. kosztów pozyskania certyfikatu jakości lub znaku bezpieczeństwa wyrobu. Takie wydatki obciążą bieżący wynik jednostki.

Jak dokonać odpisów
Ujęte w bilansie prawa do znaków towarowych wykazuje się według ceny nabycia pomniejszonej o odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe, a także o odpisy z tytułu trwałej utraty wartości.
– Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się przy uwzględnieniu okresu ekonomicznej użyteczności danego prawa – przypomina Jacek Kaczka.
Zdaniem Konrada Romanowskiego będzie to oznaczać okres, w jakim jednostka spodziewa się uzyskać korzyści ekonomiczne z wykorzystania znaku towarowego lub w oparciu o inne czynniki, takie jak prawne lub inne ograniczenia czasu używania znaku towarowego.
– Dokonanie odpisu aktualizującego jest konieczne w przypadkach gdy zamierzony efekt gospodarczy z wykorzystania znaku towarowego nie został osiągnięty i podjęto decyzję o zaprzestaniu jego użytkowania – dodaje nasz rozmówca.

Ważne!
Firmy nie mogą zaliczyć do wartości niematerialnych i prawnych wytworzonych we własnym zakresie znaków towarowych. Tym samym nie są one amortyzowane

Co na to standardy
Inaczej do tej kwestii podchodzą Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej. Jacek Kaczka zwraca uwagę, że w odróżnieniu od polskich zasad rachunkowości, standardy te regulują również zasady ujmowania i wyceny wartości niematerialnych o nieokreślonym okresie użytkowania.
– Przykładowo, jeżeli jednostka gospodarcza nabyła znak towarowy objęty ochroną prawną przez okres dziesięciu lat z możliwością przedłużenia za niewielką opłatą na kolejne lata – to w pewnych przypadkach nie będzie on podlegał amortyzacji – dodaje. Jego zdaniem ma to miejsce wówczas, gdy produkty sprzedawane pod tym znakiem będą generować korzyści ekonomiczne przez czas nieokreślony. W takim przypadku, zgodnie z MSR 36, składnik aktywów będzie jednak podlegał testom na utratę wartości każdorazowo, gdy pojawią się przesłanki jej wystąpienia. Dodatkowo taka ocena będzie dokonywana na koniec każdego roku obrotowego.

Agnieszka Pokojska

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Natalia Buchholc

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »