REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwentaryzację można zlecić innej firmie

REKLAMA

Zlecenie inwentaryzacji jest droższe niż przeprowadzenie jej we własnym zakresie. Jednak wyspecjalizowana firma przeprowadzi ją lepiej i ujawni m.in. faktyczne braki.


Wiele przedsiębiorstw zleca przeprowadzenie inwentaryzacji wyspecjalizowanym firmom, które dysponują wykwalifikowanymi zespołami spisowymi i odpowiednim sprzętem. Takie usługi prowadzą często biura rachunkowe.


Nie ma stałego cennika


Jan Krzysztof Fedorowicz, prezes firmy J.K.F. specjalizującej się w przeprowadzaniu inwentaryzacji, przyznaje, że zlecenie tych czynności rzetelnej firmie kosztuje. Dzieje się tak, ponieważ dobre firmy zatrudniają m.in. dobrych informatyków i księgowych.


- Nasza firma wywodzi się z biura rachunkowego, jesteśmy księgowymi, wiemy, że każdy błąd będzie miał swoje konsekwencje - dodaje nasz rozmówca.


Przyznaje też, że nie ma stałego cennika takich usług. Cena określana jest indywidualnie i zależy od wielu czynników, m.in. od miejsca przeprowadzania inwentaryzacji, a także wymagań klienta. Może być ustalana zarówno od godziny pracy pojedynczej osoby (22-30 zł/h), jak i jej dnia spisowego (250 - 500 zł). Należy jednak pamiętać, że wysokie koszty obejmują cały proces: uzgodnienie wymagań, przygotowanie logistyczne, przygotowanie programu dla każdego klienta indywidualnie i stworzenie instrukcji inwentaryzacyjnej oraz rozliczenie spisu.


Bardzo mało firm może sobie pozwolić na oderwanie swoich pracowników od pracy. Dlatego korzystnym rozwiązaniem są usługi zewnętrzne.


- Przygotowujemy i przeprowadzamy cały proces, łącznie z porównaniem stanu faktycznego z dokumentacją księgową. Natomiast klient otrzymuje od nas gotowe bazy danych, raporty, certyfikaty i protokoły inwentaryzacyjne - mówi Jan Fedorowicz.


Na takie usługi powinni się też zdecydować przedsiębiorcy, którym zależy na poznaniu faktycznych braków. Z doświadczeń naszego rozmówcy wynika, że w przypadku przeprowadzania inwentaryzacji przez pracowników firmy często wykazywane są mniejsze różnice niż gdy przeprowadza ją firma zewnętrzna.


WAŻNE!

Inwentaryzacja przeprowadzana przez pracowników spółki niesie ryzyko, że będą oni próbowali ukryć braki


Cele inwentaryzacji


Pozytywne strony zewnętrznej inwentaryzacji widzi również Małgorzata Sobieszek, menedżer w dziale audytu firmy Ernst & Young. Twierdzi ona, że celem inwentaryzacji jest stwierdzenie stanu faktycznego - nawet jeśli oznacza to wykrycie istotnych braków. Jeśli inwentaryzacja przeprowadzana jest przez pracowników spółki, zawsze istnieje ryzyko, że będą oni próbowali te braki ukryć.


- Ryzyko to jest znacznie ograniczone przy inwentaryzacji przeprowadzonej przez zewnętrzną firmę - uważa nasza rozmówczyni.


Z kolei biegła rewident Anna Sirocka, partner Ernst & Young, podkreśla, że w niektórych przypadkach inwentaryzacja wymaga specjalistycznej wiedzy. Na przykład gdy mamy do czynienia z zapasami składowanymi w silosach, zbiornikach czy na hałdach.

Agnieszka Pokojska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA