| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Więcej informacji od firm

Więcej informacji od firm

Spółki giełdowe niechętnie ujawniają informacje o własnych zasobach intelektualnych. Takie dane o majątku, który nie jest odzwierciedlony w bilansie, może jednak pozytywnie wpłynąć na postrzeganie firmy.



– Zdecydowanie jednak nie można stwierdzić, że jest to jedyny i najważniejszy bodziec wpływający na wzrost kursu akcji – dodaje nasz ekspert.



Według Anny Kazirod, biegłego rewidenta z Kancelarii Porad Finansowo-Księgowych dr Piotr Rojek, niechęć do ujawnienia takich informacji może się wiązać zarówno z trudnością ich określenia, jak i wyceną, a co za tym idzie, dodatkowymi kosztami. Zdaniem naszego eksperta, wśród spółek istnieje też przekonanie, że jeżeli taka informacja jest zamieszczona w informacji dodatkowej, jej wartość poznawcza jest stosunkowo niewielka.



– Warto ujawniać w sprawozdaniu dane związane z kapitałem intelektualnym, pod warunkiem że tego typu aktywa można wycenić w wiarygodny sposób – twierdzi nasza rozmówczyni. Przestrzega natomiast przed ujawnianiem takich składników majątku, w sytuacji gdy określenie ich wartości jest subiektywne. Może to bowiem doprowadzić do posługiwania się mało wiarygodnymi danymi, które będą zniekształcać informacji o spółce.



Według Michała Marczaka, dyrektora Departamentu Analiz Domu Inwestycyjnego BRE Bank, znaczne zasoby intelektualne mogą posiadać np. spółki usługowe. Sukces ich działalności opiera się głównie na kapitale ludzkim, czyli dobrych, copy writerach, sprzedawcach, inżynierach. Inaczej wygląda sytuacja w spółkach produkcyjnych, gdzie duży nacisk kładzie się na aktywa trwałe, ponieważ to one generują przychody. Kapitał intelektualny ważny jest też dla firm, których działalność opiera się na sprzedaży detalicznej, gdzie dużą wartość ma silna marka.



– Tak jest np. w przypadku firmy Coca-Cola czy Heineken, gdzie konsument wybiera dany produkt, kierując się przywiązaniem czy modą – wyjaśnia Michał Marczak.



Agnieszka Pokojska

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Małopolski Instytut Studiów Podatkowych

Doradztwo podatkowe, rachunkowość, audyt, obsługa i pomoc w trakcie postępowań z organami podatkowymi

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »