| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Gmina każe płacić za wypis

Gmina każe płacić za wypis

Trwa spór o opłaty za wypis z ewidencji. Resort twierdzi, że gminy pobierają opłaty niesłusznie.


Gminy mają problemy z interpretacją nowych przepisów o opłacie skarbowej. Nie wiedzą, czy za decyzje o wykreśleniu wpisu z ewidencji działalności gospodarczej opłata skarbowa powinna być pobierana czy też nie.



Do końca 2006 roku za wykreślenie wpisu z ewidencji przedsiębiorca nie ponosił żadnych kosztów. Teraz 10 zł opłaty można pobrać praktycznie za wydanie każdej decyzji administracyjnej niewymienionej w załączniku do ustawy. Istniejących wątpliwości nie wyeliminowała nawet informacja opublikowana przez resort finansów. Resort jednoznacznie odmówił gminom prawa do pobierania opłaty za decyzje w sprawie wykreślenia z ewidencji, jednak swoje stanowisko oparł na stwierdzeniu, że decyzje takie co do zasady wydawane są z urzędu. Tymczasem postępowania w sprawie wykreślenia wpisu bardzo często wszczynane są z inicjatywy przedsiębiorcy, w drodze pisemnego zawiadomienia. Wpis z urzędu można wykreślić tylko w ściśle określonych przypadkach.



Dlatego właśnie - co podkreślają również eksperci podatkowi - decyzje o wykreśleniu wydawane na podstawie zawiadomienia przedsiębiorcy powinny podlegać opłacie.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontrolny

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Owczarek

ekspert w Biurze Rzecznika Ubezpieczonych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK