| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Podatnicy coraz rzadziej zadają pytania fiskusowi

Podatnicy coraz rzadziej zadają pytania fiskusowi

O wydanie wiążących interpretacji podatkowych podatnicy występują do organów podatkowych coraz rzadziej. W niektórych województwach pytań jest nawet o 40 proc. mniej niż w latach poprzednich.


Wciągu pierwszych dwóch miesięcy 2007 roku podatnicy złożyli niewiele wniosków do urzędów skarbowych o wydanie interpretacji podatkowych w porównaniu z analogicznym okresem 2005 roku - kiedy wiążące interpretacje zaczęły być wydawane - oraz 2006 roku. Wynika to z sondy przeprowadzonej przez GP w izbach skarbowych.


Z danych Macieja Cichańskiego z Izby Skarbowej w Bydgoszczy wynika, że w 2007 roku urzędy skarbowe województwa kujawsko-pomorskiego odnotowały nieznaczny spadek liczby składanych wniosków o interpretacje podatkowe.


- Przykładowo obecnie do Urzędu Skarbowego w Elblągu wpłynęło około 21 wniosków o wydanie interpretacji.


- W analogicznym okresie roku ubiegłego było ich 40 - wskazała Krystyna Arciszewska z Izby Skarbowej w Olsztynie.


Natomiast Maria Bojczuk z Izby Skarbowej w Kielcach stwierdziła, że według stanu na 15 lutego 2007 r. w urzędach skarbowych podlegających Izbie zostało złożonych 118 wniosków o wydanie interpretacji. W porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego liczba złożonych wniosków jest teraz niższa o około 40 proc. Podobnie jest w innych województwach, choć w niektórych poziom składanych zapytań jest porównywalny do lat poprzednich.


Maleje liczba wniosków


Urzędy notują spadek napływających wniosków, ale rośnie zainteresowanie informacją telefoniczną, w tym Krajową Informacją Podatkową.

- Jeden z ośrodków KIP, tj. ośrodek w Bielsku Białej, w styczniu obsłużył 16 409 połączeń. W większości dotyczyły one zmian w podatkach, jakie weszły w życie z początkiem 2007 roku. Tylko sporadyczne informacje były poświęcone pytaniom związanym z zeznaniami podatkowymi - podkreśliła Grażyna Piechota z Izby Skarbowej w Katowicach.


Według informacji zebranych przez Barbarę Szalińską z Izby Skarbowej w Gdańsku, w styczniu i lutym 2007 r. do izby wpływały interpretacje wydawane przez naczelników na wnioski składane w październiku, listopadzie i grudniu 2006 r.


- Naczelnicy urzędów zgodnie z Ordynacją podatkową mają bowiem trzymiesięczny termin od dnia otrzymania wniosku na wydanie postanowienia w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - dodała nasza rozmówczyni.


Wątpliwości z VAT, PIT i CIT


Co do zakresu tematycznego w składanych wnioskach, nadal najwięcej pytań dotyczy VAT, choć coraz więcej wątpliwości podatnicy zgłaszają również w zakresie podatków dochodowych.


W związku ze zmianami podatkowymi, jakie zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 2007 r. spory odsetek wniosków dotyczy właśnie nowych rozwiązań podatkowych.


- Wyraźnie wzrosła liczba pytań dotyczących podatku dochodowego, mniej jest natomiast pytań dotyczących VAT. Podatnicy często pytają o wykładnię nowo wprowadzonych przepisów prawa podatkowego, które sprawiają trudności interpretacyjne, czego świetnym przykładem jest obowiązująca od 1 stycznia 2007 r. definicja działalności gospodarczej w podatku dochodowym od osób fizycznych - argumentowała Agnieszka Dziura z Izby Skarbowej w Rzeszowie.

W styczniu 2007 r. podatnicy złożyli w urzędach skarbowych województwa podlaskiego 135 wniosków o interpretację.


- Najwięcej z nich dotyczyło PIT-61, VAT-45 oraz CIT-20 - podkreślił Radosław Hancewicz z Izby Skarbowej w Białymstoku.


Braki formalne we wnioskach


Mimo już ponaddwuletniego obowiązywania instytucji wiążących interpretacji podatkowych, podatnicy we wnioskach nadal popełniają błędy.


Agnieszka Jóźwin-Dolata z Izby Skarbowej w Opolu jako najczęściej popełniane błędy przez podatników składających wnioski o wydanie wiążących interpretacji przepisów wymieniła: brak wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie, brak oświadczenia, że w sprawie będącej przedmiotem wniosku nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, wnioski są wnoszone przez osobę niebędącą stroną w danej sprawie.


Na podobne uchybienia zwróciła uwagę Małgorzata Komecka z Izby Skarbowej w Szczecinie.


- Najczęstsze braki formalne to: lakoniczne sformułowanie stanu faktycznego, brak własnego stanowiska w sprawie oraz brak oświadczenia, że nie toczy się wobec podatnika postępowanie lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa Matyszewska

reklama

Źródło:

GP

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Smart MBC

ekspert z zakresu HR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »