| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Gminy złożą wnioski na nowych formularzach

Gminy złożą wnioski na nowych formularzach

Od 2008 roku wnioski o zwrot utraconych przez gminy dochodów z tytułu zwolnienia z podatku od nieruchomości będą składane na nowych zasadach.


Ministerstwo Finansów opracowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie zwrotu utraconych przez gminy dochodów z tytułu zwolnienia z podatku od nieruchomości w parkach narodowych, rezerwatach przyrody oraz przedsiębiorców o statusie centrum badawczo-rozwojowego. Ma ono zastąpić podobne rozporządzenie ministra finansów z 21 lutego 2006 r. (Dz.U. nr 33, poz. 229).


Celem rozporządzenia jest określenie zasad i trybu zwrotu utraconych dochodów z tytułu zwolnienia z podatku od nieruchomości. Taką rekompensatę przewiduje art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2006 r. nr 121, poz. 844 z późn. zm.). Rekompensata dotyczy ściśle określonych zwolnień z podatku od nieruchomości i nie ma zastosowania do gruntów rolnych i leśnych.


Obecnie rekompensata przysługuje w związku ze zwolnieniem z podatku od nieruchomości gruntów położonych na obszarach objętych ochroną ścisłą, czynną lub krajobrazową, a także budynków i budowli trwale związanych z gruntem, służących bezpośrednio osiąganiu celów z zakresu ochrony przyrody. Przy czym chodzi o nieruchomości położone w parkach narodowych oraz w rezerwatach przyrody. Taka sama rekompensata przysługuje przedsiębiorcy o statusie centrum badawczo-rozwojowego uzyskanym na zasadach określonych w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz.U. nr 179, poz. 1484 z późn. zm.) w zakresie przedmiotów opodatkowania zajętych na prowadzenie przez nich badań i prac rozwojowych.


Nowe rozporządzenie określa m.in. wzór formularza wniosku gminy o zwrot utraconych dochodów z tytułu zwolnienia z podatku od nieruchomości oraz zwrot utraconych dochodów, który następuje według stawek uchwalonych przez radę gminy dla danej kategorii przedmiotów opodatkowania podlegających zwolnieniu za rok, za który obliczany jest podatek. Określony został również wzór formularza o zwrot utraconych dochodów, który gminy otrzymują na podstawie wniosków, składanych do właściwego wojewody w terminie do 31 marca roku następującego po roku, w którym nastąpiło zwolnienie z podatku od nieruchomości. Sprecyzowano także zasady korekty wniosku, którą gminy mogą złożyć do 31 maja roku następującego po roku, w którym nastąpiło zwolnienie.


Ze względu na określony w dotychczas obowiązującym rozporządzeniu termin składania przez gminy do wojewodów wniosków o zwrot utraconych dochodów (do 31 marca) resort finansów przewiduje, że nowe rozporządzenie wejdzie w życie 1 stycznia 2008 r., co ma umożliwić gminom złożenie wniosków za rok 2006 jeszcze według obecnie obowiązującego rozporządzenia.


Ewa Matyszewska

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Marek Opiela

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »