| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Biura rachunkowe nie stracą uprawnień

Biura rachunkowe nie stracą uprawnień

Osoby usługowo prowadzące księgi nadal będą mogły wypełniać PIT-y i inne deklaracje podatkowe. Zmiany w ustawie o rachunkowości nie odbierają im tych uprawnień.


ZMIANA PRAWA


Definicja usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych nie obejmie m.in. czynności wypełniania deklaracji podatkowych. Wynika to z projektu nowelizacji ustawy o rachunkowości przedstawionego przez resort finansów. Projekt nowej ustawy przez usługowe prowadzenie ksiąg rozumie czynności, o których mowa w art. 4 pkt 2-6 ustawy. Czynności te dotyczą głównie wprowadzania zapisów do ksiąg rachunkowych, inwentaryzacji oraz wyceny aktywów i pasywów, sporządzania sprawozdań, a także przechowywania dokumentacji.


Mimo tak sformułowanej definicji nie oznacza to, że biura rachunkowe stracą prawo do wykonywania dotychczasowych czynności, w tym wypełniania deklaracji.


Podmioty uprawnione na podstawie rozporządzenia ministra finansów do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, zgodnie z art. 3a ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 8, poz. 86 z późn. zm.) mogą wykonywać czynności doradztwa podatkowego, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 i 3. Mogą zatem prowadzić, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, księgi podatkowe i inne ewidencje do celów podatkowych oraz udzielać im pomocy w tym zakresie, a także sporządzać, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznania i deklaracje podatkowe lub udzielać im pomocy w tym zakresie. Oznacza to, że jeśli podatnik przyjdzie do biura rachunkowego i będzie chciał, by wypełniono mu PIT, nadal można będzie to zrobić.


Nowe regulacje ostatecznie rozstrzygają więc problem obowiązkowego ubezpieczenia biur rachunkowych. Jeżeli biuro prowadzi księgi rachunkowe, a równocześnie wypełnia deklaracje podatkowe (ale również prowadzi księgi przychodów i rozchodów), powinno posiadać polisę na minimalną sumę 15 tys. euro. Jeśli biuro rachunkowe wypełnia zeznania podatkowe, musi ubezpieczyć się na minimalną sumę również od czynności doradztwa podatkowego.  


Agnieszka Pokojska

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Blog Księgowy

Piszemy o finansach i podatkach

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »