| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Biura rachunkowe nie stracą uprawnień

Biura rachunkowe nie stracą uprawnień

Osoby usługowo prowadzące księgi nadal będą mogły wypełniać PIT-y i inne deklaracje podatkowe. Zmiany w ustawie o rachunkowości nie odbierają im tych uprawnień.


ZMIANA PRAWA


Definicja usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych nie obejmie m.in. czynności wypełniania deklaracji podatkowych. Wynika to z projektu nowelizacji ustawy o rachunkowości przedstawionego przez resort finansów. Projekt nowej ustawy przez usługowe prowadzenie ksiąg rozumie czynności, o których mowa w art. 4 pkt 2-6 ustawy. Czynności te dotyczą głównie wprowadzania zapisów do ksiąg rachunkowych, inwentaryzacji oraz wyceny aktywów i pasywów, sporządzania sprawozdań, a także przechowywania dokumentacji.


Mimo tak sformułowanej definicji nie oznacza to, że biura rachunkowe stracą prawo do wykonywania dotychczasowych czynności, w tym wypełniania deklaracji.


Podmioty uprawnione na podstawie rozporządzenia ministra finansów do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, zgodnie z art. 3a ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 8, poz. 86 z późn. zm.) mogą wykonywać czynności doradztwa podatkowego, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 i 3. Mogą zatem prowadzić, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, księgi podatkowe i inne ewidencje do celów podatkowych oraz udzielać im pomocy w tym zakresie, a także sporządzać, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznania i deklaracje podatkowe lub udzielać im pomocy w tym zakresie. Oznacza to, że jeśli podatnik przyjdzie do biura rachunkowego i będzie chciał, by wypełniono mu PIT, nadal można będzie to zrobić.


Nowe regulacje ostatecznie rozstrzygają więc problem obowiązkowego ubezpieczenia biur rachunkowych. Jeżeli biuro prowadzi księgi rachunkowe, a równocześnie wypełnia deklaracje podatkowe (ale również prowadzi księgi przychodów i rozchodów), powinno posiadać polisę na minimalną sumę 15 tys. euro. Jeśli biuro rachunkowe wypełnia zeznania podatkowe, musi ubezpieczyć się na minimalną sumę również od czynności doradztwa podatkowego.  


Agnieszka Pokojska

reklama

Źródło:

GP

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Igor Klimkowski

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »