REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Małżonkowie mogli rozliczyć się wspólnie mimo zmiany przepisów

Aleksandra Tarka

REKLAMA

Osoba opodatkowana ryczałtem, która po 1 stycznia 2003 r. nie złożyła oświadczenia o wyborze tej formy, mogła rozliczyć się wspólnie z małżonkiem.


Podatniczka w 1998 roku zarejestrowała działalność gospodarczą. Jako formę opodatkowania wybrała ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Przez kolejne lata nie uzyskiwała przychodów opodatkowanych w ten sposób i rozliczała się z mężem. Problem pojawił się przy rozliczeniu za 2003 rok. Małżonkowie tak jak poprzednio wypełnili jeden formularz.


Zakwestionowane prawo


Organy podatkowe zakwestionowały jednak ich prawo do wspólnego rozliczenia. Wyjaśniły, że od 1 stycznia 2003 r. zmienił się przepis określający warunki skorzystania ze wspólnego rozliczenia. Do końca 2002 roku wyłączenie z preferencyjnego rozliczenia następowało, jeżeli któryś z małżonków uzyskał dochody (przychody) opodatkowane na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Podatniczka ich nie uzyskiwała, więc spełniała ten warunek. Po 1 stycznia 2003 r. ustawodawca zmienił nieco ten warunek zastrzegając, że ze wspólnego rozliczenia nie można skorzystać, gdy choćby do jednego z małżonków mają zastosowanie przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Podatniczka nie złożyła oświadczenia o rezygnacji z ryczałtu. Choć więc nie uzyskiwała przychodów opodatkowanych ryczałtem, miały do niej zastosowanie przepisy o ryczałcie.


Rozstrzygnięcie sądu


Małżonkowie, którym organy nakazały rozliczyć się oddzielnie, zaskarżyli niekorzystne decyzje do sądu administracyjnego. I wygrali. Rację przyznał im nie tylko sąd I instancji.

Naczelny Sąd Administracyjny, do którego skargi kasacyjne wniósł dyrektor izby skarbowej, był tego samego zdania. NSA zwrócił uwagę na to, że od 1 stycznia 2003 r. zmieniły się nie tylko przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dokonano też zmiany przepisów regulujących zasady opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym. Od tego momentu na podatników chcących skorzystać z ryczałtu nałożono obowiązek złożenia oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania. Przedtem podatnik mógł zrzec się opodatkowania ryczałtem.


Bez przepisów przejściowych


NSA zauważył, że nowelizacja nie przewidywała przepisów przejściowych. Tym samym nie określono, co ma zrobić podatnik, który przed zmianą przepisów był opodatkowany ryczałtem, a potem nie złożył oświadczenia. Podatniczka nie złożyła oświadczenia o wyborze ryczałtu do 20 stycznia 2003 r. W ocenie sądu, skoro nie było przepisów przejściowych, w jej przypadku automatycznie przestała być opodatkowana ryczałtem. Zastosowanie w tej sprawie miały bowiem ogólne przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Co do zasady podatnicy są opodatkowani według zasad ogólnych, czyli skali podatkowej, chyba że złożą oświadczenia o wyborze innej formy. Podatniczka po zmianie przepisów nie złożyła oświadczenia o ryczałcie, co powodowało, że spełniała przesłanki do wspólnego rozliczenia - podkreślił NSA. Wyrok jest prawomocny.


Sygn. akt II FSK 578 i 579/06


Aleksandra Tarka

aleksandra.tarka@infor.pl

OPINIA


Robert Krasnodębski, radca prawny Weil Gotshal & Manges


Od 1 stycznia 2003 r. ustanowiono normę, że podatnicy prowadzący działalność podlegają standardowym zasadom opodatkowania, chyba że wybiorą formę zryczałtowaną. NSA w orzeczeniu wskazał na brak przepisów przejściowych odnoszących się do tych osób, które prowadziły działalność przed wejściem w życie sygnalizowanej zmiany, dodając jednocześnie, że w jego ocenie brak odpowiedniego zawiadomienia (w zakreślonym terminie) oznaczał przejście tych osób na standardowe zasady opodatkowania. Interpretacja ta oznacza, że wszyscy podatnicy, którzy nie złożyli na początku 2003 roku oświadczenia o wyborze zryczałtowanej formy opodatkowania, od tego okresu podlegają - zazwyczaj nieświadomi tego - zupełnie innym zasadom podatkowym. Zważywszy na różnicę między wysokością obciążeń podatkowych w obydwu przypadkach, powzięcie wiadomości na ten temat (np. na skutek kontroli przeprowadzonej przez organ podatkowy) może okazać się bardzo bolesne.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    Składki ZUS wspólników spółki z o.o. (jednoosobowej i wieloosobowej). Kto i kiedy nie zapłaci składek?

    Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych różnicują pozycję wspólników spółki z o.o. w zakresie podlegania ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu w zależności od tego, czy spółka jest jednoosobowa czy wieloosobowa.

    REKLAMA