| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Faktura elektroniczna musi mieć podpis i akceptację

Faktura elektroniczna musi mieć podpis i akceptację

W przypadku elektronicznych faktur VAT musi być zachowana autentyczność ich pochodzenia i integralność treści wyrażona podpisem elektronicznym.


Faktury VAT nie muszą zawierać ani podpisu, ani pieczątki. O ważności faktur bez tych elementów pisaliśmy w GP z 6 czerwca. Po naszym artykule czytelnicy zaczęli zgłaszać swoje wątpliwości. Jedna z nich dotyczy podpisywania faktur elektronicznych.


Podatnik prowadzi sklep internetowy i udostępnia faktury drogą elektroniczną na stronie internetowej do wydruku dla swoich klientów.


- Przy przesyłaniu faktur drogą elektroniczną teoretycznie powinien znajdować się podpis elektroniczny, jednak po wydrukowaniu tej faktury przez klienta jest ona standardową fakturą VAT w formie papierowej, czyli nie wymaga podpisu i pieczątki. Czy takie faktury są pełnowartościowe - pyta czytelnik.


Zdaniem Andrzeja Pośniaka, prawnika z CMS Cameron McKenna, rozwiązanie zastosowane przez podatnika jest nieprawidłowe. Przede wszystkim nie zapewnia ono wymaganej przepisami autentyczności pochodzenia i integralności treści faktur VAT wystawianych i przesyłanych w formie elektronicznej.


Zgodne z rzeczywistością


Faktury VAT mogą być wystawiane i przesyłane przez podatników w formie elektronicznej. Będzie to możliwe, pod warunkiem - jak podkreślił Andrzej Pośniak - że autentyczność pochodzenia i integralność treści faktur wystawianych w formie elektronicznej będą zagwarantowane: bezpiecznym podpisem elektronicznym lub poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury VAT i integralność danych.


- Co więcej, wystawianie i przesyłanie przez podatników faktur VAT w formie elektronicznej będzie możliwe dopiero po uzyskaniu przez nich akceptacji takiego sposobu obiegu dokumentów od odbiorców faktur. Akceptacja może być wyrażona w formie pisemnej lub w elektronicznej, a faktury VAT mogą być wystawiane i przesyłane w formie elektronicznej nie wcześniej niż od dnia następującego po dniu, w którym odbiorca faktury dokonał akceptacji - tłumaczył ekspert z CMS Cameron McKenna.


Faktura informacyjna


Na konieczność spełnienia określonych warunków przy wystawianiu faktur elektronicznych wskazał również Roman Namysłowski, menedżer podatkowy z Ernst & Young. Wyjaśnił, że obowiązek wystawiania faktur z własnej woli dotyczy tylko i wyłącznie dostaw towarów czy świadczenia usług na rzecz podatników. Jeżeli klientem jest osoba fizyczna, nie trzeba wystawiać faktur, chyba że osoba taka zwróci się z takim żądaniem do przedsiębiorcy.


- Przy fakturach elektronicznych chodzi o zapewnienie, że faktura wystawiona przez sprzedawcę jest identyczna w swej treści z fakturą, którą posiada nabywca. Innymi słowy, kwota zadeklarowanego przez sprzedawcę podatku należnego nie powinna być mniejsza niż kwota odliczona przez nabywcę - podkreślił Roman Namysłowski.


Wskazał jednocześnie, że jeżeli wymienione warunki dotyczące e-faktur nie są spełnione, wydrukowany dokument ma jedynie wartość informacyjną i nie daje nabywcy towarów żadnych uprawnień, a sprzedawcy nie zwalnia z obowiązku wystawienia faktury VAT.


Ważne!

Wystawianie i przesyłanie przez podatników faktur VAT w formie elektronicznej będzie możliwe dopiero po uzyskaniu przez nich akceptacji takiego sposobu obiegu dokumentów od odbiorców faktur


Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

GP
CIT 2018. Komentarz299.00 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Paweł Kopijer

Absolwent studiów MBA (Thames Valley University, London). Posiada amerykańskie certyfikaty Modelu ROI™, J.J.Phillips, ROI Institute oraz metodologii Human Performance Improvement, ASTD. Certyfikowany Coach LMI™. Ponad 20-letnie doświadczenia menedżerskie i biznesowe zdobywał, jako Prezes 2C Dom Brokerski Rynku Szkoleń, Prezes American Society for Training and Development na Polskę, Wiceprezes polskiego oddziału International Institute of Coaching, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami, Project Manager Misji Studyjnych w renomowanych przedsiębiorstwach w Anglii, Francji Niemczech, Holandii i Belgii, organizowanych przez Ministerstwo Przemysłu, Handlu i Finansów oraz udziałowiec i menedżer różnych firm szkoleniowych i doradczych. Doświadczenie w HR zdobywał, jako specjalista ds. szkoleń w centralnym zarządzie Poczty Polskiej oraz HR Manager w KOMA S.A.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK