REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KSeF dopiero od 1 lipca 2024 r. i bez faktur konsumenckich. Jakie zmiany w projekcie nowelizacji ustawy o VAT?

KSeF
KSeF dopiero od 1 lipca 2024 r. i bez faktur konsumenckich
Media

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 2 lutego 2023 r., że wprowadzenie obowiązkowego systemu e-fakturowania przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zostanie przesunięte na 1 lipca 2024 r. Ponadto w projekcie nowelizacji ustawy o VAT dot. wprowadzenia powszechnego obowiązku stosowania e-faktur zajdą inne zmiany - np. z KSeF zostaną wyłączone faktury konsumenckie, sankcje dot. KSeF będą stosowane dopiero od 2025 roku.

Zmiany projektu nowelizacji dot. KSeF po konsultacjach publicznych

Ministerstwo Finansów informuje, że przeprowadziło szerokie konsultacje publiczne projektu ustawy wprowadzającej e-fakturę jako powszechny system rozliczania. 31 stycznia 2023 r. wdrożenie KSeF było tematem spotkania z cyklu Dialog z Biznesem. Uczestnikom spotkania MF zaprezentowało korekty projektu, które są wynikiem rozmów z rynkiem. Propozycja zmian zakłada m.in. przesunięcie wejścia w życie KSeF z 1 stycznia 2024 r. na 1 lipca 2024 r. oraz wyłączenie z KSeF faktur konsumenckich.

Proponowane zmiany uwzględniają postulaty organizacji przedsiębiorców, księgowych i biegłych rewidentów, sektora IT oraz resortu infrastruktury.

Autopromocja

Resort finansów wskazuje, że zmienią się następujące założenia dot. wdrożenia obowiązkowego systemu e-faktur.

Terminy wdrożenie obowiązkowego KSeF

Przede wszystkim Ministerstwo Finansów przychyliło się do apeli przedsiębiorców, którzy informowali o kosztach i trudnościach we wdrożeniu obowiązkowego KSeF i zgodziło się przesunąć wejście przepisów nowelizacji ustawy o VAT z 1 stycznia 2024 r. na 1 lipca 2024 r.

Co więcej, wydłużony będzie też (o 6 miesięcy w porównaniu do pierwotnego projektu) termin na wdrożenie obowiązkowego KSeF przez podatników zwolnionych podmiotowo z VAT. Ci podatnicy będą musieli wdrożyć KSeF od 1 stycznia 2025 r.

Faktury z kas fiskalnych i faktury uproszczone

Inną ważną zmianą, która ma znaleźć się w zmienionym projekcie nowelizacji ustawy o VAT po konsultacjach publicznych jest przedłużenie do 31 grudnia 2024 r. okresu, w którym faktury z kas fiskalnych i faktury uproszczone będą mogły być wystawiane w dotychczasowej formie;

Awaria po stronie podatnika - wystawianie faktur poza KSeF

W przypadku awarii po stronie podatnika przewidziana zostanie w nowych przepisach możliwość wystawiania faktur w trybie offline poza KSeF i dostarczenia faktury do KSeF następnego dnia po wystawieniu offline.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sankcje od 2025 roku

Ministerstwo Finansów zadeklarowało też liberalizację sankcji za błędy w stosowaniu KSeF. Sankcje mają być stosowane dopiero od 1 stycznia 2025 r.

Już na początku stycznia 2023 r. dyrektor Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów Paweł Selera w rozmowie z Polską Agencją Prasową mówił: “Analizujemy kwestię kar, zastanawiamy się nad ich wysokością, chodzi głównie o dolne ich przedziały – minima kwotowe”. Ale jego zdaniem kary za wystawienie faktury poza systemem KSeF muszą pozostać.
Dyrektor Selera wskazywał, że zapisy dotyczące kar odwołują się do Kodeksu Postępowania Administracyjnego, który przewiduje proporcjonalność kar i ich miarkowanie, a więc są one ustalane w zakresie „od – do”. "Poza tym organ będzie rozstrzygał sprawę prowadząc postępowanie, patrząc na szereg aspektów. Filozofia karania zawarta w ustawie o KSeF jest taka sama jak w przypadku pakietu SLIM VAT 3, gdzie zapisana jest proporcjonalność sankcji, a nie kara na sztywnym poziomie. Kary wahają się od zera do poziomu zapisanego w ustawie” – argumentował dyrektor.

 

Które faktury zostaną poza KSeF?

Ministerstwo Finansów zdecydowało też w toku konsultacji publicznych, że faktury konsumenckie (B2C) nie będą objęte KSeF.

Ponadto bilety pełniące funkcję faktury (także paragony na autostradach płatnych) nie będą włączone w system KSeF.

KSeF - odstępstwo od dyrektywy VAT

Jak wskazuje się w uzasadnieniu projektu nowelizacji ustawy o VAT wdrażającej omawiane zmiany, wprowadzenie obligatoryjnego e-fakturowania jest możliwe na podstawie decyzji wykonawczej Rady (UE) 2022/1003 z dnia 17 czerwca 2022 r. upoważniającej Rzeczpospolitą Polską do stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 218 i 232 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 168/81). 

Polska wystąpiła z wnioskiem do Komisji Europejskiej o upoważnienie dotyczące szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 218 i 232 dyrektywy 2006/112/WE i wprowadzenia obowiązkowego fakturowania elektronicznego w odniesieniu do wszystkich transakcji dokonywanych przez podatników, które wymagają wystawienia faktury. Ale warto wiedzieć, że zakres derogacji jest ograniczony do podatników mających siedzibę/stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski.

Na podstawie ww. decyzji derogacyjnej, Polska została upoważniona – w przypadku podatników mających siedzibę na jej terytorium – do akceptowania wyłącznie tych faktur, które zostały wystawione w postaci dokumentów lub not w formie elektronicznej
Ponadto została upoważniona do wprowadzenia przepisów zakładających, że stosowanie faktur elektronicznych wystawianych na terytorium Polski nie jest uzależnione od akceptacji odbiorcy. 

Ważne

Ale Komisja Europejska zastrzegła (co zostało potwierdzone przez Radę UE w ww. decyzji), że przyznane Polsce upoważnienie dotyczące wprowadzenia obowiązkowego fakturowania elektronicznego nie powinno naruszać prawa klientów do otrzymywania faktur papierowych w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.

 

Obowiązkowy KSeF -  korzyści dla budżetu państwa ale także dla biznesu

Ministerstwo Finansów zakłada, że wdrożenie obowiązkowego fakturowania elektronicznego przy użyciu KSeF  przyczyni się do uszczelnienia systemu VAT w Polsce - lepszego zwalczania oszustw związanych z podatkiem VAT i uchylania się od płacenia VAT. Poprawi też zdolności analityczne polskiej administracji podatkowej, umożliwiając jej automatyczną weryfikację poprawności rozliczeń VAT przez podatników. 

Dzięki KSeF ma się poprawić także efektywność kontroli podatkowych - organy podatkowe przy użyciu KSeF będą skuteczniej monitorować obrót oraz automatycznie kontrolować spójność między zadeklarowanym i zapłaconym podatkiem VAT.

KSeF ma także przyczynić się do szybszych zwrotów VAT podatnikom. Podatnicy otrzymają szybszy zwrot VAT, termin zwrotu skróci się dla nich o 20 dni, z 60 na 40. Nie będą też musieli generować plików JPK_FA itp.

Obowiązkowe e-fakturowanie za pośrednictwem KSeF ma mieć także wpływ na usprawnienie obrotu gospodarczego przez wprowadzenie jednego standardu e-faktury, zamianę dokumentów papierowych i elektronicznych (PDF) na dane cyfrowe oraz cyfryzację i automatyzację obiegu faktur pomiędzy podatnikami oraz ich księgowania

KSeF ma przyśpieszyć także realizacji płatności za faktury. Powszechny i dostępny dla wszystkich system szybkiego generowania, wystawiania i udostępnienia e-faktury, spowoduje szybsze otrzymanie faktury, a także zagwarantuje pewność, że faktura dotarła do kontrahenta, zapewni także możliwość sprawdzenia jej treści w centralnej bazie faktur MF (KSeF). Ministerstwo Finansów wskazuje też, że KSeF w znacznym stopniu zastąpi również system akceptacji faktur i faktur korygujących

Ministerstwo Finansów argumentuje ponadto, że wystawianie e-faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF, to dla przedsiębiorców niższe koszty działalności. Nie trzeba będzie przepisywać danych z papierowych faktur do systemu finansowo-księgowego, czy korzystać z systemów OCR. Podatnicy będą dysponować na bieżąco (w czasie rzeczywistym) informacjami z faktur dla potrzeb zarządczych – od analityki po inne obszary ich biznesów. 
 

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

oprac. Paweł Huczko

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kasowy PIT: Projekt ustawy trafił do konsultacji. Nowe przepisy od 1 stycznia 2025 r. Kto z nich skorzysta?

Prawo do tzw. kasowego PIT będzie warunkowane wysokością przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie osiągniętych w roku poprzednim - nie będzie ona mogła przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 250 tys. euro. Projekt ustawy wprowadzającej kasowy PIT trafił do konsultacji międzyresortowych.

Jak przygotować się do ESG? Oto przetłumaczony unijny dokument dla firm: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”

Jak małe i średnie firmy mogą przygotować się do ESG? Krajowa Izba Gospodarcza przetłumaczyła unijny dokument dla MŚP: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”. Dokumentu po polsku jest dostępny bezpłatnie.

Czy to nie dyskryminacja? Jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności, a inny już nie, bo spółka miała jednego wierzyciela

Czy mamy do czynienia z dyskryminacją, gdy jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności za zobowiązania spółki przez zgłoszenie w porę wniosku o ogłoszenie jej upadłości, podczas gdy inny nie może tego zrobić tylko dlatego, że spółka miała jednego wierzyciela? Czy organy skarbowe mogą dochodzić zapłaty podatków od takiego członka zarządu bez wcześniejszego wykazania, że działał on w złej wierze albo w sposób niedbały? Z takimi pytaniami do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wystąpił niedawno polski sąd.

Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

REKLAMA