| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Nieodpłatne przekazanie bez VAT

Nieodpłatne przekazanie bez VAT

Przy nieodpłatnym przekazaniu towarów na cele prowadzonej firmy nie dochodzi do dostawy w rozumieniu przepisów o VAT. Nie powstaje więc obowiązek podatkowy.


ORZECZENIE

Zapadł wyrok korzystny dla podatników, którzy przekazują nieodpłatnie materiały reklamowe i promocyjne na cele związane z prowadzoną działalnością firmy. WSA w Warszawie orzekł, że takie przekazanie nie powoduje obowiązku podatkowego w VAT. Zatem nie trzeba takiego przekazania ewidencjonować za pomocą kasy fiskalnej.

Skarżąca spółka wydaje nieodpłatnie towary na cele związane z promocją i reklamą. W związku z tym zwróciła się do organów z wnioskiem o interpretację, czy przekazanie to podlega VAT oraz czy powstaje obowiązek ewidencji za pomocą kasy fiskalnej. Zdaniem spółki, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm., nazywana ustawą o VAT), nieodpłatne przekazanie towarów jest traktowane jak opodatkowana dostawa towarów jedynie wtedy, gdy jest to przekazanie na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Zatem przekazanie na cele związane z prowadzeniem firmy nie podlega opodatkowaniu, a w konsekwencji nie powstaje obowiązek ewidencji za pomocą kasy rejestrującej.

Z taką interpretację nie zgodziły się organy podatkowe. Powoływały się na wyłączenie określone w art. 7 ust. 3 ustawy o VAT, zgodnie z którym przepisu z ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych materiałów reklamowych, a także prezentów o małej wartości i próbek. Zdaniem organów nieodpłatne przekazanie towarów na cele reklamy i promocji podlega opodatkowaniu i należy je ewidencjonować.

Sąd rozstrzygnął sprawę na korzyść spółki. Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatną dostawę towarów nie można uznać nieodpłatnego przekazania towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Skoro nie powstaje obowiązek podatkowy w VAT, to podatnik nie ma również obowiązku ewidencji. Sąd wyjaśnił ponadto, że wyłączenie określone w art. 7 ust. 3 ustawy o VAT dotyczy sytuacji, gdy podatnik dokonuje przekazania materiałów reklamowych na cele inne niż związane z prowadzoną firmą. Nie można zatem wywodzić, że przepis ten przesądza o tym, że materiały reklamowe podlegają opodatkowaniu, nawet jeśli są związane z prowadzoną działalnością.

Sygn. akt III SA/Wa 1255/07

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Adwokacka Agata Klima - Nowak

Adwokat Agata Klima - Nowak

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »