| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Co dalej, czyli podatkowe quo vadis

Co dalej, czyli podatkowe quo vadis

Wyniki wyborów dają nadzieję na daleko idące zmiany w systemie podatkowym i w systemie obciążeń kosztów pracy. Ostatnie dni budzą jednak obawy, co do jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, jakie zmiany nastąpią w tym zakresie.


dr Janusz Fiszer

partner w Kancelarii Prawnej White & Case i docent Uniwersytetu Warszawskiego

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Pojawiają się niepokojące symptomy świadczące o tym, że realizacja, wydawałoby się oczywistych reform obu systemów - może napotkać trudności. Zasadniczy i najbardziej znany element programu gospodarczego zwycięskiego ugrupowania prawicowo-liberalnego, jakim jest podatek liniowy, nie cieszy się poparciem drugiego rządowego koalicjanta, który wolałby najpierw uproszczenia systemu podatkowego, a ewentualnie - w przyszłości - rozmowy na temat podatku liniowego. Ponadto sytuacja budżetowa może skłonić do opóźnienia w czasie zaplanowanej jeszcze przez ustępujący rząd stopniowej redukcji składki rentowej.

Takie trudności i związane z nimi ryzyko opóźnienia rozpoczęcia reform podatkowych może mieć bardzo negatywny wpływ na postrzeganie nowego rządu, który - zanim jeszcze został formalnie powołany - już ma kłopoty z przełożeniem przedwyborczego programu na faktyczne działania, tak oczekiwane przez wyborców i - co ważniejsze - wszystkich podatników. Warto pamiętać, że dla dużej grupy wyborców program radykalnych zmian systemu podatkowego, obniżających poziom obciążeń podatkowych i socjalnych, w tym - wprowadzenia jednolitego opodatkowania osób fizycznych (czytaj - podatku liniowego) oraz zasady jednorazowego opodatkowania dochodu - tylko w momencie jego wytworzenia - a więc zniesienia opodatkowania spadków oraz dochodów z tytułu dywidend i odsetek oraz zysków giełdowych - był jedną z najważniejszych przesłanek wyboru dokonanego 21 października 2007 r. Tym samym więc powinno być dla wszystkich jasne, że od zapowiadanych reform nie może być odwrotu - bez ryzyka długoterminowej utraty wiarygodności przez zwycięskie ugrupowanie prawicowo-liberalne. Podobna konkluzja dotyczy obniżania kosztów pracy - nie może być odwrotu od zaplanowanej ogólnej redukcji obciążeń z tytułu składki rentowej o 4 punkty procentowe od 1 stycznia 2008 r., szczególnie w sytuacji, gdy rosnąć będzie wysokość składki zdrowotnej z uwagi na znane od lat niedofinansowanie ochrony zdrowia. Koncepcja selektywnej obniżki składki - tylko dla młodych ludzi, rozpoczynających pracę oraz osób pracujących za najniższe wynagrodzenie nie spełni oczekiwań większości pracowników i pracodawców.

Zaplanowana i częściowo wprowadzona przez ustępujący rząd redukcja stawki ubezpieczenia rentowego powinna być kontynuowana i pogłębiana, gdyż bez tego nie uda się zmniejszyć tzw. pozapłacowych kosztów pracy, powodujących zmniejszanie się konkurencyjności polskiej gospodarki i brak motywacji pracodawców do tworzenia nowych miejsc pracy - tradycyjnej bolączki polskiego rynku pracy. Dodatkowy dysonans wprowadziła w zeszłym tygodniu dziwaczna zapowiedź wetowania przez prezydenta ewentualnej ustawy o podatku liniowym. W tym kontekście pytanie o los zapowiedzianych reform podatkowych staje się coraz bardziej palące...

(EM)

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Krajowa Izba Biegłych Rewidentów

Samorząd zawodowy biegłych rewidentów

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »