REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minister pomoże skorzystać z ulgi

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Przy zbyciu nieruchomości dla potwierdzenia prawa do ulgi meldunkowej trzeba wystąpić o interpretację podatkową. Korzystne rozstrzygnięcie wydała już szczecińska izba skarbowa - ważny jest dzień zameldowania, a nie nabycia. Zdaniem ekspertów, od interpretacji negatywnych warto się odwoływać, nawet do sądu administracyjnego.

ANALIZA

Autopromocja

W celu potwierdzenia, że przy uldze meldunkowej ważny jest moment zameldowania, a nie nabycia nieruchomości, trzeba wystąpić do ministra finansów o interpretację. Jeśli odpowiedź będzie niekorzystna, warto odwoływać się, nawet wchodząc na drogę sądową.

Zdaniem ekspertów takie postępowanie uzasadnia pozytywne rozstrzygnięcie w zakresie ulgi meldunkowej. Izba Skarbowa w Szczecinie uznała bowiem, że z ulgi tej można skorzystać nawet w sytuacji, gdy ktoś nie był właścicielem mieszkania, ale był w nim zameldowany przez co najmniej 12 miesięcy przed datą zbycia. Nie trzeba już liczyć 12 miesięcy od daty nabycia mieszkania czy domu.

Taka interpretacja jest istotna, bo przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie precyzują, jak właściwie liczyć okres meldunku. Dodatkowo do tej pory organy podatkowe na czele z Ministerstwem Finansów stały na stanowisku, że okres 12-miesięcznego meldunku należy liczyć od momentu nabycia nieruchomości, a nie od momentu faktycznego zameldowania.

Decyzja szczecińskiej izby skarbowej daje więc nadzieję innym podatnikom na skorzystanie z tej preferencji nawet na drugi dzień po nabyciu nieruchomości. Dotyczy to zwłaszcza takich osób, które są zameldowane w domu czy mieszkaniu np. od urodzenia, ale dopiero staną się właścicielami nieruchomości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Interpretacja to nie prawo...

Od 2007 roku podatnik sprzedający dom lub mieszkanie może skorzystać ze zwolnienia w PIT, jeśli przed datą zbycia był w nim zameldowany na pobyt stały przez co najmniej 12 miesięcy.

- Przepis ustanawiający ulgę meldunkową, po pierwsze, zwalnia z opodatkowania przychód, a nie dochód, co wskazuje na to, że ustawodawca zamierzał objąć zwolnieniem także przychody opodatkowane według zasad obowiązujących do końca 2006 roku. Po drugie, nigdzie nie uzależniono zastosowania ulgi tylko do nieruchomości nabytych w 2007 roku. Po trzecie, jedynym warunkiem dla skorzystania z ulgi jest zameldowanie przez 12 miesięcy w zbywanej nieruchomości. Nie ma przepisu, który uzależniałby prawo do zwolnienia od legitymowania się tytułem własności - tłumaczył Maciej Hadas, senior konsultant w HLB Frąckowiak i Wspólnicy.

Dodał, że stanowisko Izby Skarbowej w Szczecinie nie jest źródłem prawa i nie oznacza, że każdy z nas, powołując się na nie, może domagać się od swojego urzędu podobnego podejścia.

- Pismo szczecińskiej izby jest pozytywnym sygnałem odwrotu od dotychczasowej praktyki. Ponieważ jednak jedna jaskółka wiosny nie czyni, podatnicy, którzy spełniają warunek zameldowania przez 12 miesięcy, a zamierzają sprzedać nabytą nieru-chomość przed okresem 12 miesięcy od dnia nabycia, nie powinni ryzykować. Warto poświęcić 75 zł i wystąpić o interpretację podatkową, tak aby mieć pewność, że organ podatkowy nie zajmie przeciwnego stanowiska - radził Maciej Hadas.

...dotyczy indywidualnej sprawy...

Eksperci są zgodni - decyzja Izby Skarbowej w Szczecinie (nr DPB-2.35-416003-19/07) jest korzystna dla podatnika, na rzecz którego została wydana.

Michał Lejman, starszy asystent podatkowy w BDO Numerica, tłumaczy, że nie jest to decyzja, która wiązałaby organy podatkowe w innych sprawach.

- W związku z tym podatnicy, którzy chcą skorzystać z ulgi meldunkowej, udowadniając, że ważny jest meldunek, a nie nabycie nieruchomości, powinni wystąpić do ministra finansów o wydanie wiążącej dla nich interpretacji. We wniosku można przytoczyć fakt korzystnych rozstrzygnięć organów podatkowych w podobnych sprawach, jednak będzie to tylko element materiału dowodowego, który wcale nie musi spowodować, że także w naszym przypadku dojdzie do podobnego rozstrzygnięcia - argumentował Michał Lejman.

Jego zdaniem, podatnicy mogą także, uwzględniając korzystne rozstrzygnięcie szczecińskiej izby, korzystać z ulgi meldunkowej biorąc pod uwagę prawdopodobieństwo, że może to doprowadzić do sporu z organami podatkowymi. Podatnik w takim sporze nie stałby na przegranej pozycji.

...ma różne uzasadnienia...

To nieprecyzyjne przepisy dotyczące ulgi meldunkowej spowodowały, że powstała wątpliwość, jak liczyć termin zameldowania.

Wojciech Kotowski, konsultant podatkowy w ITA Doradztwo Podatkowe, wyjaśnił, że decyzja Izby Skarbowej w Szczecinie uznała prawo do zastosowania ulgi także w przypadku podatnika, który był zameldowany w lokalu przez wymagane 12 miesięcy jeszcze przed nabyciem do niego prawa. Dotychczas organy podatkowe uznawały, że okres zameldowania przed nabyciem prawa do danego budynku czy lokalu nie ma znaczenia. Opierały się przy tym na stanowisku MF określonym w odpowiedzi na interpelację nr 6640. Stwierdzała ona, że okres zameldowania może być liczony najwcześniej od dnia nabycia nieruchomości.

- Odpowiedź na interpelację poselską nie została opublikowana w Dzienniku Urzędowym MF, w związku z czym nie może być uznana za ogólną interpretację. Nie jest więc wykluczone, że podatnikowi uda się w danej sprawie przekonać organy skarbowe do swego stanowiska. Warto jednak zauważyć, że pogląd izby w Szczecinie jest wyjątkiem na tle zgodnych opinii, m.in. Izby Skarbowej w Łodzi czy Poznaniu, popierających interpretację resortu. Co więcej, od 1 lipca 2007 r. to minister finansów wydaje interpretacje indywidualne - wskazał Wojciech Kotowski.

Według niego, można się raczej spodziewać, że ujednolicona interpretacja będzie potwierdzać dotychczasowe stanowisko resortu finansów. Nie jest wykluczone, że dopiero wyrok sądu może potwierdzić argumentację podatnika, a być może nawet wpłynąć na zmianę dotychczasowej praktyki.

- Postępowanie w sprawie wydania interpretacji trwa do trzech miesięcy. Natomiast wyrok sądu administracyjnego zapada zazwyczaj po następnych kilku miesiącach. Może to oznaczać, że wymagane 12 miesięcy zameldowania w nowo nabytym mieszkaniu upłynie zanim podatnik otrzyma ostateczne orzeczenie w sprawie. W każdym przypadku warto więc indywidualnie przeanalizować racjonalność sporu - dodał Wojciech Kotowski.

...które trzeba ujednolicić...

Maria Kukawska, doradca podatkowy, menedżer w Accreo Taxand, wskazała, że nie można liczyć na to, że w razie sporu z urzędem co do stosowania ulgi podatkowej wystarczy powołać się na interpretację szczecińską. Została ona bowiem wydana dla innego podatnika i nie wiąże pozostałych urzędów.

- Inne urzędy nie muszą zatem tak samo interpretować przepisu o uldze - stwierdziła Maria Kukawska.

Podkreśliła także, że z jednej strony na gruncie nowych przepisów (od 1 lipca 2007 r. wydawaniem interpretacji podatkowych zajmuje się minister finansów) rozbieżności w podejściach urzędów powinny być skutecznej eliminowane, tym bardziej że, jak zapewniają urzędnicy, stworzono procedury uzgodnieniowe i narzędzia informatyczne, które mają pomagać w przygotowywaniu jednolitych interpretacji. Z drugiej strony nie ma gwarancji, że nieścisłości się nie pojawią.

- Interpretacja szczecińska nie została zapewne wydana w nowym trybie. Jednak niezależnie od tego, na podstawie jakich przepisów ją wydano, poleganie wyłącznie na niej nie zapewnia pozostałym podatnikom wystarczającej ochrony. Dlatego należałoby zapytać ministra, jak należy rozumieć przepis o uldze, przy czym warto powołać się na korzystne rozstrzygnięcie wydane przez izbę szczecińską - podsumowała nasza rozmówczyni z Accreo Taxand.

...lub tworzyć jasne przepisy

Zgodnie z przepisami ustawy o PIT zastosowanie ulgi meldunkowej do zbywanej nieruchomości jest uzależnione wyłącznie od faktu zameldowania na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą jej zbycia.

- Na podstawie wykładni literalnej tego przepisu wydaje się jasne, że każdy, kto jest zameldowany nieprzerwanie przez 12 miesięcy w mieszkaniu nabytym po 1 stycznia 2007 r., ma prawo skorzystać z tej ulgi. Ustawa o PIT nie odnosi się natomiast do obliczania 12-miesięcznego okresu zameldowania. W związku z tym można wywnioskować, że przy braku ograniczeń ustawowych okres 12-miesięcznego zameldowania powinien być liczony wstecz od daty zbycia mieszkania bez jakichkolwiek ograniczeń - tłumaczył Grzegorz Ogórek, starszy konsultant w PricewaterhouseCoopers.

Zauważył również, że dotychczas organy podatkowe w swoich interpretacjach uzależniały dodatkowo zastosowanie ulgi meldunkowej od tego, czy podatnik był zameldowany przez okres 12 miesięcy od dnia nabycia mieszkania oraz wskazywały, że ten okres powinien być liczony dopiero od 1 stycznia 2007 r. (czyli od dnia wejścia w życie ustawy wprowadzającej tę ulgę). Dyrektor Izby Skarbowej w Szczecinie słusznie zwrócił uwagę, że w ustawie o PIT jest tylko jedna data, która powinna być brana pod uwagę przy liczeniu wstecznie 12-miesięcznego okresu zameldowania podatnika, tj. data zbycia nieruchomości, a okres 12-miesięcznego zameldowania nie powinien być ograniczany datą nabycia mieszkania bądź datą wejścia w życie ustawy wprowadzającej tę ulgę.

- Warunki zastosowania ulgi meldunkowej są dość jasne, w związku z tym w przypadku uzyskania negatywnej interpretacji wprowadzającej inne warunki obliczenia 12-miesięcznego okresu zameldowania podatnicy powinni skorzystać z drogi odwoławczej i wnieść skargę do sądu administracyjnego - radził Grzegorz Ogórek.

75 zł

wynosi minimalna opłata od wniosku za wydanie wiążącej, indywidualnej interpretacji podatkowej

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak uzyskać interpretację podatkową

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Etapy drogi odwoławczej

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dostęp hurtowy do sieci zbudowanej ze środków KPO/FERC

    Rok 2023 upłynął pod znakiem śledzenia działań Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej jako „CPPC”), planowaniem zasięgów sieci możliwych do zrealizowania w ramach dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, wzmożoną pracą nad przygotowaniem wniosków o dofinansowanie, cierpliwym oczekiwaniem na ogłoszenie wyników naboru, żeby w końcu – dotrwać do etapu podpisania umowy o dofinansowanie i rozpocząć budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Dla wielu operatorów emocje towarzyszące tym wydarzeniom, jak również powodzenie inwestycji nadal spędzają sen z powiek. Natomiast przed operatorami, którzy sami nie stawali w blokach startowych do konkursu o środki na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej, pojawia się pytanie jak będzie wyglądać wspólne funkcjonowanie obu grup w przyszłości.

    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    REKLAMA