| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Jak ująć w księgach firmy kredyty i pożyczki

Jak ująć w księgach firmy kredyty i pożyczki

3. Kredyt może być udzielony tylko przez bank, pożyczki może udzielić każda osoba fizyczna, prawna lub inny podmiot.
4. Bank udziela kredytu dysponując przeważnie obcymi środkami, pożyczki udziela właściciel środków pieniężnych.
5. Kredyt dotyczy tylko środków pieniężnych, pożyczka może obejmować zarówno pieniądze, jak i rzeczy ruchome oznaczone co do gatunku i rodzaju.
6. W przypadku kredytu dla ważności umowy wymagana jest forma pisemna, w przypadku pożyczki stwierdzona musi być ona pismem wówczas, gdy kwota pożyczki przekracza 500 zł.
7. Kredyt udzielany jest na ściśle określony cel, natomiast pożyczkodawcy z reguły nie interesuje cel, na jaki udziela pożyczki.
8. Kredytodawca kontroluje wykorzystanie kredytu, pożyczkodawca nie ma takiego prawa.
9. Kredyt jest zawsze odpłatny, pożyczka może być nieodpłatna (bez oprocentowania).
10. Przedterminowe rozwiązanie umowy następuje w formie wypowiedzenia w przypadku kredytu, natomiast w przypadku pożyczki przedterminowe jej rozwiązanie następuje w formie odstąpienia i jest możliwe tylko przed wydaniem przedmiotu pożyczki.
Zgodnie z art. 28 ust. 11 pkt 2 ustawy o rachunkowości, zaciągnięte (wykorzystywane) przez jednostkę kredyty bankowe wykazywane są w księgach rachunkowych w wartości nominalnej (w kwocie zadłużenia). Natomiast nie rzadziej niż na dzień bilansowy zobowiązania z tytułu kredytów wyceniane są w kwocie wymagającej zapłaty, czyli wraz z wymaganymi zapłaty na dzień bilansowy odsetkami (art. 28 ust. 1 pkt 8 ustawy). Jeśli naliczone w czasie trwania umowy kredytowej odsetki nie są potrącane z rachunku bankowego jednostki, wówczas zwiększają wartość zobowiązania z tytułu kredytu. Równolegle następuje ich księgowanie na:
• koszt wytworzenia środków trwałych w budowie – jeżeli kredyt jest wykorzystywany na finansowanie środków trwałych w budowie,
• zwiększenie ceny nabycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – jeżeli kredyt został wykorzystany na zakup tych składników aktywów trwałych (do dnia bilansowego lub przyjęcia wymienionych składników do używania; natomiast odsetki naliczone po terminie przyjęcia do używania są kosztami finansowymi rozliczanymi na zasadach ogólnych),
• koszty finansowe – jeżeli kredyt jest wykorzystywany na finansowanie bieżącej działalności.
Należy również zwrócić uwagę, że nawet gdy bank, w którym jednostka zaciągnęła kredyt, na dzień bilansowy nie dokona wyceny kredytu (naliczenia odsetek), nawet jeżeli umowa kredytowa nie przewiduje na ten dzień naliczenia tych odsetek, jednostka zgodnie z zasadą memoriału zobligowana jest wyliczyć i wykazać te odsetki.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Polskie Centrum Kadrowo – Płacowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »