| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Nowe samochody nie zawsze bez akcyzy

Nowe samochody nie zawsze bez akcyzy

Samochody sprowadzane z UE i mające mniej niż dwa lata nie zawsze muszą być zwolnione z akcyzy. Jeśli na auta kupowane w Polsce i sprowadzane z UE akcyza jest równa, to nabywca może być obciążony podatkiem.


ORZECZENIE

Podatnik w listopadzie 2004 r. sprowadził samochód osobowy z Unii Europejskiej. Pojazd miał mniej niż dwa lata. Organy celne zażądały akcyzy. Podatnik ją zapłacił, ale wystąpił o stwierdzenie nadpłaty. Organy odmówiły. Sprawa trafiła do sądu administracyjnego. WSA uwzględnił skargę podatnika. Wyjaśnił, że w tym przypadku akcyza nie powinna być płacona przy sprowadzeniu samochodu do Polski.

Skargę kasacyjną do NSA skierował dyrektor izby celnej, ale sąd ją oddalił. Niemniej jednak w ustnym uzasadnieniu wyroku zakwestionował merytoryczne stanowisko sądu I instancji.

Wskazując na orzeczenie ETS w sprawie polskiej akcyzy na samochody sprowadzane z UE z 18 stycznia 2007 r. (sygn. akt C-313/05), NSA nie miał wątpliwości, że w większości przypadków podatnik sprowadzający samochód starszy niż dwuletni nie powinien płacić drugi raz podatku. Sąd podkreślił jednak, że zgodnie z orzeczeniem ETS w każdym przypadku należy badać, czy nie dochodzi do łamania zasady konkurencyjności.

Zdaniem NSA, w orzeczeniu ETS nie zakwestionowano jednak prawa do pobierania akcyzy, jeżeli chodzi o samochody młodsze niż dwuletnie. Orzeczenie ETS nakazuje badać, czy w przypadku takich samochodów stawka akcyzy od sprowadzanego samochodu jest identyczna ze stawką płaconą od samochodu kupowanego w kraju. Dlatego stanowisko WSA, że akcyzy nie ma, jest nie tylko przedwczesne, ale przede wszystkim zbyt daleko idące.

Wyrok jest prawomocny.

Sygn. akt IFSK 800/07

Ważne!

Według ETS, jeśli chodzi o pojazdy używane mające mniej niż dwa lata, to sąd krajowy powinien zbadać, czy podlegają one rzeczywiście identycznemu obciążeniu przez to, że kwota rezydualna akcyzy zawarta w wartości rynkowej pojazdów osobowych zarejestrowanych w Polsce jest równa kwocie tego podatku obciążającej podobne pojazdy osobowe pochodzące z innego państwa członkowskiego niż Polska

ALEKSANDRA TARKA

aleksandra.tarka@infor.pl

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

GP
CIT 2018. Komentarz299.00 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontrolny

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Rutkowski

Partner w KDCP. Doświadczony Radca prawny i Doradca podatkowy z kilkunastoletnim doświadczeniem w tematyce VAT, akcyzy, opłaty paliwowej. I miejsce w kategorii akcyza rankingu Najlepszych Doradców Podatkowych 2015 roku Dziennika Gazeta Prawna. W latach 2012–2015 lider zespołu akcyzowego w PricewaterhouseCoopers. Wcześniej Deloitte i Ernst & Young. Doradca największych polskich i zagranicznych podmiotów z branż energetycznej, paliwowej, alkoholowej, tytoniowej, chemicznej i automotive. Członek Prezydium Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan – wiceprzewodniczący Grupy Akcyzowej. Autor kilkudziesięciu publikacji naukowych dotyczących akcyzy, opłaty paliwowej i procedury podatkowej. Prelegent na licznych konferencjach naukowych i branżowych. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz Finansów i Rachunkowości w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Ukończył również podyplomowe studia o specjalizacji podatkowej na Uniwersytecie Warszawskim.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK