| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Palacze pasują, fiskus nie traci

Palacze pasują, fiskus nie traci

Sprzedaż papierosów w Polsce spadła w minionym roku do 69,8 mld sztuk, informuje "Puls Biznesu". To o 2,5 mld sztuk mniej niż sprzedano rok wcześniej, podaje Krajowy Związek Przemysłu Tytoniowego (KZPT).


Wszystko wskazuje na to, że polscy palacze, których jest ok. 9 mln, zaczynają się odwracać od papierosów, przynajmniej tych legalnych. Przyczynił się do tego m.in. wzrost cen, spowodowany podwyżkami akcyzy. Negatywny wpływ na sprzedaż ma także kampania antynikotynowa i być może perspektywa kolejnych podwyżek. Wiadomo bowiem, że akcyza musi jeszcze bardziej pójść w górę, by w 2009 r. osiągnąć minimalny poziom wymagany w Unii Europejskiej (64 euro na 1000 sztuk).


Klientelę tracą producenci wyrobów tytoniowych. W 2006 r. spośród siedmiu wytwórców tylko dwie firmy były rentowne. Jednym z nielicznych wygranych jest natomiast polski fiskus, który mimo spadku sprzedaży notuje dzięki akcyzie coraz wyższe przychody. W ciągu 11 miesięcy 2007 r. wzrosły one do 11,8 mld zł, wobec 10,4 mld zł rok wcześniej. W tym roku mają one wzrosnąć o dalsze 2,3 mld zł.


"Puls Biznesu" zwraca jednak uwagę, że drastyczne podwyżki cen papierosów zwiększają atrakcyjność ich przemytu zza wschodniej granicy. Według różnych szacunków udział nielegalnych papierosów w całkowitej konsumpcji sięga od 15 do 30 proc., a przy wschodniej granicy jeszcze więcej. W 2007 r. Służba Celna wykryła ponad 503 mln sztuk nielegalnych papierosów.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontrolny

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Mazurkiewicz

Partner – Senior Executive Search Consultant HRK S.A. /IRC Global Executive Search PartnersPosiada wieloletnie doświadczenie zawodowe, m.in. w branży finansowej i branży doradztwa personalnego. W latach 1998-2004 pracował dla szwajcarskich firm ubezpieczeniowych, m.in. na stanowiskach dyrektora regionalnego oraz dyrektora ds. rozwoju i szkoleń. Jako dyrektor departamentu szkoleń w dużej międzynarodowej organizacji stworzył i rozwinął system szkoleń dla kilku tysięcy przedstawicieli handlowych. Certyfikowany trener Insights Discovery. W swojej pracy zawodowej przeprowadził ponad 150 warsztatów z zakresu komunikacji, zarządzania, negocjacji i technik sprzedaży. W 2006 roku został partnerem zarządzającym HRK Financial Markets w HRK S.A. gdzie stworzył od podstaw zespół specjalizujący się w projektach rekrutacyjnych skierowanych do instytucji finansowych ze szczególnym uwzględnieniem rynku kapitałowego, od tego czasu miał okazję pracować dla ponad 120 klientów. Obecnie w HRK pozyskuje kandydatów na wysokie stanowiska dla wielu renomowanych instytucji finansowych i korporacji międzynarodowych oraz koordynuje realizację procesów rekrutacyjnych na stanowiska menedżerskie i eksperckie w obszarach: Banking & Insurance, Leasing & Financial Services, Legal & Profesional Services, FINANCE, SSC, BPO, HR, FMCG, RETAIL. Odpowiada za relacje z międzynarodową siecią IRC Global Executive Search Partners, nadzoruje Marketing, PR i innowacje.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK