| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Koszty podatkowe w 2005 roku

Koszty podatkowe w 2005 roku

Zakup ubrań pracowników jako koszt uzyskania przychodów
Wydatki na zakup ubrań pracowników bardzo często są przyczyną sporów między organami skarbowymi a podatnikami.
Wynika to z faktu, że, co do zasady, pracodawca nie ma obowiązku dostarczania stroju pracownikowi. Tym samym często tego rodzaju zakupy traktowane są jako niezwiązane z działalnością. Można jednak wyróżnić dwie sytuacje, kiedy to zakup ubrań zostanie zaliczony do kosztów:
• zakup odzieży roboczej,
• zakup strojów o charakterze służbowym.
Stroje robocze
Kodeks pracy przewiduje sytuacje, kiedy na pracodawcy ciąży obowiązek zapewnienia odzieży dla pracownika. W myśl art. 2377 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.; ost. zm. Dz.U. z 2005 r. nr 10, poz. 71) pracodawca jest obowiązany dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie odzież i obuwie robocze, spełniające wymagania określone w Polskich Normach:
• jeżeli odzież własna pracownika może ulec zniszczeniu lub znacznemu zabrudzeniu,
• ze względu na wymagania technologiczne, sanitarne lub BHP.
W takich przypadkach wydatki na zakup ubrań i obuwia mogą być bez wątpienia zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Warto podkreślić, że nie zawsze chodzi tu o stroje typowo robocze. Na przykład u podatnika prowadzącego restaurację zakup garniturów dla kelnerów będzie mógł być zaliczony do kosztów. Dla osób pracujących na tym stanowisku jest to bowiem strój roboczy (w czasie pracy może ulec znacznemu ubrudzeniu).
Odzież o charakterze służbowym
Do kosztów uzyskania przychodów możemy zaliczyć odzież o charakterze służbowym. Muszą to być charakterystyczne stroje wyróżniające się np. zamieszczeniem logo firmy. Przykładem może być zakup przez firmę wszystkim pracownikom działu sprzedaży jednakowych marynarek opatrzonych znakiem handlowym sprzedawanych przez nich wyrobów albo zamówienie firmowych koszul (zawierających logo firmy) dla wszystkich pilotów wycieczek przez firmę świadczącą usługi turystyczne. Natomiast w swoim orzecznictwie NSA wielokrotnie orzekał, że nie stanowią kosztów uzyskania przychodów wydatki na odzież członków zarządu (np. zakup garniturów).
Co na to sąd?
Następne sporne zagadnienie dotyczyło zaliczenia przez skarżącą spółkę do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup odzieży – garniturów, koszul, krawatów, kostiumów, kamizelek, butów – dla kadry kierowniczej. W tym zakresie należy zgodzić się ze stanowiskiem organów podatkowych, iż tego rodzaju odzież to nie ubiór służbowy, lecz rzeczy osobiste, które w pewnych tylko sytuacjach mogą być traktowane jako reprezentacja i reklama. To jednak musi być uwarunkowane charakterem działalności gospodarczej i funkcją, jaką w tej działalności pełni osoba wyposażona w odzież, której koszt nabycia ma stanowić koszt uzyskania przychodów. Należy podkreślić, iż zasadą jest wykonywanie pracy we własnej odzieży, obowiązek ponoszenia przez pracodawcę na rzecz pracowników wskazanych wyżej wydatków nie wynika z żadnych przepisów prawa, a odstępstwo od tej zasady należy traktować jako wyjątek, przy czym ciężar wykazania wyjątkowości spada na podatnika. Skarżąca spółka w niczym tej wyjątkowości nie wykazała, odzież pozbawiona była elementów indywidualizujących firmę, zaś charakter pracy wykonywanej przez wskazaną w zarządzeniu prezesa zarządu kadrę kierowniczą sam w sobie nakazywał dbałość o schludny i elegancki wygląd. Ubranie może być uznane za mające znaczenie dla działalności jednostki i jej reprezentacji lub reklamy w sytuacji, gdy są to np. charakterystyczne ubiory zaopatrzone w logo firmy. Sytuacja taka w niniejszej sprawie nie miała miejsca, gdyż zakup (ekwiwalent) dotyczył „cywilnego”, a więc osobistego ubioru.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radcowska Mariusz Boruch

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »