| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Koszty podatkowe w 2005 roku

Koszty podatkowe w 2005 roku

Ogólne zasady zaliczania wydatków do kosztów od lat pozostają niezmienne. Nie znaczy to jednak, że nie zmieniają się szczegółowe regulacje w tym zakresie. Nowelizacje, które weszły w życie od 1 stycznia 2005 r., przyniosły dwie zasadnicze zmiany w zakresie kosztów podatkowych:
• dotyczące momentu zaliczania wynagrodzeń do kosztów uzyskania przychodów,
• wprowadzenie zasad zaliczania do kosztów korekt VAT dotyczących środków trwałych.
Od 1 stycznia 2005 r. weszły także różnego rodzaju zmiany porządkujące – dostosowujące przepisy dotyczące kosztów do innych nowych regulacji. Przykładowo można tu wymienić zasady ustalania amortyzacji częściowo nieodpłatnego nabytego środka trwałego. W pierwszej części opracowania skupimy naszą uwagę właśnie na tych nowych rozwiązaniach.
W drugiej części przedstawimy zagadnienia budzące najwięcej wątpliwości. W szczególności warto zwrócić uwagę na rozdział dotyczący leasingu operacyjnego samochodów i tzw. czynszu inicjalnego – temat ten bowiem bardzo często budzi wątpliwości podatników. Kolejny temat, który został potraktowany szczególnie, to możliwości przyspieszenia amortyzacji. Przepisy o amortyzacji zawierają bowiem wiele alternatywnych możliwości – dobra ich znajomość jest więc bardzo ważna dla podatników i pozwala im dostosować amortyzację do ich polityki podatkowej (co wcale nie zawsze musi oznaczać maksymalne skrócenie okresów amortyzacji).
W opracowaniu, które macie Państwo przed sobą, wiele miejsca poświęcamy także na odpowiedzi na konkretne pytania Czytelników, dotyczące m.in. kosztów przeprowadzenia audytu według Międzynarodowych Standardów Rachunkowości czy też możliwości zaliczenie do kosztów podatkowych odszkodowania dla kontrahenta.
Zasady zaliczania do kosztów różnego rodzaju wynagrodzeń
Od 1 stycznia 2005 r. weszły w życie zmiany przepisów regulujących moment zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wynagrodzeń. Celem tego przepisu jest zmobilizowanie pracodawców do terminowego wypłacania wynagrodzeń.
Obecnie nie można już zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wynagrodzeń za pracę, które nie zostały wypłacone.
Nowe zasady dotyczą zarówno pracodawców będących osobami prawnymi, jak i osób fizycznych (spółek cywilnych i jawnych) zatrudniających pracowników. Są one konsekwencją nowego brzmienia art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.; ost. zm. Dz.U. z 2004 r. nr 254, poz. 2533, dalej u.p.d.o.p.) oraz art. 23 ust. 1 pkt 55 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.; ost. zm. Dz.U. z 2004 r. nr 281, poz. 2781). W myśl tych przepisów nie uważa się za koszty uzyskania przychodów niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2 i 4–9 oraz art. 18 u.p.d.o.f., a także zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy. Szczegółowy wykaz świadczeń, które podlegają zaliczeniu do kosztów dopiero w momencie ich wypłaty, prezentujemy w tabeli.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Pasieka Derlikowski Brzozowska i Partnerzy

kancelaria prawna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »