| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych - zmiany w OC

Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych - zmiany w OC

Resort finansów przygotował projekt zmian dotyczący obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Zmiany w ubezpieczeniu OC związane są z deregulacją zawodu księgowego, która wchodzi w życie w sierpniu tego roku.

Nowe regulacje przewiduje projekt rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 lipca 2014 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Deregulacja usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych

Projektowane rozporządzenie ma bezpośredni związek z przepisami ustawy deregulacyjnej (ustawa z dnia 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych – DZ.U. poz. 768), która wprowadziła liczne zmiany w ustawie o rachunkowości, m.in. w zakresie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Najważniejszym elementem zmian deregulacyjnych jest faktyczna likwidacja procesu wydawania certyfikatu księgowego przez Ministerstwo Finansów. W konsekwencji, począwszy od 10 sierpnia 2014 r., czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych będzie mogła wykonywać każda osoba, posiadająca zdolności do czynności prawnych, nie była karana za ściśle określone przestępstwa oraz zawrze umowę ubezpieczenia OC za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Certyfikat księgowy po deregulacji nadal zachowuje swoją ważność

Obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia

Zgodnie z art. 76h ust. 1 ustawy o rachunkowości przedsiębiorcy, o których mowa w art. 76a ust. 3, są obowiązani do zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością, o której mowa w art. 76a ust. 1. Działalność ta obejmuje usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych i polega na świadczeniu następujących czynności:

- przyjęte zasady (politykę) rachunkowości;

- prowadzenie, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych, ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i  systematycznym;

- okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów;

- wycenę aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego;

- sporządzanie sprawozdań finansowych;

- gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą.

Polecamy: Deregulacja zawodów księgowych w 2014 r.

Ponadto z zakresu przedmiotowego ubezpieczenia OC wyłączona została czynność doradztwa podatkowego, która obejmowała:

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Instytut Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy

Doradztwo podatkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »