| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych - zmiany w OC

Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych - zmiany w OC

Resort finansów przygotował projekt zmian dotyczący obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Zmiany w ubezpieczeniu OC związane są z deregulacją zawodu księgowego, która wchodzi w życie w sierpniu tego roku.

Nowe regulacje przewiduje projekt rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 lipca 2014 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Deregulacja usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych

Projektowane rozporządzenie ma bezpośredni związek z przepisami ustawy deregulacyjnej (ustawa z dnia 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych – DZ.U. poz. 768), która wprowadziła liczne zmiany w ustawie o rachunkowości, m.in. w zakresie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Najważniejszym elementem zmian deregulacyjnych jest faktyczna likwidacja procesu wydawania certyfikatu księgowego przez Ministerstwo Finansów. W konsekwencji, począwszy od 10 sierpnia 2014 r., czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych będzie mogła wykonywać każda osoba, posiadająca zdolności do czynności prawnych, nie była karana za ściśle określone przestępstwa oraz zawrze umowę ubezpieczenia OC za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Certyfikat księgowy po deregulacji nadal zachowuje swoją ważność

Obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia

Zgodnie z art. 76h ust. 1 ustawy o rachunkowości przedsiębiorcy, o których mowa w art. 76a ust. 3, są obowiązani do zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością, o której mowa w art. 76a ust. 1. Działalność ta obejmuje usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych i polega na świadczeniu następujących czynności:

- przyjęte zasady (politykę) rachunkowości;

- prowadzenie, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych, ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i  systematycznym;

- okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów;

- wycenę aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego;

- sporządzanie sprawozdań finansowych;

- gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą.

Polecamy: Deregulacja zawodów księgowych w 2014 r.

Ponadto z zakresu przedmiotowego ubezpieczenia OC wyłączona została czynność doradztwa podatkowego, która obejmowała:

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria GRAVIS LEGAL GROUP Widera, Sułkowski Sp.j.

Kancelaria

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK