| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Więcej spraw urzędowych załatwianych drogą elektroniczną

Więcej spraw urzędowych załatwianych drogą elektroniczną

Od 11 sierpnia obowiązują nowe zasady funkcjonowania Elektronicznych Skrzynek Podawczych (dostępnych na platformie ePUAP i stronach internetowych instytucji ), które zwiększyły liczbę spraw urzędowych załatwianych drogą elektroniczną, a także ułatwiają obywatelom korzystanie z tej drogi komunikacji z urzędem.

Celem zmiany jest, aby jak najwięcej obywateli (oraz urzędników) korzystało z komunikacji za pomocą Internetu. Coraz częściej zapytania, wnioski, podania kierowane są do instytucji publicznych drogą elektroniczną. Chodzi o to, żeby w tej samej formie (a co za tym idzie – szybciej niż droga tradycyjną) udzielać obywatelowi odpowiedzi i załatwiać zgłaszane sprawy.

Aby realnie ulepszyć funkcjonowanie e-urzędów wprowadzony został jednolity standard walidacji (sprawdzania pod względem poprawności formatu) oraz prezentacji dokumentów generowanych w ESP. Dzięki temu pisma wysyłane przez obywateli będą od razu sprawdzane pod kątem poprawnego formatowania np. daty, adresu i od razu autor będzie mógł je poprawić lub zrobi to za niego automatycznie system. Unikniemy w ten sposób sytuacji, w której pismo wraca do obywatela nierozpatrzone z uwagi na błędy formalne.

Aby wszystkie zobligowane do posiadania ESP podmioty mogły w łatwy sposób zainstalować lub dostosować obsługiwane skrzynki podawcze, Standard Elektronicznej Skrzynki Podawczej został opublikowany przez Ministra Administracji i Cyfryzacji na elektronicznej platformie usług administracji publicznej ePUAP

Portal podatkowy – rodzaje spraw, które będzie można za jego pomocą załatwić

Korzystną zmianą jest też wprowadzenie w e-korespondencji zasady dwóch awiz (zawiadomień), które obowiązuje od 11 maja 2014. Jeśli obywatel wybierze drogę elektroniczną, to dostanie zawiadomienie, że odpowiedź czeka w elektronicznej skrzynce podawczej urzędu. Jeśli jej nie odbierze, nie trzeba będzie jej wysyłać tradycyjną pocztą .

Obywatel otrzyma powtórne elektroniczne zawiadomienie. Po upływie 14 dni od wysłania pierwszego zawiadomienia przesyłka będzie uznawana za doręczoną (jest to analogiczne rozwiązanie do już obowiązującego przy tradycyjnej – papierowej korespondencji), a obywatel będzie mógł się z nią zapoznać nawet po tym terminie (co nie jest możliwe w przypadku papierowej korespondencji awizowanej przez pocztę).

Standard XML dla ksiąg podatkowych i dowodów księgowych

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Źródło: Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Marta Celej

Ekspert Equity Investments S.A., kontroler finansowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK