REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czwarta transza deregulacji od 2015 roku

Czwarta transza deregulacji od 2015 roku
Czwarta transza deregulacji od 2015 roku

REKLAMA

REKLAMA

Czwarta ustawa deregulacyjna, która ma usunąć szereg utrudnień w działalności gospodarczej, jest bliska przyjęcia przez Sejm. “Ustawa może zostać przyjęta jeszcze w październiku, a wejść w życie z początkiem 2015 r.” - uważa poseł sprawozdawca Maria Janyska z PO.

Proponowana ustawa zbiera w jednym miejscu kilkadziesiąt zmian w prawie 30 ustawach m.in. z zakresu prawa ubezpieczeń społecznych, prawa pracy czy prawa podatkowego, które mają usunąć lub ograniczyć konkretne, zidentyfikowane w konsultacjach z przedsiębiorcami przeszkody dla działalności gospodarczej w przepisach.

Autopromocja

Prace nad ustawą autorstwa Ministerstwa Gospodarki zakończyła w środę sejmowa komisja nadzwyczajna do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji. Posłowie przyjęli szereg poprawek, które nadały jej ostateczny kształt po pierwszym czytaniu. Zdecydowaną większość z przyjętych poprawek zgłosiła właśnie Janyska.

"Zgłoszone przeze mnie poprawki dotyczyły kilku materii. Za niezwykle ważne uważam poprawki dotyczące Kodeksu pracy" - powiedziała PAP Maria Janyska.

Projekt w rekomendowanym przez komisję kształcie przewiduje, że pracownik podejmując nową pracę, jeśli zrobi to w ciągu miesiąca od rozwiązania stosunku pracy z poprzednim pracodawcą i warunki pracy na poprzednim stanowisku odpowiadają warunkom pracy na nowym stanowisku u nowego pracodawcy, będzie mógł posługiwać się dotychczasowym orzeczeniem lekarskim, a więc nie będzie podlegał wstępnym badaniom lekarskim.

“Chodzi też o to, aby zapewnić porównywalność warunków, a w związku z tym określić, w jaki sposób i z jakich dokumentów jasno będzie to wynikało. By było to możliwe, minister pracy w porozumieniu z ministrem zdrowia muszą przygotować rozporządzenie, które będzie określało, oprócz obecnych wymogów w zakresie badań, także zakres informacji objętych skierowaniem na badania i orzeczeniem, łącznie z wzorami dokumentów” - mówiła Janyska. Jak wyjaśniła, obecne skierowania są zbyt lakoniczne. A przecież - mówiła - są u pracodawcy opisane w dokumentacji tzw. pracowniczej, w tym bhp na stanowisku pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Posłowie, by dać ministrom czas na przygotowanie rozporządzeń, przedłużyli przewidywane vacatio legis dla tego przepisu. Rozporządzenia miałby wejść w życie od kwietnia 2015 r. i odnosić się tylko do nowych skierowań i orzeczeń.

“Te przepisy są bardzo ważne i dla pracowników, i dla pracodawców, ponieważ oszczędzają dużo czasu. Redukujemy też pośrednio kolejki do niektórych lekarzy, bo nie wszyscy mają lekarzy w zakładach pracy” - dodała.

Według Janyskiej istotne poprawki dotyczyły także wykorzystania środków Funduszu Ochrony Środowiska. Chodzi o to, by obecny system udostępniania bankom środków finansowych z przeznaczeniem na udzielanie kredytów bankowych, pożyczek lub dotacji uzupełnić o możliwość dopłat rat lub innych opłat ustalanych w umowach leasingu.

“Chcemy też zabezpieczyć się przed sytuacją, w której te dopłaty trafiłyby do towarzystw niepodlegających Komisji Nadzoru Finansowego. Proponujemy więc, by były one przekazywane za pośrednictwem banków. To będzie bezpieczne, a jednocześnie elastyczne narzędzie, z którego będzie mogło skorzystać bardzo dużo firm” - mówiła posłanka PO.

Kolejne istotne przepisy dotyczą Wiążącej Informacji Akcyzowej (WIA) wydawanej na potrzeby opodatkowania wyrobu akcyzowego albo samochodu osobowego. W rządowej wersji projektu, m.in., tzw. WIA miała być ważna przez okres 3 lat licząc od dnia jej wydania.

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Kalkulatory

Aktywne druki i formularze

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Przyjęta poprawka Janyskiej skreśla tą propozycję, a więc WIA będzie bezterminowa, a jedynym ograniczeniem będzie ewentualna zmiana przepisów.

“Przedsiębiorcy przekonali mnie do tego rozwiązania, bo tak naprawdę to oni pilnują aktualności taryf i wymagań w tym względzie. Dzięki tej propozycji przedsiębiorcy nie będą musieli co trzy lata występować o interpretację, mimo że się nic nie zmieniło. Przy okazji oszczędzamy też pracy administracji” - wyjaśniła Janyska.

Kolejne propozycje dotyczą kwestii ubezpieczeń społecznych. “Nie trzeba będzie sprawdzać prawidłowości danych przekazanych już do ZUS. Teraz będzie trzeba przekazywać tylko raport korygujący, jeśli płatnik we własnym zakresie stwierdzi nieprawidłowości. Nie będzie też potrzeby obowiązkowego wydawania informacji z raportów miesięcznych, przez płatników opłacających za ubezpieczonych tylko składki na ubezpieczenie zdrowotne, a więc osobom bezrobotnym. Jeśli bezrobotni będą ich potrzebowali, zgłoszą się do urzędu i wówczas je dostaną” - powiedziała posłanka PO. Rozwiązanie to ma na celu m.in. odciążenie urzędów pracy.


Projekt ustawy zawiera także inne istotne rozwiązania, m.in. tzw. pakiet portowy, czyli skrócenie czasu trwania kontroli granicznych w portach morskich do 24 godzin oraz wydłużenie terminu dla przedsiębiorców na rozliczenie VAT w imporcie przez upoważnionych przedsiębiorców (AEO). Ma to służyć poprawie konkurencyjności polskich portów, które tracą klientów na rzecz sąsiednich Niemiec czy Holandii.

Wprowadza też m.in. jednoznaczną zasadę określania wartości pieniężnej nieodpłatnego świadczenia z tytułu wykorzystania samochodu służbowego do celów prywatnych, zastępującą obecny niejasny system rozliczania podatku z tego tytułu. Dzięki temu przedsiębiorca nie będzie musiał szczegółowo rejestrować prywatnych wyjazdów, by później prawidłowo się rozliczyć.

Resort gospodarki szacuje, że wprowadzenie zmian przyniesie przedsiębiorcom oszczędności w wysokości ok. 1 mld zł rocznie. (PAP)

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów - przebieg procesu legislacyjnego

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

Obniżenie z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego - MF analizuje potencjalne skutki zmian

Ministerstwo Finansów analizuje skutki potencjalnego obniżenia z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT na niektóre kategorie usług transportu pasażerskiego - poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.

REKLAMA