| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > E-deklaracje CIT z podpisem elektronicznym od 1 stycznia 2015 r. ale nie dla obcokrajowców

E-deklaracje CIT z podpisem elektronicznym od 1 stycznia 2015 r. ale nie dla obcokrajowców

Jak wynika z szacunków PwC, ok. 1/4 przedsiębiorców może nie być gotowa do składania deklaracji CIT w formie elektronicznej wymaganej dla większości firm od początku 2015 roku. W elektronicznych zeznaniach podatnicy i płatnicy podatku CIT (a także PIT) będą musieli bowiem posługiwać się tzw. bezpiecznym podpisem elektronicznym, a tego rozwiązania nie posiada obecnie ok. 25% firm objętych nowymi regulacjami.

Obowiązek składania elektronicznie większości deklaracji, informacji oraz zeznań podatkowych (w tym CIT-8, IFT-2 oraz PIT-11) od 1 stycznia 2015 r. wynika z nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw. W dokumentach składanych elektronicznie będzie wymagany podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

„Zmiany dotyczą większości firm, a do przygotowania się pozostało już bardzo niewiele czasu. Od nowego roku z wersji papierowej dokumentów będą mogli skorzystać jedynie podatnicy zatrudniający 5 lub mniej pracowników. Co istotne, złożenie deklaracji, informacji oraz rocznego obliczenia podatku w niewłaściwej tj. papierowej formie będzie dla administracji skarbowej równoznaczne z ich niezłożeniem” – podkreśla Jan Wacławek, partner w dziale prawno-podatkowym PwC.

Dla większości przedsiębiorstw nowe zasady powinny stanowić ułatwienie w prowadzeniu działalności, jednak istnieją wyjątki.

Jeżeli w firmie osobą upoważnioną do składania deklaracji jest obcokrajowiec, to trzeba to już teraz uwzględnić w planach przygotowania przedsiębiorstwa do nowych przepisów. Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej (UPL-1), które upoważnia do korzystania z systemu eDeklaracje, wymaga bowiem podania identyfikatora podatkowego w postaci numeru NIP bądź numeru PESEL, którego obcokrajowcy nie posiadają” – wyjaśnia Mikołaj Woźniak, starszy menedżer w dziale prawno-podatkowym PwC. W takich sytuacjach dostosowanie się do zmian może stać się realnym wyzwaniem i powstaje ryzyko formalnego niezłożenia deklaracji. Obecnie Ministerstwo Finansów pracuje już nad rozwiązaniem tej kwestii, jednak warto przygotować także przedsiębiorstwo na „plan awaryjny”.

Wskaźniki i stawki

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zestaw do podpisu elektronicznego to jednorazowy wydatek rzędu ok. 300 zł, do którego należy dodać koszt aktualizacji certyfikatu w wysokości ok. 120 zł rocznie.

„Choć proces weryfikacji tożsamości osoby składającej wniosek, oczekiwanie na kwalifikowany certyfikat oraz instalacja niezbędnego oprogramowania trwa zazwyczaj w sumie ok 2-3 dni robocze, to jednak teraz czas ten może się wydłużyć w związku ze zwiększonym zainteresowaniem przedsiębiorców w momencie zmiany przepisów. Odpowiednie kroki warto więc podjąć jak najszybciej" -  podkreśla Marcin Sidelnik, dyrektor w dziale prawno-podatkowym PwC. Warto także pamiętać, że w przypadku większych podatników zasadne może być wyrobienie co najmniej dwóch podpisów dla jednego podmiotu”.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Celichowscy Służewska-Woźnicka Spółka Partnerska Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK