| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > IFK poleca: Lepsza obsługa podatnika w 2016 r.

IFK poleca: Lepsza obsługa podatnika w 2016 r.

Na najbliższym posiedzeniu Sejmu odbędzie się pierwsze czytanie projektu ustawy o administracji podatkowej. Dzięki rozwiązaniom zawartym w projekcie podatnik uzyska nową, lepszą jakość usług świadczonych przez urzędy. Nowe regulacje mają wejść w życie 1 stycznia 2016 r.

Zmiany obejmują m.in. utworzenie centrów obsługi, w których niezależnie od właściwości miejscowej organu podatkowego pracownicy administracji podatkowej będą przyjmować podania i deklaracje, wydawać zaświadczenia, udzielać wyjaśnień w zakresie przepisów prawa podatkowego, w tym także podmiotom, które zamierzają dopiero podjąć działalność gospodarczą.

Pojawi się instytucja asystenta podatnika, który będzie przysługiwał mikroprzedsiębiorcom rozpoczynającym prowadzenie działalności gospodarczej przez okres nie dłuższy niż 18 miesięcy od dnia wydania im potwierdzenia nadania numeru identyfikacji podatkowej. Poprawić ma się jakość wydawanych indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego. Z pięciu izb skarbowych, w których funkcjonują obecnie biura Krajowej Informacji Podatkowej, wyodrębniony zostanie organ wyspecjalizowany w wydawaniu indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego. Będzie to Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, którego dyrektor uzyska status organu podatkowego.

Polecamy: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Projekt przewiduje prowadzenie zakrojonej na szeroką skalę działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie prawa podatkowego m.in. przez nowe formy komunikacji z podatnikami w ramach programu e-Podatki oraz przy wykorzystaniu prowadzonej w formie elektronicznej Bazy Wiedzy Administracji Podatkowej. Do rozporządzenia ma zostać przeniesiony katalog kategorii podatników, którzy będą obsługiwani przez tzw. wyspecjalizowane urzędy skarbowe. Według CIR umożliwi to ministrowi finansów elastyczne reagowanie na potrzeby podatników i płatników, a wyspecjalizowanym urzędom skarbowym pozwoli skoncentrować się wyłącznie na obsłudze podmiotów budujących potencjał gospodarczy państwa.

Według autorów projektu wdrożenie systemu obsługi i wsparcia podatnika podniesie poziom dobrowolnego wypełniania przez podatników obowiązków podatkowych. Wynikiem tego ma być właściwe i terminowe deklarowanie zobowiązań podatkowych bez konieczności wszczynania kontroli podatkowej, czynności sprawdzających oraz postępowań podatkowych.

Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2016 r. z wyjątkiem przepisów dotyczących obsługi i wsparcia w centrach obsługi, które mają obowiązywać od 1 września 2015 r.

Źródło: Polska Agencja Prasowa

Zobacz więcej aktualności na IFK Platformie Księgowych i Kadrowych >>

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Anna Wieczorek

Adwokat, autorka bloga DEWELOPERSKI.com

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »