| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > IFK poleca: Ułatwienia w przechowywaniu akt pracowników

IFK poleca: Ułatwienia w przechowywaniu akt pracowników

Zespół ds. prawa pracy i układów zbiorowych zajął się projektem dotyczącym przechowywania dokumentacji pracowniczej. Został on przygotowany przez Ministerstwo Gospodarki, przy współpracy z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej. Trwają właśnie konsultacje tego projektu.

– Celem tej nowelizacji ma być ograniczenie czasu i katalogu archiwizowanych dokumentów w zakładach pracy, a tym samym – kosztów po stronie pracodawców – zapewnia Mariusz Haładyj, Podsekretarz Stanu w resorcie gospodarki.

Projekt zakłada wprowadzenie trzech minimalnych okresów przechowywania dokumentów po ustaniu zatrudnienia: pierwszy – określany jako „0”, drugi – 5-letni i trzeci, który ma trwać 50 lat. W celu zapewnienia jasności prawa zostanie także ustalony dokładny wykaz dokumentów, które musiałyby być przechowywane w czasie trwania zatrudnienia (23 pozycje) oraz przez 50 lat po jego ustaniu (31 pozycji). Pozostałe rodzaje dokumentów byłyby archiwizowane przez 5 lat. Ze względu na ustalenie nowych okresów przechowywania zmianie ulegnie także sposób gromadzenia akt osobowych pracownika – będą się składały z trzech części, wyodrębnionych ze względu na okres przechowywania.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne – PDF

Przedstawiciele organizacji pracodawców, którzy uczestniczyli w posiedzeniu, uznali, że projektowane regulacje zmierzają w dobrym kierunku. Reprezentujący Pracodawców RP Witold Polkowski zwrócił jednak uwagę na konieczność dopuszczenia przechowywania akt pracowniczych również w formie elektronicznej – jako alternatywnej. Kluczowe znaczenie będą tu miały rozporządzenia, które musi wydać Minister Pracy i Polityki Społecznej.

Wątpliwości pracodawców budzi również obowiązek przechowywania dokumentów do celów emerytalno-rentowych przez 50 lat, szczególnie w przypadku uzyskania już przez pracownika prawa do emerytury. Kolejnym problemem są przepisy przejściowe, które powinny być tak skonstruowane, by nie nakładały na pracodawców obowiązku przekształcenia dotychczas zgromadzonych teczek pracowniczych.

Źródło: Pracodawcy RP

Zobacz więcej aktualności na IFK Platformie Księgowych i Kadrowych >>

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Mariusz Stelmaszczyk

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »