| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > IFK poleca: Ułatwienia w przechowywaniu akt pracowników

IFK poleca: Ułatwienia w przechowywaniu akt pracowników

Zespół ds. prawa pracy i układów zbiorowych zajął się projektem dotyczącym przechowywania dokumentacji pracowniczej. Został on przygotowany przez Ministerstwo Gospodarki, przy współpracy z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej. Trwają właśnie konsultacje tego projektu.

– Celem tej nowelizacji ma być ograniczenie czasu i katalogu archiwizowanych dokumentów w zakładach pracy, a tym samym – kosztów po stronie pracodawców – zapewnia Mariusz Haładyj, Podsekretarz Stanu w resorcie gospodarki.

Projekt zakłada wprowadzenie trzech minimalnych okresów przechowywania dokumentów po ustaniu zatrudnienia: pierwszy – określany jako „0”, drugi – 5-letni i trzeci, który ma trwać 50 lat. W celu zapewnienia jasności prawa zostanie także ustalony dokładny wykaz dokumentów, które musiałyby być przechowywane w czasie trwania zatrudnienia (23 pozycje) oraz przez 50 lat po jego ustaniu (31 pozycji). Pozostałe rodzaje dokumentów byłyby archiwizowane przez 5 lat. Ze względu na ustalenie nowych okresów przechowywania zmianie ulegnie także sposób gromadzenia akt osobowych pracownika – będą się składały z trzech części, wyodrębnionych ze względu na okres przechowywania.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne – PDF

Przedstawiciele organizacji pracodawców, którzy uczestniczyli w posiedzeniu, uznali, że projektowane regulacje zmierzają w dobrym kierunku. Reprezentujący Pracodawców RP Witold Polkowski zwrócił jednak uwagę na konieczność dopuszczenia przechowywania akt pracowniczych również w formie elektronicznej – jako alternatywnej. Kluczowe znaczenie będą tu miały rozporządzenia, które musi wydać Minister Pracy i Polityki Społecznej.

Wątpliwości pracodawców budzi również obowiązek przechowywania dokumentów do celów emerytalno-rentowych przez 50 lat, szczególnie w przypadku uzyskania już przez pracownika prawa do emerytury. Kolejnym problemem są przepisy przejściowe, które powinny być tak skonstruowane, by nie nakładały na pracodawców obowiązku przekształcenia dotychczas zgromadzonych teczek pracowniczych.

Źródło: Pracodawcy RP

Zobacz więcej aktualności na IFK Platformie Księgowych i Kadrowych >>

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY, RELACJE, WYDARZENIA

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Jednolity Plik Kontrolny

Eksperci portalu infor.pl

Stanisław Trzeciak

Radca prawny (prawo Białorusi), aplikant radcowski OIRP Lublin

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK