| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Kapica: Od 20 czerwca usługa weryfikacji kontrahenta zarejestrowanego w zakresie VAT

Kapica: Od 20 czerwca usługa weryfikacji kontrahenta zarejestrowanego w zakresie VAT

Ministerstwo Finansów zapowiada, że po 20 czerwca będzie w stanie udostępnić nową usługę elektroniczną, tj. możliwość weryfikacji kontrahenta zarejestrowanego w zakresie podatku VAT. Zdaniem MF zapewni to bezpieczeństwo transakcji, bo podatnik będzie wiedział, że ma do czynienia z zarejestrowanym kontrahentem, zwiększy też pewność płacenia podatków.

Blisko połowa rocznych deklaracji podatkowych, czyli ponad 7 mln PIT-ów, w tym roku wpłynęła do urzędów skarbowych drogą elektroniczną. Podatnicy coraz chętniej przesyłają w ten sposób również inne dokumenty – na koniec maja było ich w sumie 35 mln. Resort finansów zapowiada, że jeszcze w tym miesiącu pojawi się możliwość weryfikacji dochodów przez miejskie ośrodki pomocy społecznej czy sprawdzenia kontrahenta w zakresie płacenia podatku VAT.

– W 2008 roku drogą elektroniczną przesyłano 103 tysiące deklaracji. W tym roku na koniec maja było to 35 mln dokumentów na 65 mln przesyłanych w ciągu roku. Już dzisiaj ponad 50 proc. dokumentów jest przesyłanych drogą elektroniczną, a to dopiero połowa roku – mówi agencji Newseria Biznes Jacek Kapica, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów.

Nowa strategia administracji podatkowej w lipcu 2015 r.

Według niego ten kanał komunikacji jest funkcjonalny dla podatników, szczególnie osób fizycznych, i chętnie przez nich wykorzystywany, m.in. dlatego że nie muszą posiadać podpisu kwalifikowanego.

– Nie muszą chodzić po niego do urzędu skarbowego, tylko mogą się podpisać danymi autoryzującymi z przychodu, z dokumentów z ubiegłego roku, które każdy ma u siebie w domu. Statystyki pokazują, że to był właściwy kierunek – dodaje Kapica.

Jak wskazują wyniki badania preferencji podatników w zakresie zeznań podatkowych, wykonanego przez firmę doradczą PwC na zlecenie Ministerstwa Finansów, w 2015 r. polscy podatnicy złożyli ponad 7 mln e-Deklaracji. Stanowi to 46 proc. wszystkich zeznań PIT za ubiegły rok. Wśród ankietowanych blisko 31 proc. podatników rozliczyło zeszłoroczny PIT za pomocą systemu e-Deklaracje, a 99 proc. z nich zamierza korzystać z systemu także w kolejnych latach. Z kolei prawie połowa z tych, którzy złożyli PIT za 2014 rok w tradycyjny sposób, w przyszłym roku chce zrobić to online.

Polecamy: Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

Wśród największych zalet systemu e-Deklaracje ankietowani wskazali przede wszystkim wygodę (84,3 proc.) i oszczędność czasu (88,2 proc.). Wśród największych wad znalazły się między innymi: konieczność podawania kwoty z roku ubiegłego (23,5 proc.), wymagania sprzętowe (11,9 proc.) czy brak możliwości składania NIP-3 (6,4 proc.). Według PwC mimo wskazywanych wad ponad 77 proc. wszystkich badanych uznało system e-Deklaracje za przejrzysty i funkcjonalny.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radcy Prawnego FORTUNA

Kompleksowa obsługa prawna firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK